Gemensamma utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030
Totalförsvaret rustas för att kunna möta ett väpnat angrepp mot Sverige eller våra allierade. I dokumentet Gemensamma utgångspunkter för totalförsvaret har MSB och Försvarsmakten identifierat sju typsituationer som vi behöver förbereda oss för.
MSB och Försvarsmakten har på uppdrag av regeringen tagit fram Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030. Dokumentet utgör grunden för Sveriges planering och utveckling av totalförsvaret och riktar sig till alla aktörer som deltar i totalförsvarsförberedelserna – från statliga myndigheter och regioner till kommuner, företag och organisationer.
Dokumentet utgår från sju typsituationer med syfte att skapa en gemensam grundsyn på hot och möjliga händelseutvecklingar som Sverige behöver kunna möta.
Kom ihåg att det är just utgångspunkter. När du och din organisation har läst dokumentet behöver ni komplettera med gemensamma och enskilda analyser utifrån ert ansvarsområde, era geografiska förutsättningar, er kompetens och era förmågor. Identifiera vad ni behöver göra, ta initiativ och genomför åtgärder.
Om det värsta skulle inträffa behöver hela samhället vara redo att ställa om. Vi är alla en del av Sveriges totalförsvar och ansvarar på olika sätt – men ytterst gemensamt – för att Sverige står starkt i ofredstider.
Sju dimensionerande typsituationer
Utgångspunkterna för totalförsvaret bygger på sju dimensionerande typsituationer som beskriver tänkbara delar av en militär konflikt, och vilka konsekvenser det kan bli för samhället: De sju typsituationerna är:
- Hybrida hot
- Värdlandsstöd
- Anfall mot norra Sverige
- Anfall mot Gotland
- Fjärrangrepp
- Förstärkning av alliansens norra flank
- Förstärkning av alliansen i Baltikum
Genom att totalförsvaret förbereder och planerar utifrån gemensamma utgångspunkter samordnas det civila och militära försvaret i ökad utsträckning. Det ger förbättrade förutsättningar och förmåga att agera och verka avskräckande här och nu, men även för att kunna hantera konsekvenser vid höjd beredskap och ytterst krig.
Vilka berörs av de gemensamma utgångspunkterna?
Totalförsvaret omfattar alla invånare och alla verksamheter i Sverige. Rysslands brutala krig mot Ukraina visar att ingen är opåverkad i en storskalig konflikt. Alla kommuner, regioner, myndigheter, organisationer och näringslivet behöver engagera sig i planeringen för ett starkt och avskräckande totalförsvar. Takten i arbetet behöver öka och planeringen utvecklas för att vi ska vara redo om det värsta skulle hända. Det är strategiskt avgörande att vi bygger vår motståndskraft redan i fredstid och därigenom stärker Natos avskräckningsförmåga, för att vi aldrig ska hamna i krig.
Försvaret börjar vid Natos yttre gräns
Sedan 2024 är Sverige en del av Nato och med våra unika geografiska förutsättningar spelar vi en avgörande roll i alliansens försvar. Vid ett angrepp mot alliansen ska Sverige ta emot, transportera och basera alliansens trupp och materiel på vårt territorium. Det är en ny uppgift för vårt land. Det värdlandsstöd som Sverige ska ge trupper från våra allierade kräver att hela samhället bidrar med allt från logistik till sjukvård. Det innebär också att försvaret av Sverige börjar vid Natos yttre gräns, och att vi ska försvara allierat territorium.
Alla aktörer som tar del av dokumentet behöver analysera det utifrån roll, ansvarsområde, uppgifter och geografiska förutsättningar – för att därefter omsätta det i sin egen planering och förberedelser. Utgångspunkterna behöver bearbetas, kompletteras och omsättas i enskilda och gemensamma planer och konkreta åtgärder för att nå det övergripande målet för totalförsvaret.
Tillsammans, och bara tillsammans, kan vi försvara oss själva och våra allierade, skydda civilbefolkningen och se till att viktiga samhällsfunktioner kan säkerställas.
