Lättläst: Fakta om medlemskap i Nato
Nato är en försvarsallians. Den viktigaste uppgiften för Nato är att bevara freden. Om det blir krig ska Nato hjälpa till  att försvara Sverige. 
Nato ställer också krav på Sverige. Däremot ställer inte Nato några krav på dig som person.
Nato bygger på ett överenskommelse med 14 regler. De kallas artiklar.
Här är de tre viktigaste:
- Artikel 1 säger att Nato vill lösa konflikter 
på ett fredligt sätt.
Nato ska arbeta för att bevara freden
och främja medlemmarnas
gemensamma värderingar,
till exempel personlig frihet,
demokrati och mänskliga rättigheter. - Artikel 3 säger att Natos medlemmar 
måste kunna försvara sig själva
och bidra till Natos gemensamma försvar.
Vi måste också ha ett starkt samhälle
där det viktigaste fungerar
även om det blir kris eller krig. - Artikel 5 säger att ett angrepp 
mot ett medlemsland
är ett angrepp mot alla.
Men först måste alla medlemsländer rösta ja.
Varje land kan själv bestämma
hur det ska hjälpa till
om en annan medlem angrips. 
Vem bestämmer i Nato?
I Nato bestämmer alla medlemmarna tillsammans 
och alla länder måste vara överens.
Viktiga beslut fattas av det Nordatlantiska rådet. 
Där sitter ländernas Nato-ambassadörer 
och alla medlemmar har varsin röst.
Rådet leds av Natos generalsekreterare.
Sverige i Nato
Rysslands krig i Ukraina 
hotar säkerheten i Europa.
Nato kan hjälpa till att försvara Sverige 
och som medlemmar 
får vi vara med och bestämma.
Vi kan också samarbeta mer 
med andra medlemsländer.
Civilt samarbete med Nato
Ett starkt, motståndskraftigt samhälle 
är viktigt för Natos försvar.
Som medlem i Nato ska Sverige 
fortsätta att stärka sitt civila försvar 
och samordna det med Nato.
Militärt samarbete med Nato
Nato planerar sitt försvar gemensamt. 
Medlemmarna övar tillsammans 
för att vara väl förberedda om det blir krig.
Det svenska försvaret är redan anpassat till Nato.
De förändringar som krävs 
handlar om hur Nato fattar beslut.
Starkare tillsammans
Nato gör Sverige starkare, 
både civilt och militärt.
Nato garanterar vår säkerhet.
Vi kan få militär hjälp 
från 31 andra länder 
om det blir krig.
Som medlem 
kan Sverige delta i större övningar 
och få nya kunskaper.
Nato kan också hjälpa oss 
att bygga ett starkare samhälle.
Vad innebär Nato för mig?
Nato ställer inga krav på dig som person. 
För många kommer det inte att märkas så mycket 
att Sverige är med i Nato. 
Det du kan märka är övningar
tillsammans med andra länder 
som är medlemmar.
Om ditt arbete är viktigt för samhället 
kan du påverkas när Sverige stärker sin beredskap.
Om du arbetar i Försvarsmakten 
kan du få tjänstgöra utomlands.
Måste jag hjälpa till att försvara Sverige?
Alla i Sverige måste hjälpa till 
om det blir krig eller fara för krig. 
Det styrs av svensk lag
och påverkas inte av medlemskapet i Nato.
Sverige bestämmer fortfarande 
vilka som kallas till värnplikt 
och var och hur utbildningen sker.
De som inte kallas till värnplikt 
eller civilplikt 
är också viktiga för Sveriges totalförsvar.
Alla som är mellan 16 och 70 år 
kan kallas in vid kris och krig 
för att hjälpa samhället. 
Det kan till exempel vara att dela ut mat och vatten. 
Det förändras inte av att Sverige är med i Nato.
Mer läsning om Nato
Sidorna nedanför är inte på lättläst svenska.