Till innehåll på sidan

Lättläst svenska: Säkerheten i världen och Sverige just nu

Ryssland har invaderat Ukraina.
Därför har det blivit mindre säkert i världen.
Just nu är det inte risk för krig i Sverige,
men det är bra att vara informerad och beredd

Sverige arbetar för att göra vårt försvar starkare.
Vi har också länge förberett oss för kriser som kan komma även när det är fred,
som it-störningar, översvämningar och skogsbränder.

Om säkerheten i landet blir sämre så anpassar sig hela samhället efter det.
Myndigheter, företag och organisationer arbetar då tillsammans
för att hantera situationen på bästa sätt.

Men vi får inte veta allt vad de gör.
Vissa uppgifter måste vara hemliga,
eftersom någon som vill oss illa kan använda dem på fel sätt.
Det skulle i så fall kunna skada Sverige.

Sök information som är sann

Det finns en risk för att någon tar sig in i våra it-system,
så kallade cyberattacker.
Det finns också en risk att någon sprider information som inte är sann.
Det kallas desinformation, eller rykten.
Sprid inte sådana rykten vidare.

Sök i stället information från sådana som du kan lita på,
till exempel Sveriges Radio, Sveriges Television, och dagstidningar.

Prata med andra

När det är något som hotar oss är det bra att vara tillsammans.
Det är lättare om vi hjälps åt med sådant som vi undrar över.
Prata om säkerhet och beredskap
med dina grannar, din familj, vänner, i skolan och på arbetsplatsen.

Oroa dig inte för mycket

Prata med andra, och ta reda på vad som händer.
Men lyssna inte på nyheter hela tiden, gör också andra saker du tycker om.
Tänk på att det inte är något som hotar oss just nu.
Sverige är fortfarande tryggt och säkert.

Ha mat och vatten så det räcker en vecka

Du kan påverka din egen och din familjs säkerhet.
Ett sätt är att se till att ni har så mycket hemma av det ni behöver
att ni klarar er minst en vecka.
Till exempel mat, medicin, blöjor.
Ni kan tappa upp vatten i dunkar.

Men köp inte för mycket på en gång av samma vara, 
för det kan göra att andra blir utan.
Personalen i affärerna hinner inte plocka fram varor.
Det finns varor i Sverige så att det räcker till alla.

Här kan du läsa mer

Broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” finns på lättläst svenska på msb.se.

Senast granskad: 8 mars 2022

Till toppen av sidan