-
Typsituation 1 – Hybrida hot
Verkan med en kombination av militära och civila medel kallas för hybridkrigföring. Exempel på detta är cyber- och telekrigföring, påverkansoperationer, underrättelseinhämtning, sabotage mot exempelvis energiförsörjning, undervattenskablar och transportinfrastruktur samt specialoperationer.
Syftet med angreppen kan vara att försvåra och fördröja beslutsfattande, försämra svensk lägesuppfattning, utmatta och splittra resurser samt minska allmänhetens förtroende för myndigheter och rikets ledning.
Ryssland genomför löpande förberedande aktiviteter för att vid behov kunna genomföra sabotage samt påverka beslutsförmåga och allmänhetens förtroende för Sveriges ledning och de som bedriver totalförsvarsviktig verksamhet, inklusive näringslivet.
Inledningsvis i en konflikt genomförs hybridangrepp huvudsakligen genom förnekbara medel, till exempel genom cyberangrepp, påverkansoperationer eller stöd till separatiströrelser och organiserad brottslighet. Både fabricerade och autentiska händelser (till exempel olyckor och demonstrationer) kan användas i påverkansoperationer och desinformation.
Om krig bryter ut kommer tillvägagångssätten att vara mer aggressiva. Både civila och militära aktörer är mål för hybridkrigföring i såväl fred som krig.
-
Typsituation 2 – Värdlandsstöd
Typsituationen omfattar svensk förmåga till värdlandsstöd. I det ingår till exempel att allierade eller Nato etablerar ledningsresurser och baseringsområden för flyg på svenskt territorium. Sverige tillhandahåller värdlandsstöd i form av exempelvis transport- och logistiktjänster samt skydd. Typsituationen omfattar också förmågan att upprätthålla logistikflöden och transporter till och från allierade genom svenskt territorium på land, i luften och till sjöss.
Försvarsmakten har det övergripande ansvaret för det värdlandsstöd som Sverige ska tillhandahålla för utländska militära förband. Värdlandsstöd förutsätter ett omfattande stöd från civila aktörer samt civil-militärt samarbete och samordning med bland annat kommuner, regioner, länsstyrelser, andra myndigheter, näringsliv, frivilliga försvarsorganisationer och andra civilsamhälles-organisationer samt invånare.
Transiteringar av allierade förband som ska förstärka vid fronten i Finland och Baltikum kommer i stora delar att passera svenskt territorium och havsområden. Därutöver förväntas även civila och militära flöden (till exempel flyktingar och skadade) från frontnära områden till och genom Sverige. Delar av försörjningen av såväl allierade förband som civila i Baltikum och Finland kan komma att gå genom Sverige.
Vid ett väpnat angrepp kan civila aktörer därtill behöva ge stöd till internationella civila aktörer, såsom Röda korset, för att kunna ta emot civil och humanitär hjälp i syfte att upprätthålla samhällets funktionalitet. Det kan till exempel innefatta transporter, tillstånd och dispenser, sjukvård samt att förbereda och bemanna mottagnings- och uppställningsplatser.
-
Typsituation 3 – Begränsat anfall mot norra Sverige
Typsituationen omfattar luftlandsättning av luftlandsättnings-/specialförband i norra Sverige med understöd av långräckviddiga vapen, obemannade luftfarkoster och luftstridskrafter. Angreppet kan syfta till att störa logistikflöden mot Finland och Norge samt att kontrollera nyckelterräng. Typsituationen kan också innehålla mer begränsade anfall med fientliga specialförband mot andra delar av Sverige i syfte att störa verksamheten.
Genom begränsade anfall kan Ryssland med relativt små medel skapa störningar i logistikflöden och påverka samhällsviktig verksamhet. De ryska förbanden kan ha förmåga att agera dolt och förflytta sig i samhället. Typfallet innefattar inte storskaliga operationer utan består av verksamhet av tillfällig (dagar eller veckor) karaktär som genomförs med begränsade resurser. Genom att identifiera och utpeka mål för andra stridskrafter kan de ryska förbanden orsaka skada även på fortifikatoriskt skyddade anläggningar och infrastruktur.
