Till innehåll på sidan

Frågor och svar om farligt gods

Här har vi samlat vanliga frågor om farligt gods.

Vanliga frågor om passagerare och övningskörning

  • Får en praktikant åka med i fordon som transporterar farligt gods?

    I utbildningssyfte kan blivande lastbilschaufförer följa med transporten. Praktikanten kan anses tillhöra fordonsbesättning och det innebär att personen har uppgifter i samband med utförandet av transporten.

    Det är viktigt att den som följer med har fått en 1.3 utbildning så personen är medveten om risker och kan agera på ett lämpligt sätt om det händer något oförutsett.

  • Får man övningsköra med farligt gods?

    Övningskörning med fordon lastade med farligt gods får inte ske om det krävs ett förarintyg för transporten (ADR-intyg), även om föraren har ett giltigt ADR-intyg.

  • Får passagerare åka med i fordon som transporterar farligt gods?

    Enligt reglerna i ADR (8.3.1) får inga passagerare utöver fordonsbesättningen följa med i fordonet.

    Med besättningsmedlem menas förare eller annan person som medföljer föraren av skäl som avser säkerhet, transportskydd, utbildning eller drift.

    Det kan vara en person som har en uppgift i transporten, till exempel att hjälpa till med lastning/lossning eller visa vägen.

    Även säkerhetsrådgivare samt kvalitets- och miljöansvariga personer kan åka med och räknas som fordonsbesättning, fastän de inte har direkta uppgifter i samband med utförandet av transporten.

    Elever som genomgår yrkesförberedande utbildning inom området transport kan också omfattas av begreppet fordonsbesättning, då det är en del i deras utbildning.

    Den som åker med som besättningsmedlem måste ha genomgått utbildning för detta.

    I kapitel 1.3 i ADR anges vilka krav som ställs på denna utbildning.
    Förbud av passagerare gäller inte vid transport av farligt gods som så kallad "begränsad mängd" (3.4 i ADR), "värdeberäknad mängd" (1.1.3.6 i ADR) och "reducerad mängd" (3.5 i ADR).

Vanliga frågor om bestämmelser och tillsyn

MSB får ofta frågor som rör tolkningar kring bestämmelserna i ADR och hur dessa tillsynas av Polisen och Kustbevakningen.

De två frågor som senaste tiden varit vanligast förekommande är:

  • storlekskrav på den i delavsnitt 8.1.5.3 föreskrivna tätningsanordningen för brunnar och avlopp, och
  • huruvida den svarta ramen på en orangefärgad skylt får vara dold av skylthållaren eller inte.

MSB har diskuterat olika tolkningsfrågor med tillsynsmyndigheterna och här följer en kort sammanfattning av diskussionerna samt förtydligande om de två ovan beskrivna frågeställningarna.

  • (a) Krav på utrustning

    Vad gäller frågeställningen i (a) så är det ett faktum att det för all den utrustning som anges i avsnitt 8.1.5 genomgående saknas mått och specifikationer. Detta gör kraven allmänt hållna och öppna för viss tolkning.

    Enligt tillsynsmyndigheterna är det dock generellt sett så att i de fall det saknas mått och övriga specifikationer så tittar man på syftet med bestämmelsen vid en tillsyn. T.ex. ska en skyffel vara ändamålsenlig och kraftig nog för att skyffla upp jord och grus även vid hårt underlag, en brunnstätning vara tillräckligt stor för att klara av att täta en brunn eller ett avlopp osv. För att göra en sådan bedömning kontrolleras storleken på tätningen mot befintlig brunn eller avlopp som finns på platsen för tillsynen.

    Om tätningen är stor nog för att täcka brunnen anses den uppfylla syftet med regeln, och i det fall den inte är stor nog för att täcka den aktuella brunnen/avloppet anses den inte uppfylla syftet. Trots detta kommer inte Polisen att kräva en tätning som täcker alla de typer av brunnar och avlopp som finns. Exempelvis förekommer det brunnar/avlopp som i detta sammanhang har en ”extrem utformning”, t.ex. där brunnsgallret löper längs en hel parkeringsplats. Polisen anser denna typ av brunn/avlopp som mycket sällsynt och kommer därför inte att kräva att en sådan kan tätas.

