MSB.se är huvudwebbplats för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Här finns information om MSB:s verksamhet och det stöd som myndigheten erbjuder i arbetet med vägledningar, publikationer och föreskrifter. Vi samarbetar och levererar även andra webbplatser.
På Informationssäkerhet.se erbjuds ett sammanhållet och praktiskt stöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete från svenska myndigheter.
CERT-SE är Sveriges nationella CSIRT (Computer Security Incident Response Team) med uppgift att stödja samhället i arbetet med att hantera och förebygga IT-incidenter.
Dinsäkerhet.se drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - MSB där den enskilde individen är en viktig aktör för att reducera antalet olyckor och kriser i samhället.
Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor.
Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga till allmänheten före, under och efter en stor händelse eller kris.
Till RIB Support kan du vända dig med allmänna frågor om MSB RIB, få praktiska tips och hjälp runt användning, få hjälp med tekniska problem, göra felanmälningar samt ge förslag på förbättringar med mera.
Du kan även kontakta supporten med frågor rörande abonnemang, fakturor och utbildning.
Telefontid: Helgfri måndag-fredag 9:00-11:00
Vår support kommer att ha stängt från Jul till Trettonhelgen (23/12 2019 - 6/1 2020).
Maila eventuella frågor till rib@msb.se så hör vi av oss när vi är på plats igen 7 januari 2020.
Vi har inga pågående driftstörningar.
För att kunna installera och använda programmen i MSB RIB så krävs att vissa förutsättningar uppfylls. På denna sida återges mer om dessa krav.
Vi rekommenderar dig att läsa de särskilda systemkraven för utvalda produkter i listan till höger med mer detaljer om systemkraven för produkterna i MSB RIB.
Om datorn inte uppfyller minimikraven kanske inte produkterna kommer att fungera korrekt eller fullt ut som tänkt.
Verkliga krav kan variera beroende på systemkonfiguration och de program och funktioner som installeras.
RIB 1.3.4
Lupp 6.6.0
Karta 1.6.0
Spridning Luft 2.1.1
RIB Exchange 2.5.0
MSB Spridning Mark 1.4
Vi rekommenderar dig att läsa installationsanvisningarna innan du påbörjar en installation. Installationsfilerna hittar du på vår nedladdningssida.
Mer om Lupp API och konfiguration av Lupp-synkronisering samt exempelfiler för Lupp Import hittar du på på nedladdningssidan.
Om du stöter på problem eller funderingar under installation är du välkommen att kontakta RIB Support.
Installationspaket och uppdateringar hittar du på vår nedladdningssida. Du loggar in med ditt organisationsnamn och kundnummer som du fått när du startade ditt abonnemang.
Logga in här för att komma till sidan med nedladdningar och uppdateringar
Här finns material för dig som vill lära dig mer om hur man använder de olika delarna i MSB RIB.
På Youtube finns en spellista för MSB RIB där vi kontinuerligt fyller på med instruktionsfilmer som visar olika delar av programmet.
Vi erbjuder utbildningar som vanligtvis består av kortare demonstrationer av vad MSB RIB kan erbjuda och en mer omfattande genomgång av dess olika delar.
Här hittar du övningsfrågor och scenarion som du kan använda för att träna på att använda MSB RIB.
När du besöker MSB RIB på webben så finns det delar som endast är tillgängligt om du loggar in.
För att du ska kunna använda vissa delar av MSB RIB på webben så krävs att du har ett konto på Min sida.
Min sida (Länk när inloggningssidan finns i strukturen)
Våra kunskapstest kräver inloggning för att ditt resultat ska kunna sparas till nästa gång du besöker oss. Det är även så att viss information i MSB RIB enbart riktar sig till myndigheter och räddningstjänst, det vill säga de som får myndighetsversionen (pro). Detta gäller Resurs på webben och för att få tillgång till den krävs både ett konto på Min sida och att din organisation är pro-kund.
Om inloggningen misslyckas fler än 3 gånger så spärras kontot och du måste kontakta vår support.
I Resurs och Kunskapstest så har varje användare kopplats till en organisation. Om du inte är kopplad till en organisation eller om du använder en annan maildomän än den din organisation använder som standard, så måste du kontakta vår support så att vi kan koppla dig till rätt organisation.
Testa att ladda ner filen när du är uppkopplad med nätverkskabel.
Om inte det fungerar kontaktar du oss på rib@msb.se. Ange dina inloggningsuppgifter i din fråga så hjälper vi dig att ladda ner filen.
En orsak kan vara att du har glömt att fylla i dina användaruppgifter eller skrivit in felaktiga uppgifter. Om du är Internetansluten när Huvudprogrammet startas kontrollerar programmet uppgifterna mot vår kunddatabas. Så länge du får detta felmeddelande kan du inte ladda ner uppdateringar.
Skriv in rätt kunduppgifter. Uppgifterna finns på fakturan som kommer med abonnemanget. Om du inte hittar uppgifterna, kontakta RIB Support på rib@msb.se.
Starta MSB RIB Huvudprogram och välj Arkiv - Inställningar.
Under fliken Allmänt skriver du in kunduppgifterna. Tryck på OK för att spara.
(Om det inte går att ändra uppgifterna i fälten beror det på att användaren som kör programmet inte har rättigheter att ändra dem)
Observera att detta endast kan utföras på lokal installation eller servern om ni har en klient/server installation.
Den aktuella komponenten är inte installerad.
Ladda ner komponenten från vår nedladdningssida och installera den.
Notera att komponenterna måste installeras lokalt på alla klienter om ni kör en klient/server installation.
Från och med Windows 10 version 1803 installeras XPS viewer inte längre automatiskt när man installerar Windows 10.
Lösningen är att Installera XPS viewer. Detta kräver administratörsrättigheter på datorn.
Ett alternativ är, om du har en pdf-skrivare installerad på datorn, gå till arkiv/skriv ut och där välja att skriva ut hela dagbokslistan eller valda insatser som PDF.
Resultatet blir detsamma men du få gå en lite annan väg.
Att utveckla MSB RIB som applikation för operativsystemen Mac OS X och iOS är i dagsläget inget MSB har för avsikt att göra. Det finns dock flera tredjepartslösningar för att använda Windowsbaserade operativsystem som stöds av RIB på Mac, IPhone och IPad med mera. Kontakta din IT-administratör för mer information.
Detta är exempel på lösningar som kan tillämpas. Lösningarna har rapporterats fungera hos användare
OBS! RIB Support supportar endast Windowsbaserade operativsystem och kan heller ej stå för support avseende tredjepartsprodukter. MSB tar inte ansvar för implementationen eller eventuella konsekvenser av nedanstående lösningar.
Mac-användare kan sedan några år tillbaka köra Windowsbaserade operativsystem i Mac OS X via Boot Camp. Med Boot Camp kan systemet startas direkt med Windows som operativsystem (finns rapporterade användare av RIB som gör detta med lyckat resultat). Mer information om Boot Camp finns på Apples hemsida.
Mac-användare sedan några år tillbaka köra Windowsbaserade operativsystem i Mac OS X via virtualiseringsprogram. Virtualiseringsprogram i Mac OS X emulerar PC-hårdvara och Windowsmiljö parallellt med Mac OS X. Mer information om virtualiseringsprogram finns på Apples hemsida.
För Mac, IPhone och IPad finns det virtualiseringsprodukter och fjärråtkomstlösningar som går att använda för att komma åt Windowsmiljöer där RIB finns installerat. Citrix är ett exempel.