Till innehåll på sidan

Blanketter och e-tjänst

Här hittar du bland annat blanketter för att beställa abonnemang och tilläggstjänster, aktivera och avaktivera Rakelterminaler och anmäla behörig beställare/kontaktperson.

När du ska göra en beställning fyller du i aktuell blankett och skickar den till Rakel kundstöd. En del beställningar kan du göra i vår e-tjänst.

Rakel e-tjänst

I e-tjänsten kan du som är behörig beställare, beställa, ändra eller säga upp abonnemang. Du kan också anmäla eller ändra behörig kontaktperson eller behörig beställare.

  • Så använder du Rakel e-tjänst
    • Gå till Rakel e-tjänst: MSB – Rakel e-tjänst
    • Logga in med valfri inloggningsmetod (exempelvis BankID QR-kod).
    • Fyll i grunduppgifter:
      Organisation, organisationsnummer, Rakel kundnummer och dina kontaktuppgifter.
    • Välj ärende:
      Ny kontaktperson/beställare.
      Ändring kontaktperson/beställare.
      Abonnemang (beställa, ändra, säga upp Rakelabonnemang).
    • Fyll i de uppgifter som krävs. Om ärendet gäller abonnemang, bifoga även ert programmeringsunderlag (PU).
    • När du är klar granskar du din beställning och signerar.
    • När du signerat skickas din beställning till Rakel kundstöd.
    • En bekräftelse skickas till din e-postadress.

Beställningsblanketten R1 används för beställning av abonnemang för Rakelmobil men också för till exempel beställning av talgrupper och organisationsblock (både för namn- och nummersättning). Blanketten skickas till Rakel kundstöd tillsammans med uppdaterade relevanta delar av ert programmeringsunderlag. Du kan även beställa, ändra eller säga upp Rakelabonnemang i Rakel e-tjänst.

Senast granskad: 25 november 2022

Till toppen av sidan