    Sammanfattningsvis kan olika storlek på tätning komma att godtas på olika platser för tillsyn. För att alla förare som omfattas av kravet på att medföra en brunnstätning ska veta vad som gäller vill MSB härmed vidareförmedla den information som Polisen gett till MSB angående denna fråga:

    (a) Polismyndigheten har, trots att det förekommit uppgifter om detta, aldrig krävt något specifikt ”minsta-mått” på en tätning för brunnar och avlopp. Däremot har man sagt att om en tätning med måtten 1500 mm x 1500 mm medförs på transporten så kommer kravet på tätningsanordning för brunn och avlopp anses vara uppfyllt på samtliga platser i Sverige.

    Såväl MSB som tillsynsmyndigheterna har noterat att det förekommer företag som säljer s.k. ”ADR-väskor” vars innehåll inte alltid uppfyller ovanstående rekommendation. Var därför uppmärksam på vad en sådan väska innehåller, detta för att undvika böter om exempelvis brunnstätningen eller skyffeln inte skulle uppfylla ovan nämnda rekommendationer.

  • RG - (b) Orangefärgad skylt

    Vad gäller frågeställningen i (b) så finns ett tydligt mått (15 mm) angivet för den svarta ram som ska finnas på de orangefärgade skyltarna (detta mått får avvika ±10 %). När det finns ett mått angivet så menar Polisen att det måttet måste hållas vid tillsynen, annars kan kravet i delavsnitt 5.3.2.2.1 inte anses vara uppfyllt. Om en skylthållare är så konstruerad att den greppar runt skylten på ett sätt som gör att den svarta ramen skyms anser Polisen att den synliga delen av den svarta ramen blir för liten. Det viktigaste är dock att skyltens symbolvärde (skylt med ram) vidmakthålls, vilket det kan anses göra om skylthållaren är svart.

    Själva skylthållaren får då utgöra den skymda delen av skyltens svarta ram. Att hela ramen är tydligt synlig (dvs. i sin fulla bredd) är enligt Polisen viktigt för att man snabbt och på avstånd ska kunna urskilja en orangefärgad skylt och därmed kunna avgöra ifall man har att göra med ett fordon lastat med farligt gods eller inte. Det är vanligt förekommande att svenska ADR-fordon är försedda med kromade skylthållare som täcker den svarta ramen, vilket medför att skylten blir betydligt svårare att uppfatta, t.ex. i vägdamm som yrt upp. Med resonemanget ovan följer att en skylthållare som inte är svart heller inte kan anses utgöra den skymda delen av en svart ram. Enligt Polisen tar en kromad yta lätt upp omgivningsfärger och kan då smälta in i den färg fordonet har. Med anledning av detta vill MSB härmed vidareförmedla den information som Polisen gett till MSB angående denna fråga.

    (b) I det fall en skylthållare är konstruerad så att den skymmer den svarta ramen på en orangefärgad skylt så kommer, trots detta, skylten anses uppfylla kravet i delavsnitt 5.3.2.2.1 i det fall skylthållarens färg är svart. Polismyndigheten avråder från att använda en skylthållare i annan färg än svart.

Fråga om brandsläckare

ADR-S (MSBFS 2016:8) delavsnitt 8.1.4.5 anger följande:
”Brandsläckarna ska installeras på transportenheten så att de är lättillgängliga för fordonsbesättningen. Installationen ska utföras så att brandsläckarna är skyddade från vädrets inverkan, så att funktionsduglighet hos dem inte påverkas. Under transport får det datum som krävs enligt 8.1.4.4 inte ha passerats.”

Den fråga som har diskuterats är vad som avses med att släckarna ska vara ”lättillgängliga”.

  • Vad innebär tillgänglig brandsläckare?

    Polismyndigheten har här meddelat att de anser att minst en släckare ska finnas i eller i nära anslutning till hytten för att minimera den tid det tar att få fram släckare. I nära anslutning till hytten är lämpligen det verktygsskåp som är åtkomligt från såväl insidan hytten som från utsidan. Övriga släckare kan finnas placerade i skåp utanpå dragfordonet. Skåpet ska aldrig vara låst under någon del av transportkedjan, dvs. inte heller under rast.

