Till innehåll på sidan

Kampanjen Tänk säkert 2024

I oktober anordnas återigen informationssäkerhetskampanjen Tänk säkert. Det är sjunde året i rad som MSB och Polisen kampanjar för en bättre informationssäkerhet hos allmänhet och småföretagare, tillsammans med 23 samarbetspartners inom både offentlig och privat sektor.

Tre teman är gemensamma i årets kampanj:

  • Nätfiske och skadlig kod
  • Digital identitet
  • Säkrare på nätet

Dessa tre teman har vi samlat under parollen Tänk säkert – agera smart. Under oktober månad arrangerar vi och våra partners en mängd olika aktiviteter med syftet att hjälpa allmänheten och småföretagare att bete sig säkrare i ett alltmer digitalt samhälle, för att slippa bli lurade eller förlora sin information eller pengar.

Som ett tillägg till våra gemensamma teman kommer MSB även att lyfta kompetensbristen i samhället på informationssäkerhetsområdet. Det finns idag ett enormt behov av personer med kunskap och intresse för informationssäkerhetsarbetet inom både privata företag och offentliga verksamheter, men alldeles för få finns att anställa. Det behovet kommer bara att öka, och MSB vill locka fler till yrket så att vi kan säkra upp hela samhället. Under oktober kommer vi lyfta olika vägar in i yrket, och även presentera personer som idag arbetar med frågorna och som tagit olika vägar in.

Samhällets kompetensförsörjning informations- och cybersäkerhet

Sverige söker förstärkning! Det behövs fler som arbetar med informations- och cybersäkerhet. Du behövs och kan bidra till Sveriges cybersäkerhet. Utbilda dig för framtiden!

Det fattas personer med informations- och cybersäkerhetskompetens i Sverige i stort. Kompetensbristen på yrkesverksamma inom område är väl känt.

MSB utvidgar 2024 års kampanj för att uppmärksamma detta behov och försöker, om möjligt, locka personer till att utbilda sig eller kompetensutveckla, så att de kan utöva olika yrkesroller inom området.
Det kan vara yngre personer som väljer yrkesbana, kanske ska de välja utbildning till gymnasiet, yrkeshögskola eller högskola/universitet.

Det kan vara äldre personer som är etablerade på arbetsmarknaden men vill ändra inriktning genom omskolning eller personer som arbetar inom närliggande yrkesområden som vill kompetensutveckla sig.

Uppmärksamheten sker genom att under oktober varje vecka publicera korta filmer där personer berättar sin historia, sin väg in i yrket, varför det är intressant och vikten av att arbeta med informations- och cybersäkerhet i stort.

Bakgrund för kampanjen

Ett sätt att skydda sig är att förstå de vanligaste tekniska funktionerna vi kan stöta på i vår vardag. Då minskar risken att drabbas av nätfiske och skadlig kod som kan leda till att värdefull information går förlorad.

Kampanjen Tänk säkert riktar sig till privatpersoner och företag med upp till tio anställda där privatliv och företagande hänger nära ihop. Syftet är att genom handfasta, tydliga och konkreta tips kunna vidta åtgärder för att säkrare uppkopplat liv.

För att nå ut till många människor och företagare i hela landet samarbetar MSB med offentliga, privata och intresseorganisationer som också bidrar till ökad medvetenheten och kunskap i samhället.

Till toppen av sidan