Om utrymning under höjd beredskap

Den här informationen riktar sig till dig som har ett ansvar inom befolkningsskyddet och är en del av det svenska beredskapssystemet.

Vad är utrymning och vem beslutar om utrymning under höjd beredskap

Utrymning är en förflyttning av människor från en geografisk plats med stöd av myndighetsbeslut.

När det gäller utrymning under höjd beredskap kan beslut om utrymning ske om området blivit eller kan antas bli utsatt för krigshandlingar och utrymningen är nödvändig för att skydda befolkningen eller det i området behöver vidtas militära åtgärder av väsentlig betydelse och åtgärden allvarligt försvåras om inte utrymning sker. Länsstyrelsen tar beslut om utrymning i det egna länet.

MSB har bemyndigande att ge ut föreskrifter om planläggning för utrymning under höjd beredskap. Föreskrifterna ska utarbetas i samråd med Försvarsmakten och Polismyndigheten. Utöver föreskriftsrätt får MSB besluta om att ett område ska planläggas för utrymning under höjd beredskap. Besluten ska utarbetas i samråd med Försvarsmakten.

I fredstid kan beslut om utrymning ske med utgångspunkt från lagen om skydd mot olyckor och Polislagen.

En buss på en landsväg med kärnkraftverk i bakgrunden.

Vilka andra, utöver länsstyrelser, har ett ansvar eller en uppgift inför eller vid utrymning?

I samband med planläggning för utrymning under höjd beredskap rekommenderas att samverkan sker mellan länsstyrelse och andra, i första hand med Försvarsmakten, men också med andra vilka kan vara berörda som till exempel kommun, region, annan länsstyrelse, civilområdesansvarig länsstyrelse, Polismyndigheten, Socialstyrelsen, Trafikverket, Kriminalvården, Migrationsverket.

Det ska noteras att Polismyndigheten har uppgift att lämna den hjälp som behövs vid utrymning.

Typer av utrymning och vissa begrepp

Utrymning kan beslutas för hela eller del av befolkningen (partiell utrymning) och kan inriktas mot den del den del av befolkningen som har behov av hjälp i samband med utrymning.

Det förekommer att begreppet ”evakuering” används som synonymt med utrymning men det anses lämpligt att använda utrymning. 

Människor har rätt att förflytta sig på eget initiativ inom Sverige, i samband med eller inför ett beslut om utrymning används ofta begreppet ”spontanutrymning”.

Länsstyrelsen har, utöver att besluta om utrymning, också rätt att besluta om utflyttningsförbud såväl som inflyttningsförbud avseende geografiskt område och inom sitt eget län.

Om människor förflyttar sig över en landsgräns för att undkomma ett krig, eller en risk för sådan, finns särskilda bestämmelser som hanterar status som flykting, annan skyddssökande eller EU-medborgarskap och liknande. Det finns anledning att skilja människors förflyttning över gräns från den form av utrymning under höjd beredskap som avser att omfatta befolkningens rörelser inom Sverige.

Något om samhällsviktig verksamhet och försörjningsberedskap

Det finns behov av diverse funktionaliteter i samband med utrymning av befolkning men också av till exempel beslut om samhällsviktig verksamhet fortsatt ska bedrivas eller om sådan verksamhet ska förflyttas eller avslutas tillfälligt. Exempel på samhällsviktig verksamhet kan vara verksamhet som upprätthåller teknisk infrastruktur som el, vatten, avlopp och/avfallshantering, posthantering, hälso- och sjukvård, skolverksamhet. I övrigt måste också försörjningsberedskap beaktas.

Förhållandet att planera för återflytt av befolkningen efter genomförd utrymning och inkvartering har också betydelse för planeringen av samhällsviktig verksamhet.

  • Vad styr?

    Lag (2006:546) om utrymning och inkvartering m.m. under höjd beredskap

    Förordning (2006:69) om utrymning och inkvartering m.m under höjd beredskap

    'Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (2025:1) och allmänna råd om planläggning för utrymning under höjd beredskap

    Om utrymning i broschyren ”Om krisen och kriget kommer” (MSB2398, 2024, ISBN 978-91-7927-527-3)

Till toppen av sidan