Elbilar - säker användning och laddning

Här finns information om vad du ska tänka på när du äger eller planerar att köpa ett eldrivet fordon och vad du ska tänka på när du ska installera en laddningsstation.

Illustration på elbil som laddas vid en laddstationInformationen kommer från vägledningen Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon. Den innehåller information om planering, installation och användning av laddningsstationer samt olika typer av laddbara fordon.

Ladda ditt elfordon

Att ladda ditt elfordon på ett säkert sätt innebär att du använder utrustningen (själva fordonet och avsedd laddare) ansvarsfullt enligt tillverkarens instruktioner. Riskerna med att ladda och använda laddutrustning skiljer sig inte från att använda annan elutrustning. Det är de litiumjonbatterier som finns i laddbara fordon som kan innebära andra typer av risker, både vid laddning och användning.

Tänk på det här när du ska ladda ditt elfordon:

  • Ladda elbilar och större elfordon i avsedd laddningsstation. 
  • Följ tillverkarens instruktioner för laddutrustningen.
  • Undvik att ladda större elfordon i vanliga jordade eluttag, till exempel motorvärmaruttag.
  • Ladda aldrig ett skadat fordon.
  • Om en olycka inträffar behöver du avsluta laddningen och frigöra anslutningsdonet, om det är möjligt att göra på ett säkert sätt.

Installera laddningsstation

Inför installation av en laddningsstation finns det några saker att tänka på. Du behöver till exempel veta vilka typer av fordon som ska laddas, vilken effekt som behövs och är tillgänglig samt var du kan placera din laddbox. 

Tänk på det här när du ska installera en laddningsstation:

  • Anlita ett registrerat elinstallationsföretag för installation.
  • Följ tillverkarens instruktioner för laddutrustningen.
  • Kontrollera att laddutrustningen är CE-märkt och har svensk manual.

I vägledningen finns mer information om vad du ska tänka på om du ska installera laddningsstationer för olika typer av laddbara fordon.

Laddinfrastruktur

Laddinfrastruktur är den elanläggning som finns för att ladda eldrivna fordon. Laddinfrastruktur kan delas upp i ledningsinfrastruktur och laddningspunkter:

  • Med ledningsinfrastruktur avses ett system bestående av kanaler, tomrör, kabelstegar eller liknande där kablar till laddningspunkter är förlagda eller kan dras fram.
  • Med laddningspunkt avses utrustning för laddning av ett elfordon, det vill säga gränssnittet där ett fordon i taget kan laddas.

Mer information om vad laddinfrastruktur finns i vägledningen Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon. Där finns även information om bland annat laddningsmetoder, säkerhetsnivåer och olika typer av laddning.

Vägledning: Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon

 

Vanliga föreställningar om elbilar och litiumjonbatterier

Till skillnad från för laddinfrastruktur finns många föreställningar kring elfordon och litiumjonbatterier. Här besvarar vi några vanliga föreställningar om elfordon och litiumjonbatterier.

  • "Elbilar brinner oftare än andra bilar". Nej. Andelen elbilsbränder är enlig dagens kunskap lägre än andelen bränder i bilar som drivs med förbränningsmotor.
  • "Elbilar brinner med mycket högre temperatur än andra bilbränder". Nej. Fordon med olika bränsleslag har lika hög maximal värmestrålning.
  • "Jetflammor från elbilsbränder gör att elden sprider sig snabbare". Nej. Jetflammor förekommer vid batteribränder och påverkar brandspridning i mindre grad än om det brinner i kupén i en elbil. Bilar med förbränningsmotorer har också egenskaper som kan leda till snabb brandspridning, till exempel bensinläckage.
  • "Batteribränder är omöjliga att släcka". Nej. Det kan vara svårt att släcka en brand i ett litiumjonbatteri genom att spruta vatten på utsidan eller sänka ner batteriet i vatten, men för räddningstjänsten finns metoder och verktyg för att kunna släcka branden.
  • "Vätefluorid från elbilsbränder är mycket giftigt". Ja, det stämmer. Alla brandgaser är giftiga och röken innehåller en viss mängd vätefluorid oavsett vilken typ av fordon som brinner. Vistas därför inte i närheten av röken.
  • "Överladdning av ett litiumjonbatteri kan orsaka termisk rusning". Ja, det kan stämma för mindre litiumjonbatterier, till exempel för elsparkcyklar som inte alltid har samma säkerhetssystem som större batterier.

Frågor och svar om laddning av elbilar, elmotorcyklar och andra elfordon

Frågor och svar

  • Vad är litiumjonbatterier och var finns de?

    Litiumjonbatterier kallas den grupp batterier där battericellens energi utvinns genom att joner av litium rör sig mellan batteriets elektroder. De har blivit allt vanligare i samhället. En anledning till det är de har en högre effekt- och energitäthet än andra typer av laddningsbara, även kallade sekundära, batterier.

    De finns bland annat i elcyklar, elfordon, mobiltelefoner, bärbara datorer, hår- och skäggtrimmer, trädgårdsredskap och andra laddningsbara produkter.

    Det finns olika varianter av litiumjonbatterier med lite olika ingående kemiska ämnen, vilket kan ha viss betydelse för risker för brand, men på det stora hela är de likvärdiga ur ett brandperspektiv. Läs instruktionerna för ditt batteri för att veta hur du ska hantera det och för att veta vilken typ av batteri det är.

  • Hur många elbilar brinner varje år?

    Under 2024 inträffade totalt 174 bränder i olika transportmedel som drivs helt eller delvis med el. Flest var det i elsparkcyklar med 78 bränder, följt av brand i bilar 40 och 37 elcyklar. 

    Det finns i Sverige cirka 4,1 miljoner bilar som drivs av fossila bränslen och knappt  900 000 med el- eller el-/hybrid (2024). Totalt brann det under 2024 i drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige, inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon.

Ansvar hos olika myndigheter

MSB

MSB kan svara på frågor om risker gällande litiumjonbatterier, statistik och sammanställningar från räddningstjänsternas händelserapporter samt ge stöd till kommunal räddningstjänst om till exempel bränder i litiumjonbatterier.

Boverket

Boverket kan svara på frågor om krav på brandskydd vid uppförande och ändring av byggnader, frågor om bygglov samt krav på laddinfrastruktur. För frågor som rör enskilda byggnader bör man vända sig till kommunens byggnadsnämnd.

Elsäkerhetsverket

Elsäkerhetsverket kan svara på frågor om elsäkerhet samt planering och installation av laddinfrastruktur.

Energimyndigheten

Energimyndigheten har det övergripande uppdraget att samordna utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige.

Till toppen av sidan