Till innehåll på sidan

Support och utbildning

Via ditt abonnemang erbjuder vi support och utbildning på de olika delarna i RIB. Här finner ni svaren på de vanligaste frågorna.

Till RIB Support kan du vända dig med allmänna frågor om MSB RIB, få praktiska tips och hjälp runt användning, få hjälp med tekniska problem, göra felanmälningar samt ge förslag på förbättringar med mera.

Du kan även kontakta supporten med frågor rörande abonnemang, fakturor och utbildning.

Kontakt

RIB Support
010-240 5530

Telefontid: Helgfri måndag-fredag 9:00-11:00

  • Systemkrav

    För att kunna installera och använda programmen i MSB RIB så krävs att vissa förutsättningar uppfylls. På denna sida återges mer om dessa krav.

    Vi rekommenderar dig att läsa de särskilda systemkraven för utvalda produkter i listan till höger med mer detaljer om systemkraven för produkterna i MSB RIB.
     
    Om datorn inte uppfyller minimikraven kanske inte produkterna kommer att fungera korrekt eller fullt ut som tänkt.

    Verkliga krav kan variera beroende på systemkonfiguration och de program och funktioner som installeras.

  • Aktuella versioner

    RIB 1.3.4

     

    Lupp 6.6.0

    Karta 1.6.0

    Spridning Luft 2.1.1

    RIB Exchange 2.5.0

     

    MSB Spridning Mark 1.4

     

     

  • Användarguider

    Här finns material för dig som vill lära dig mer om hur man använder de olika delarna i MSB RIB.

    På Youtube finns en spellista för MSB RIB där vi kontinuerligt fyller på med instruktionsfilmer som visar olika delar av programmet.

    Spellistan för RIB

     

Vanliga frågor om RIB

  • Jag har problem med inloggningen på RIB Kunskapstest

    När du besöker MSB RIB på webben så finns det delar som endast är tillgängligt om du loggar in.

    För att du ska kunna använda vissa delar av MSB RIB på webben så krävs att du har ett konto på Min sida.

    Min sida (Länk när inloggningssidan finns i strukturen)

    Våra kunskapstest kräver inloggning för att ditt resultat ska kunna sparas till nästa gång du besöker oss. Det är även så att viss information i MSB RIB enbart riktar sig till myndigheter och räddningstjänst, det vill säga de som får myndighetsversionen (pro). Detta gäller Resurs på webben och för att få tillgång till den krävs både ett konto på Min sida och att din organisation är pro-kund.

    Om inloggningen misslyckas fler än 3 gånger så spärras kontot och du måste kontakta vår support.

    I Resurs och Kunskapstest så har varje användare kopplats till en organisation. Om du inte är kopplad till en organisation eller om du använder en annan maildomän än den din organisation använder som standard, så måste du kontakta vår support så att vi kan koppla dig till rätt organisation.

  • Vad gör jag om nedladdningen av installationsfiler avstannar?

    Testa att ladda ner filen när du är uppkopplad med nätverkskabel.

    Om inte det fungerar kontaktar du oss på rib@msb.se. Ange dina inloggningsuppgifter i din fråga så hjälper vi dig att ladda ner filen.

  • Kundnamn och kundnummer har inte angetts eller innehåller fel. RIB kan inte söka efter uppdateringar förrän detta har åtgärdats.

    En orsak kan vara att du har glömt att fylla i dina användaruppgifter eller skrivit in felaktiga uppgifter. Om du är Internetansluten när Huvudprogrammet startas kontrollerar programmet uppgifterna mot vår kunddatabas. Så länge du får detta felmeddelande kan du inte ladda ner uppdateringar.

    Skriv in rätt kunduppgifter. Uppgifterna finns på fakturan som kommer med abonnemanget. Om du inte hittar uppgifterna, kontakta RIB Support på rib@msb.se.

    Starta MSB RIB Huvudprogram och välj Arkiv - Inställningar.
    Under fliken Allmänt skriver du in kunduppgifterna. Tryck på OK för att spara.
    (Om det inte går att ändra uppgifterna i fälten beror det på att användaren som kör programmet inte har rättigheter att ändra dem)
    Observera att detta endast kan utföras på lokal installation eller servern om ni har en klient/server installation.

  • Varför är knappen för en komponent utgråad?

    Den aktuella komponenten är inte installerad.

    Ladda ner komponenten från vår nedladdningssida och installera den.
    Notera att komponenterna måste installeras lokalt på alla klienter om ni kör en klient/server installation.

     

  • Varför kan jag inte läsa den fil jag exporterat från MSB RIB Lupp dagbok?

    Från och med Windows 10 version 1803 installeras XPS viewer inte längre automatiskt när man installerar Windows 10.
     
    Lösningen är att Installera XPS viewer. Detta kräver administratörsrättigheter på datorn.

    1.  Öppna inställningar (Windows tangent + i)
    2. Öppna ”Appar”.
    3. Öppna ”Appar och funktioner”.
    4. Klicka på länken ”Hantera valfria funktioner”.
    5. Välj nu ”Lägg till en funktion”.
    6. Välj ”XPS viewer”
    7. Installera.

    Ett alternativ är, om du har en pdf-skrivare installerad på datorn, gå till arkiv/skriv ut och där välja att skriva ut hela dagbokslistan eller valda insatser som PDF.
    Resultatet blir detsamma men du få gå en lite annan väg.

  • Kan jag köra MSB RIB på Mac eller Linux?

    Att utveckla MSB RIB som applikation för operativsystemen Mac OS X och iOS är i dagsläget inget MSB har för avsikt att göra. Det finns dock flera tredjepartslösningar för att använda Windowsbaserade operativsystem som stöds av RIB på Mac, IPhone och IPad med mera. Kontakta din IT-administratör för mer information.

    Detta är exempel på lösningar som kan tillämpas. Lösningarna har rapporterats fungera hos användare

    OBS! RIB Support supportar endast Windowsbaserade operativsystem och kan heller ej stå för support avseende tredjepartsprodukter. MSB tar inte ansvar för implementationen eller eventuella konsekvenser av nedanstående lösningar.

    Boot Camp

    Mac-användare kan sedan några år tillbaka köra Windowsbaserade operativsystem i Mac OS X via Boot Camp. Med Boot Camp kan systemet startas direkt med Windows som operativsystem (finns rapporterade användare av RIB som gör detta med lyckat resultat). Mer information om Boot Camp finns på Apples hemsida.

    Virtualiseringsprogram

    Mac-användare sedan några år tillbaka köra Windowsbaserade operativsystem i Mac OS X via virtualiseringsprogram.  Virtualiseringsprogram i Mac OS X emulerar PC-hårdvara och Windowsmiljö parallellt med Mac OS X. Mer information om virtualiseringsprogram finns på Apples hemsida.

    Virtualiseringsprodukter och fjärråtkomstlösningar

    För Mac, IPhone och IPad finns det virtualiseringsprodukter och fjärråtkomstlösningar som går att använda för att komma åt Windowsmiljöer där RIB finns installerat. Citrix är ett exempel.

     

Senast granskad: 9 maj 2019

Kontakta

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Till toppen av sidan