Planera för försörjning av varor och tjänster
Statliga myndigheter ska planera tillsammans med företag för att säkerställa försörjning av varor och tjänster. Detta ska göras inom den myndighetsreform för civilt försvar och krisberedskap som trädde i kraft den 1 oktober 2022.
MSB har tagit fram en vägledning för samverkan mellan myndigheter och företag och information om hur företag kan stärka sin beredskap.
Vägledningen har även relevans för kommuner och regioner eftersom de behöver – eller kan komma att – delta eller medverka i statliga myndigheters planering.
För att kommuner och regioner ska leva upp till ansvarsprincipen kan det ses som centralt att de även vet vad som ingår i planeringen och försörjningsberedskapen. Att känna till hur statliga myndigheters planering går till är därmed en nödvändighet.
Planeringen för försörjning av varor och tjänster enligt den metod som beskrivs i vägledningen, kan vara en del i myndighetens arbete med kontinuitetshantering. Det kan även ske inom ramen för planeringen av civil beredskap och därmed en del i myndighetens totalförsvarsplanering.
Kommuner och regioner kan komma att engageras i planeringen:
- för att [konkretisera] de behov som finns inom just kommuner och regioner [så att dessa] ska tillgodoses och
- för att bidra till uppsatta mål.
Vägledningen kan även utgöra stöd för kommuners och regioners egen planering. Flera av de åtgärder som tas upp kan vara relevanta för kommuner och regioner att planera för eller vidta för att säkra försörjningen av varor eller tjänster. Vägledningen är generell i sin utformning, så att den ska kunna användas brett i arbetet med att planera det samlade beredskapsbehovet. Den omfattar alla typer av nödvändiga varor och tjänster.
Fördjupad information för kommuner och regioner om åtgärder som berör försörjningsberedskap
Den metod för planering som beskrivs i vägledningen genomförs inom ramen för totalförsvarsarbetet. Planeringsarbetet ska i huvudsak kunna bidra till en robust försörjningsberedskap vid höjd beredskap och krig. Arbetet bör även i så stor utsträckning som möjligt bedrivas så att det stärker förmågan att hantera svåra påfrestningar i fredstid.
Utgångspunkten för arbetet är att Sverige under minst tre månader ska kunna hantera en säkerhetspolitisk kris i Europa och Sveriges närområde som innebär allvarliga störningar i samhällets funktionalitet samt krig under del av denna tid.
Beredskapsmyndigheterna ska själva planera för att, eller efter beslut av regeringen, kunna påskynda nödvändiga åtgärder inför höjd beredskap.
Angående ersättning för förberedande uppgifter
Enligt 5 kap. 1 § ska kommunerna och regionerna få ersättning av staten för kostnader för förberedande uppgifter som de utför enligt 3 kap.
För information om gällande överenskommelser mellan staten och SKR
-
Upphandla till samhällsviktig verksamhet
För att säkerställa leveranser av varor och tjänster är upphandling en central del; antingen att ändra redan ingångna avtal eller att göra en ny upphandling.
Läs mer om att förekomma akuta upphandlingar och att ställa krav på förmåga utifrån bedömda behov (Vägledning för planering för försörjning av varor och tjänster sida 54 f):
Vägledning - Planering för försörjning av varor och tjänster
MSB har i samverkan med Upphandlingsmyndigheten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) gett ut ett stödmaterial för att säkerställa krisberedskapsaspekter vid upphandling till samhällsviktig verksamhet. Vägledningen är ett stöd för hur kontinuitet, funktionalitet och leveransförmåga kan säkerställas vid upphandling, till exempel för upphandlingar då verksamhet läggs på entreprenad eller vid inköp av varor och tjänster. Vägledningen beskriver de ingående faserna; förbered upphandlingen, genomförande av upphandlingen och realisera avtalet.
Vägledningen innehåller exempel från Region Skåne, Region Sörmland (dåvarande Landstinget Sörmland) och Degerfors kommun. Läs Upphandling till samhällsviktig verksamhet – en vägledning
-
Kontinuitetshantera kommunens eller regionens verksamhet
Planeringen för försörjning av varor och tjänster kan vara en del i kommunens eller regionens arbete med kontinuitetshantering.
Läs mer
-
Bemanna krigsorganisationen och krigsplacera personal
En del i planeringen för civilt försvar är att fastställa kommunens respektive regionens krigsorganisation samt besluta om dess bemanning.
Planera krigsorganisationÄven inför och vid kriser behöver kommuner och regioner planera för bortfall av personal.
Planeringsstöd för bortfall av personal, varor och tjänster
MSB2409, 2024
Den här vägledningen handlar om hur ansvariga myndigheter tillsammans med det privata näringslivet bör planera för försörjning av varor och tjänster. Det handlar i huvudsak om förhållanden vid höjd be...