Resiliensbyggande insatser
Resiliensbyggande insatser ska bidra till en ökad motståndskraft i samhällen och länder genom att stärka kapaciteten hos ansvariga aktörer att förebygga, skapa beredskap för samt effektivt hantera kriser och katastrofer.
På den här sidan
MSB:s arbete med resiliensbyggande insatser ska verka för stärkt institutionell och teknisk kapacitet hos beredskapsmyndigheter och organisationer inom området för katastrofriskhantering. Arbetet sker inom ramen för svensk biståndspolitik och den europeiska utvecklingsagendan och fokuserar på långsiktig och partnerskapsbaserad kapacitetsutveckling. Genom att stärka andra länder och internationella aktörer i deras resiliensbyggande arbete bidrar insatserna till ett minskat lidande hos drabbad befolkning och stärkta förutsättningar för långsiktig utveckling.
Kapacitetsutveckling
Resiliensbyggande insatser har ett särskilt fokus på långsiktig och institutionell kapacitetsutveckling. Kapacitetsutveckling är en metod som syftar till att stärka andras förmåga genom att vidareutveckla tekniska såväl som funktionella kapaciteter, till exempel genom utbildningsinsatser, expertutbyten eller rådgivning/ mentorskap. För att nå hållbar förändring krävs ett starkt ägarskap hos den mottagande partnern och att kapacitet stärks på individ-, organisation- och systemnivå. Projekten fokuserar ofta på att stärka en organisations förmåga.
Capacity Development Guide
Publikationsnummer: MSB1162–January2018
Utgivningsår: 2019
Capacity development is about change and learning. We took on the development challenge from what we knew best, with a humanitarian mind-set and fix-it approach. We experienced some missed opportuniti...
Tematiska områden
Tematiskt fokuserar de kapacitetsutvecklande projekten på kärnkompetens som finns inom MSB och det svenska beredskapssystemet som helhet, såsom risk- och sårbarhetsanalys, samverkan och ledning samt beredskap för respons men även bredare och tar genomgående jämställdhet- och miljöperspektiv i beaktande.
Risk- och sårbarhetsanalys
MSB:s arbete med kapacitetsutveckling för risk- och sårbarhetsanalys syftar till att stärka förmågan hos myndigheter i andra länder att utveckla nationella och tvärsektoriella risk- och sårbarhetsanalyssystem som innefattar lokala och regionala nivåer i respektive land. MSB stöttar även partners i utveckling av olika metoder för risk- och sårbarhetsanalys, vilket kan bidra till reducerad sårbarhet och ökad beredskap samt förmågan att hantera risker.
Samverkan och ledning
MSB:s arbete med kapacitetsutveckling för samverkan och ledning hos samarbetspartners i andra länder syftar till att stärka kapaciteten hos ansvariga myndigheter att samverka och leda vid kriser och katastrofer. En utvecklad kapacitet inom området kan stärka länders förmåga att hantera allvarliga händelser i syfte att skydda människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, samt andra aspekter som mänskliga rättigheter, miljö och ekonomiska värden. Stödet ges ofta till MSB:s systermyndigheter, vanligtvis en National Disaster Management Agency (NDMA).
Beredskap för respons och hållbar återuppbyggnad
Inom MSB:s arbete med beredskap för respons och hållbar återuppbyggnad avses nationell och lokal kapacitet stärkas genom stöd till samarbetspartners i att bygga upp en responsberedskap, som även integrerar hållbar återuppbyggnad och skapar förutsättningar för återhämtning. Detta kan innefatta stöd till partners i att planera och genomföra insatser som syftar till ökade synergier mellan humanitär respons, fredsuppbyggnad och långsiktig utveckling. Utöver direkt stöd inom området till nationella och lokala myndigheter och organisationer, kan MSB också kanalisera sitt stöd genom multilaterala aktörer inom FN-systemet.
Under senare år har MSB även stöttat länder i EU med att utveckla mottagarländernas kapacitet att hantera översvämningar genom att bygga upp kapacitet inom tre områden: räddning via båt, högkapacitetspumpning och översvämningsbarriärer (IPA-Floods).
