Till innehåll på sidan

Nya kriser möter nya medier : Digital krishantering i det nya medielandskapet

Nya kriser möter nya medier : Digital krishantering i det nya medielandskapet

Detaljer

Nya kriser möter nya medier : Digital krishantering i det nya medielandskapet
Publikationsnummer
MSB1059
ISBN-nummer
978-91-7383-709-5
Utgivningsår
2016
Omfång (sidor)
72 s.
Pris
0 kronor
De senaste årens digitala utveckling har medfört stora förändringar inom en rad olika områden i samhället. Den har bidragit till att vi fått snabbare kommunikationsvägar mellan människor och större möjligheter att hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna. Vi kan tydligt de förändringarna genom att se hur mycket tid människor ägnar åt att titta ner i sina mobiltelefoner. Att medborgarna har intresse av att följa, delta och interagera om det som pågår i deras närområde eller globalt råder det ingen tvekan om. Digitaliseringen har medfört stora förändringar för medierna. Mediernas snabba förmedling av nyheter är hög och tillgängligheten för konsumenterna har ökat. Medierna spelar fortfarande en avgörande roll som informationsbärare vid kriser och olyckor. Digitaliseringen har ökat takten i nyhetsförmedlingen vilket medierna också varit med om att driva på. Snabbheten i förmedlingen har skapat en större efterfrågan på nyheter från mediekonsumenterna. Medierna vill heller inte tappa sina läsare och tittare utan måste förse dem med nya och löpande uppgifter om pågående händelser så att de inte går till andra medieplattformar. Till den dystra sidan av utvecklingen måste nämnas att medierna inte å samma sätt kan upplåta sina ytor till meningsutbyte eftersom den delvis förgiftats av hat och hot.
0

Varukorg Innehåller 0 publikationer


Till kassan

Senast granskad: 9 maj 2019

Till toppen av sidan