Lupp för ledning och uppföljning
Lupp är ett program för ledning och uppföljning av räddningsinsatser. Lupp vänder sig i första hand till svensk kommunal räddningstjänst. Det primära syftet är att tillhandahålla ett verktyg för noggrann dokumentation av händelseförloppet före, under och efter en räddningsinsats.
Detaljer
Målgrupp
- Räddningstjänst
Ämneskategori
- Räddningstjänst
- RIB
Beställning
Lupp ingår i MSB RIB som du beställer som ett abonnemang. I abonnemanget ingår tillgång till de installerbara programmen, uppdateringar, support samt möjlighet till utbildning.
Typ av system
- Beslutsstöd
Lupp ska förse beslutsfattare med korrekt, relevant och tillförlitlig information, jämte prognoser av möjliga framtida scenarion och dessas konsekvenser, vilket leder till bättre beslut och effektivare räddningstjänstarbete.
Grundfunktionerna i Lupp inkluderar Dagbok, Verksamhetsöversikt, Lägestablå och Statustablå. Genom programmet MSB RIB Karta kan den pågående verksamheten visualiseras på en karta.
Lupp app för iOS och Android
Sedan hösten 2019 finns en mobil version av Lupp tillgänglig för nedladdning via App Store respektive Google Play.
Lupp-appen fungerar bara om den ansluts till en befintlig Lupp-installation, vilket kräver särskilda inställningar i servermiljön.
Lupp Import
Med Lupp Import kan man importera data utifrån, till exempel ZeRed-information från SOS Alarm. På detta sätt går det att automatiskt skapa insatser, byta enhetsstatus och koppla enheter till insatser samt få in anteckningar gjorda av SOS Alarm.
(Inga ändringar gällande Importen gjordes i senaste versionen av Lupp, dokumentationen för Lupp Import 6.4 är fortfarande den gällande.)
Lupp Synkronisering
Vid mobil användning av Lupp (till exempel ett ledningsfordon som är ihopkopplat med brandstationen, eller en bärbar dator som används i fält) kan synkronisering användas. Man kan då arbeta vidare om förbindelsen med den centrala servern är bruten. Så snart enheterna får kontakt med varandra igen synkroniseras inmatningarna mellan dem, så att alla ser allt.
Konfiguration av Lupp-synkronisering
Lupp API
Andra applikationer som vill kommunicera med Lupp kan göra det via Lupp API. För att använda Lupp API krävs en del utvecklingsarbete i de applikationer som ska dela data med Lupp. (API står för Application Programming Interface, och är en teknisk specifikation för hur programmen pratar med varandra).
Lupp finns endast som installerbar version.
Installationer, uppdateringar och dokumentation laddas ner från vår nedladdningssida. Länk till nedladdningssidan finner du längre ned på denna sida.
-
Vägen framåt
Följande är lanserat i senaste versionen av Lupp (6.7)
- Användaranpassad dagbok
- Tidslinje (beta)
- Snabbanteckningar
- Utökade exportformat i dagboken
Ingen mindre versionsuppdatering är planerad. Resurser kommer att läggas på utveckling av nästa huvudversion.
Nästa huvudversion är planerad till våren 2023 och planen är då att lansera följande:
- Personlig inloggning
- Säkrare inloggning med spårbarhet.
- Utökad behörighetshantering
- Innehållet i Lupp ska anpassas efter vem som är inloggad och dennes behörighet.
- Ärendedelning
- Utökade möjligheter att dela ärenden mellan aktörer.
-
Nedladdningssida
Installationspaket och uppdateringar hittar du på vår nedladdningssida. Du loggar in med ditt organisationsnamn och kundnummer som du fått när du startade ditt abonnemang.
Logga in här för att komma till sidan med nedladdningar och uppdateringar
-
Aktuella versioner
RIB 1.3.6
Lupp 6.7.1
Karta 1.7.0
Spridning Luft 2.1.1
RIB Exchange 2.6.0
MSB Spridning Mark 1.4
-
RIB Support
Via ditt abonnemang erbjuder vi support och utbildning på de olika delarna i RIB.
Till RIB Support kan du vända dig med allmänna frågor om MSB RIB, få praktiska tips och hjälp runt användning, få hjälp med tekniska problem, göra felanmälningar samt ge förslag på förbättringar med mera.
Du kan även kontakta supporten med frågor rörande abonnemang, fakturor och utbildning.
Telefontid: Helgfri måndag-fredag 9:00-11:00.
Dag före helgdag samt klämdag hänvisar vi till mail.