    Så som texten är formulerad i 8.1.4.5 ges ett visst utrymme för tolkning. MSB kan inte läsa in att bestämmelserna i ADR-S ställer krav på att det ska finnas släckare installerade i hytten.

     

E-handel med farliga ämnen

Produkter som t.ex. fyrverkerier, sprayburkar, poolrengöringskemikalier, tändstickor, viss kosmetika, litiumbatterier och utrustning med litiumbatterier (laptops, mobiltelefoner, skruvdragare etc.), omfattas av särskilda krav när de avsänds och transporteras. Det beror på att produkterna innehåller ämnen som har farliga egenskaper och utgör en risk för bl.a. liv, hälsa och miljö. Produkter med sådana ämnen kallas för farligt gods.

  • Vad gäller för e-handel med farliga ämnen?

    Produkterna (som kan vara både ämnen och föremål) saluförs och avsänds ofta av internethandelsföretag (e-handel, online). Många av dessa produkter omfattas av reglerna för transport av farligt gods, och för att höja medvetenheten och säkerheten vid transport informerar MSB om dessa regler.

    En avsändare är ansvarig för att bl.a. klassificera, förpacka och märka det farliga godset på rätt sätt inför avsändning/transport. För att känna till vilka bestämmelser som gäller för det farliga godset finns därför ett allmänt krav på att en särskild utbildning har genomförts. Beroende på hur och i vilka mängder produkterna förpackas kan vissa lättnader från bestämmelserna om transport av farligt gods användas.

    Det finns också ett allmänt krav (vissa undantag finns) på att avsändare och transportörer har en så kallad säkerhetsrådgivare för farligt gods kopplad till företaget. Säkerhetsrådgivarens huvudsakliga uppgift är att se till att företaget uppfyller bestämmelserna i ADR-S och att alla de som har en uppgift i avsändningen också har rätt kunskap.

Transport av sprängkapslar som görs av bergsprängare

När bergsprängare tar med sig sprängkapslar och sprängämnen för att utföra ett arbete så ska bestämmelserna om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR) följas. Enligt ADR kan transporten ske på två sätt, ett förenklat och ett där alla bestämmelser måste följas.

  • Vad gäller för bergsprängare?

    När bergsprängare tar med sig sprängkapslar och sprängämnen för att utföra ett arbete så ska bestämmelserna om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR) följas.

    Enligt ADR kan transporten ske på två sätt, ett förenklat och ett där alla bestämmelser måste följas.

    1 Förenklade regler enligt 1.1.3.1 (c)

    Transport av farligt gods som genomförs av bergsprängare i samband med att de utför sitt arbete kan ske med lättnader från bestämmelserna i ADR. Vissa villkor finns och fortfarande gäller lagen om transport av farligt gods där det anges att bergsprängaren ansvarar för att transporten genomförs på ett säkert sätt och bergsprängaren ska genomföra åtgärder för att förhindra stöld och andra brottsliga förfaranden med godset. Notera att mängden farligt gods som transporteras bör stå i proportion till storleken på det arbete som ska utföras.

    De förenklade reglerna gäller även när bergsprängaren efter arbetet slut transporterar tillbaka sprängkapslar och sprängämnen till sitt företag (returtransport). Lättnaden kan inte användas av bergsprängaren vid transporter mellan två förråd eller om bergsprängaren transporterar sprängkapslar eller sprängämnen till något annat företag.

    Följande villkor måste uppfyllas:

    1. mängdbegränsningar per förpackning, och
    2. den totala mängden farligt gods på transportenheten. Med transportenhet menas ett motordrivet fordon med eller utan släp.

    Tillåten mängd farligt gods per förpackning och högsta tillåtna totalmängd per transportenhet beror på vilken typ av ämne/föremål som transporteras. Mängdbegränsningarna utgår från bestämmelserna i 1.1.3.6 om ”värdeberäknad mängd”.

    MSB anser att lättnaden inte kan användas i t.ex. följande situationer:

    • En person i samma företag transporterar det farliga godset till bergsprängaren som utför själva arbetet. Detta anses vara intern distribution.
    • Ett annat (externt) företag transporterar det farliga godset till bergsprängaren som ska utföra själva arbetet. Detta anses vara extern distribution.

