Till innehåll på sidan

Tilläggstjänst i Rakel: Testmiljö

Rakelkunder och partners har möjlighet att hyra en testmiljö för att till exempel testa ny utrustning eller nya funktioner i en befintlig produkt.

Genom att använda testmiljön kan ni säkerställa att produkterna är väl testade och verifierade innan de ansluts till Rakelnätet.

Så kan testmiljön användas:

  • testa ny utrustning
  • testa programvara
  • verifiera felfri funktion före inkoppling i Rakelnätet.

Det finns möjlighet att koppla upp sig via fjärranslutning efter överenskommelse med MSB. Uppkoppling sker via VPN.

Så fungerar testmiljön

Testmiljön består av ett Rakelnät i miniatyr med växlar, basstationer och tjänster.

Tjänsten erbjuds via fysisk tillgång till testmiljön i Stockholm alternativt via fjärranslutning. Tillgång till luftgränssnittet erbjuds endast på plats.

Testmiljön hyrs per dag och är tillgänglig på vardagar 09.00–17.00, eller efter överenskommelse, om den är ledig.

Pris och villkor

Testmiljö är prissatt enligt gällande prislista för Rakel.

Innan tester kan genomföras måste underlag med förutsättningar för testerna skickas till MSB minst tre veckor i förväg. Informationen ska minst innehålla:

  • vilka gränssnitt som ska testas
  • vilka talgrupper som krävs
  • vilka eventuella tilläggstjänster som ska provas
  • vilka användare som måste finnas i nätet.

För att få tillträde till testmiljön på plats hos Teracom krävs att alla personer är föranmälda som besökare minst tre veckor i förväg.

I händelse av akut uppkomna driftärenden som kräver tillgång till testmiljön kan bokningen flyttas till ett senare tillfälle med kort varsel.

Avbokning av testmiljö ska ske senast en vecka i förväg för att undvika debitering.

Priser och villkor

Hur beställer jag?

Boka tid för test genom att fylla i beställningsblanketten Beställning av tillgång till testmiljö (R31). Blanketten skickas till Rakel kundstöd.

Om du har frågor

Har du frågor är du välkommen att kontakta kundansvariga för Rakel. Har du specifika frågor om din beställning ska du vända dig till Rakel kundstöd.

Senast granskad: 8 december 2023

Till toppen av sidan