Till innehåll på sidan

Cyberhot

Det är en nationell angelägenhet att vara medveten om hur hoten ser ut och vad som går att göra för att skydda viktig data. Den tekniska utvecklingen går snabbt och säkerheten följer inte med inte i samma tempo. Det innebär att både enskilda organisationer och hela samhället blir sårbart för olika cyberhot.

I dag är många it-system inte längre enbart ett stöd för verksamheten, utan en förutsättning för att verksamheten ska fungera. Det finns också ett större beroende mellan olika it-system i dagens samhälle. Dessa beroenden sträcker sig både inom och mellan organisationer och mellan länder. Därför är det viktigt för både privat och offentlig verksamhet att förebygga och åtgärda säkerhetsbrister i verksamhetskritiska system.

Hot kan delas in i tre övergripande kategorier:

  • Mänskliga hot (kan vara både antagonistiska hot i form av angrepp och icke-antagonistiska hot i form av misstag).
  • Tekniska hot (i form av systemfel).
  • Naturhot (som till exempel väderfenomen, jordbävningar)

Samtliga hot kan leda till incidenter som kan påverka informations- och cybersäkerheten och leda till allvarliga konsekvenser för både enskilda och flera organisationer.

Dessa hot kan rikta sig mot eller drabba enskilda organisationer. I och med digitaliseringen och komplexa beroendekedjor som växt fram har incidenter som påverkar flera organisationer blivit allt vanligare.

Hot, metoder och rekommenderade åtgärder 

Rapporten Cybersäkerhet i Sverige 2020 - Hot, metoder, brister och beroendenRapporten Cybersäkerhet i Sverige 2020 - Rekommenderade säkerhetsåtgärder

Senast granskad: 9 februari 2024

Till toppen av sidan