    1.1 Öppnad papplåda med sprängkapslar

    När bergsprängaren kan använda de förenklade reglerna så är det tillåtet för bergsprängaren att öppna och återförsluta papplådan med sprängkapslar för vidare transport till nästa arbetsställe och för returtransport. Återförslutning av lådan med sprängkapslar får göras av bergsprängaren själv, men för att samma transportklassificering ska bibehållas måste de kvarstående sprängkapslarna vara förpackade på samma sätt som när de ursprungligen levererades. De kvarstående sprängkapslarna ska alltså vara placerade i lådan på samma sätt som när lådan öppnades för första gången och med den separering som kapslarna då var placerade med.

    Under dessa förutsättningar kan bergsprängaren alltså transportera sprängkapslar med samma klassificering som gällde när lådan var oöppnad. Observera att denna bedömning endast gäller för sprängkapslar förpackade i papplåda och vid den transportsituation som beskrivits här. För andra explosiva ämnen och föremål kan transportklassificeringen med stor sannolikhet förändras när förpackningen öppnas.

    2 Utan förenklade regler (ADR gäller ”fullt ut”)

    När bergsprängaren transporterar sprängkapslar och sprängämnen i de mängder som gör att de förenklade reglerna inte får användas så gäller bestämmelserna i ADR fullt ut. Detta innebär bland annat att bestämmelserna om förpackning, märkning, utbildning, godsdeklaration, transportskydd och fordonsutrustning måste följas vid transport.

    2.1 Förpackningar

    Förpackningar för farligt gods ska vara av god kvalitet och tillräckligt hållfasta för att klara normala transportförhållanden. De ska vara tillverkade och förslutna så att det farliga godset inte läcker ut och inga farliga ämnen får finnas på förpackningens utsida.

    Alla typer av förpackningar avsedda för transport av sprängkapslar och sprängämnen ska provas och godkännas (typgodkännas) innan de får användas. Vid val av förpackning ska det kontrolleras att den är godkänd för det ämne/föremål som ska transporteras. Alla typgodkända förpackningar är försedda med en förpackningsmärkning (UN-märkning) som ger viktig information om förpackningen. Resultaten från en typprovning redovisas i en provningsrapport som oftast är grunden för ett certifikat. I certifikatet anges hur en förpackning ska förslutas och för en papplåda kan där exempelvis anges vilken specifik typ av tejp som ska användas. Dessutom anges i ADR att tillverkare och återförsäljare av förpackningar ska lämna information om vilka förpackningsmetoder som ska följas samt en beskrivning av typ och dimension hos förslutningarna som är godkända att användas.

    2.2 Öppnad papplåda med sprängkapslar

    När bergsprängaren öppnar en papplåda med sprängkapslar och vill återförsluta lådan för vidare transport eller för returtransport så måste lådan förslutas på samma sätt som förpackningen var försluten från början. För en papplåda gäller exempelvis att samma tejp används som anges i certifikatet och av den information som lämnats av återförsäljaren av förpackningen.

    När det gäller själva klassificeringen av sprängkapslarna i en öppnad typgodkänd förpackning gäller samma förutsättningar som anges under de förenklade reglerna i punkt 1.1. Vid återförslutning av förpackningen ska sprängkapslarna vara förpackade på samma sätt som de ursprungligen levererades. Sprängkapslarna ska alltså vara placerade i lådan på samma sätt som när lådan öppnades för första gången och med den separering som de då var placerade med.

    3 Slutsatser om bestämmelser för en öppnad papplåda med sprängkapslar

    En öppnad förpackning med sprängkapslar kan bibehålla sin ursprungliga transportklassificering när de öppnas och sedan försluts av bergsprängaren för vidare transport eller returtransport under vissa villkor, både när de förenklade reglerna används och när ADR måste följas helt. Däremot måste förslutningen av papplådan ske på samma sätt  som anges i certifikatet eller enligt den information som anges av tillverkare eller återförsäljare av förpackningen när ADR måste följas fullt ut, medan detta krav inte behöver uppfyllas när de förenklade reglerna kan användas.

Senast granskad: 16 juni 2019

Kontakta

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Till toppen av sidan