Regionala projekt
MSB:s regionala kapacitetsutvecklande projekt planeras och genomförs i regel i samarbete med andra europeiska civilskyddsmyndigheter eller organisationer med expertis inom katastrofriskhantering, oftast med MSB som ledande aktör. Projekten har både en nationell och en regional dimension som ofta syftar till att skapa gemensam förståelse för metoder och processer för hur naturkatastrofer, som ofta är gränsöverskridande, kan förebyggas och hanteras och indirekt kan bidra till stabilitet. EU-finansierade projekt bidrar också ofta till ett närmande mellan partnerländerna och EU:s civilskyddsmekanism.
Avslutade projekt
Bilaterala projekt
Grunden för de bilaterala samarbetena är en stark partnerdialog där partners behov i relation till den expertis MSB kan erbjuda står i centrum. I dessa projekt möjliggörs ofta kompetens från hela det svenska beredskapssystemet från lokal, regional och nationell nivå.
BRDR
Building resilience through inclusive and climate-adaptive disaster risk reduction in Asia-Pacific.
Regionala projekt
IPADRAM
Projektet IPA Disatser Risk Assessment and Mapping, DRAM avslutades 30 november 2019. MSB har tillsammans med fyra konsortiepartners arbetat med att stärka partnerländernas förmåga till katastrofriskhantering på nationell, regional och EU-nivå.
-
Bakgrund
Albanien, Bosnien och Hercegovina, Makedonien, Montenegro, Serbien, Kosovo och Turkiet är katastrofdrabbade länder och utsätts regelbundet för naturkatastrofer som översvämningar, jordbävningar, jordskred och skogsbränder. Dessa länder är dessutom utsatta för teknologiska risker och katastrofer, såsom storskaliga gift-utsläpp och föroreningar.
En ökad kapacitet för katastrofriskhantering samt att förebygga risker och öka motståndskraften att hantera beroenden och kaskaderande effekter i dessa länder skulle kunna spara liv, säkra investeringar och säkerställa en hållbar utveckling med hänsyn till klimatrelaterade risker.
Behovet att ytterligare förbättra kapaciteten inom området för civilskydd och allmän riskhantering i denna region och ökad samordning både inom regionen och med systerorganisationer i EU-länder erkändes av EU: s medlemsstater och Europeiska kommissionen redan 2008. Sedan dess har viktiga åtgärder vidtagits för att minska partnerländernas sårbarhet för naturliga och konstgjorda katastrofer på lokal, nationell och regional nivå. De regionala IPA-programmen för civilskyddssamarbete (IPA I, IPA II och IPA FLOODS) har bidragit till att förbättra samarbetet mellan unionens civilskyddsmekanism (EUCPM) och partnerländerna. Partnerländerna har dessutom kunnat identifiera hur nationella förfaranden kan anpassas för att vara bättre förberedda för ett EU-medlemskap.
Projektet
MSB har lett projektet IPA Disaster Risk Assessment and Mapping (DRAM) tillsammans med konsortiepartners Italian Civil Protection Department (DPC), Republic of Slovenia for Civil Protection and Disaster Relief (ACPDR), National Protection and Rescue Directorate of the Republic of Croatia (DUZS) och Centro Internazionale di Monitoraggio Ambientale (CIMA) .
Projektet, drevs inom ramen för EU:s Instrument for Pre-accession assistance (IPA) i syfte att förbereda kandidatländer för anslutning till EU. Projektet startade 1 december 2016 och pågick till och med 30 november 2019.
IPA DRAM:s övergripande målsättning är att stärka partnerländernas förmåga till katastrofriskhantering på nationell, regional och EU-nivå. Vidare syftar projektet till att bidra till att partners utvecklar eller stärker sina nationella system för katastrofskadedata och metoder för riskbedömning och kartering i linje med EU:s regelverk, policies och riktlinjer samt till en ökad integrering i den Europeiska civilskyddsmekanismen, genom ett fördjupat civilskyddssamarbete mellan EU-länder och kandidatländer.
Projektets partners omfattar sju länder på Västra Balkan (Albanien, Bosnien och Hercegovina, Kosovo, Makedonien, Montenegro, Serbien) och Turkiet. Målgruppen är i huvudsak civilskyddsmyndigheter och andra statliga och icke-statliga organisationer inom området för katastrofriskhantering.
Projektet har finansierats av Europeiska kommissionen (European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations - DG-ECHO) och den totala budgeten uppgår till 2 999 250 EUR. MSB har genom budgeten full kostnadstäckning för såväl projektledning som teknisk expertis.