-
Typsituation 4 – Anfall mot Gotland
Typsituationen omfattar att fientliga förband luftlandsätts eller landsätts på Gotland med understöd av sjö- och luftstridskrafter. Anfallet sker med kort förvarning och skyddas bland annat av fartygsstyrkor med uppgift att upprätthålla sjökontroll i delar av Östersjön. Angreppet syftar till att etablera luft- och sjöförsvarszoner på och runt Gotland.
Östersjöområdet är viktigt för försörjningen av de allierade staterna kring Östersjön. Även för Rysslands försörjning, särskilt försörjningen av Kaliningrad, är Östersjön fundamental. Sjö- och flygförbindelser i och över Östersjön är även vitala för Natos operationer i området. Ryssland skulle kunna genomföra anfall mot Gotland för att placera ut luftvärn och andra vapensystem som en del i att begränsa Natos handlingsfrihet i Östersjöområdet.
För Ryssland är det viktigt att ett anfall mot Gotland genomförs innan Sverige eller allierade kan förstärka försvaret av ön. Överraskning och vilseledning förväntas därför vara en viktig del i en rysk operation.
-
Typsituation 5 – Fjärrangrepp
Typsituationen omfattar fientlig fjärrbekämpning av civil infrastruktur, militär förmåga och tätbefolkade områden som sker med konventionella långdistans-vapen (främst robotar och drönare samt i mindre omfattning stridsflyg). Typsituationen innefattar också specialoperationer mot civila objekt samt militära mål, nyckelpersoner och infrastruktur med mera i enlighet med typsituation 1, hybrida hot. Angreppet syftar till att slå ut totalförsvarsviktig verksamhet, bekämpa svenska stridskrafter och påverka svensk försvarsvilja och därmed skada svenska intressen och militär förmåga.
Beroende på vad Ryssland vill uppnå, kommer fjärrangreppen att riktas mot olika delar av samhället. Det militära försvaret kan antas vara särskilt prioriterade mål, följt av infrastruktur och andra mål som ger stor påverkan på de samlade försvars-ansträngningarna. Tätbefolkade områden kan bli mål för angrepp i syfte att påverka befolkningens försvarsvilja. Lärdomar från Ukraina visar att fjärr-bekämpning kan komma att genomföras med ett stort antal robotar och drönare samtidigt, i syfte att mätta det aktiva luftförsvaret (luftvärn, stridsflyg, m.m.) och uppnå största möjliga förödelse. Detta innebär att perioder av kraftiga angrepp kan följas av uppehåll i längre perioder när Ryssland förbereder en ny kraftsamling.
Stationära objekt utan passivt luftförsvar, maskering eller fysiska skyddsåtgärder, kan vara enkla mål för en motståndare att bekämpa. Även om Ryssland har tillgång till flera olika typer av system för fjärrbekämpning och kan anpassa dessa för att uppnå önskad effekt, kommer Ryssland att prioritera mål där önskad effekt kan uppnås med så små resurser som möjligt.
-
Typsituation 6 – Förstärkning av alliansens norra flank
Typsituationen omfattar att svenska förband förstärker Natos norra flank i Finland med markförband samt flyg- och marinstridskrafter i syfte att försvara alliansens territorium. Inom ramen för typsituationen förekommer både defensiva och offensiva uppgifter.
Se nedan gemensam komplettering för typsituation 6 och 7.
-
Typsituation 7 – Förstärkning av alliansen i Baltikumområdet
Typsituationen omfattar att svenska förband förstärker Nato i och omkring de baltiska staterna med markförband samt flyg- och sjöstridskrafter i syfte att försvara alliansens territorium. Inom ramen för detta förekommer både defensiva och offensiva uppgifter. I typsituationen ingår transporter på och över Östersjön.
Typsituation 6 och 7 innefattar att delar av det militära försvaret ställs under Natos befäl och blir en del av operationer i alliansens norra flank (Norge och Finland) eller i Baltikumområdet. Typsituationerna innebär även att civila aktörer kan få uppgifter som sträcker sig utanför svenskt territorium eller havsområden.
Offensiva uppgifter, såsom att upprätta kontroll över område som kontrollerats av motståndaren (till exempel återtagande av områden i Finland som ockuperats vid ett inledande anfall), förväntas medföra fler skadade och döda för det militära försvaret jämfört med defensiva uppgifter såsom att skydda eller övervaka ett område.