Det svenska civila beredskapssystemet

Sveriges civila beredskap handlar om förmågan att förebygga och hantera fredstida krissituationer, krigsfara och ytterst krig. Förmågan skapas i hela samhället, hos myndigheter, kommuner, regioner, företag och frivilliga. Alla som bor i Sverige har ansvar för beredskapen.

Krisberedskap handlar om förmågan att förebygga, motstå och hantera krissituationer. Förmågan byggs upp genom bland annat att det skapas effektiva strukturer och samarbeten och genom utbildning och övning. Utgångspunkten är att hela samhället gemensamt och inom sina respektive områden tar ansvar för och utvecklar krisberedskapen. I detta ligger också att enskilda människor utifrån sina egna förutsättningar tar ansvar för sin säkerhet.

Civilt försvar handlar om hela samhällets motståndskraft vid krigsfara och krig. Arbetet syftar till att skydda civilbefolkningen och att exempelvis sjukvård och transporter fungerar vid krigsfara och krig. Vid krigsfara och krig ska det civila försvaret också kunna stödja Försvarsmakten.Det är verksamhet som statliga myndigheter, kommuner och regioner, näringsliv, frivilligorganisationer, arbetsmarknadens parter, trossamfund, enskilda individer, förenings- och kulturliv och andra gör för att förbereda Sverige för krig.

Totalförsvar är verksamhet som behövs för att förbereda Sverige för krig. Under högsta beredskap är totalförsvar all verksamhet som då ska bedrivas. Totalförsvaret består av det militära försvaret och det civila försvaret.

  • Mål för civilt försvar och totalförsvar

    Målet för det civila försvaret är att ha förmåga att:

    • säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna,
    • inom ramen för Natos kollektiva försvar och uppgifter i övrigt, bidra till det militära försvarets förmåga,
    • skydda civilbefolkningen,
    • upprätthålla försvarsviljan och samhällets motståndskraft mot externa påtryckningar.

    På regeringens webbplats finns målet för det civila försvaret

    Det övergripande målet för totalförsvaret ska vara att ha förmåga att försvara Sverige och vår befolkning mot väpnat angrepp, hävda vårt lands självständighet, suveränitet och territoriella integritet samt medverka till försvaret av allierade.

    Verksamhet inom totalförsvaret ska kunna bedrivas enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet och i enlighet med Sveriges åtaganden som medlem i Nato.

    På regeringens webbplats finns det övergripande målet för totalförsvaret

Ansvar och roller

Civilt försvar och krisberedskap regleras i lagar och förordningar. Fördelningen av ansvar och roller bygger även på grundläggande principer. Vissa myndigheter är beredskapsmyndigheter och har mer ansvar än andra. Alla myndigheter har dock ett ansvar att minska sårbarheter och värna samhällets grundläggande skyddsvärden utifrån sitt verksamhetsansvar.

När en samhällsstörning inträffar ska de som berörs av händelsen bidra till hanteringen utifrån sitt ansvarsområde. Detta förväntas även av företag och privatpersoner. Det är grunden för den civila beredskapen.

Vissa myndigheter har ett särskilt ansvar för att inriktning och samordning uppnås inom ett geografiskt område och vissa ansvarar för att hålla samman och stödja arbetet sektorsvis.

  • Lokal nivå (kommuner),
  • Regional nivå (länsstyrelser),
  • Högre regional nivå (länsstyrelser är indelade i sex civilområden där en länsstyrelse har ett utökat ansvar för civilt försvar och för samordning med det militära försvaret),
  • Nationell nivå (regeringen, där myndigheter stödjer regeringen i hanteringen).

MSB har en särskild roll att både hålla samman arbetet mellan olika sektorer och stödja regeringen när det inträffar kriser och andra allvarliga händelser.

  • Beredskapsmyndigheter

    67 statliga myndigheter har blivit beredskapsmyndigheter. Det är myndigheter med särskild betydelse för samhällets krisberedskap och totalförsvar. Myndigheterna ska ha god förmåga att motstå hot och risker, förebygga sårbarheter, hantera fredstida krissituationer och genomföra sina uppgifter vid höjd beredskap.

    Det är de 21 länsstyrelserna och följande 46 centrala myndigheter

    • Arbetsförmedlingen
    • Bolagsverket
    • Boverket
    • Domstolsverket
    • E-hälsomyndigheten
    • Energimarknadsinspektionen
    • Finansinspektionen
    • Folkhälsomyndigheten
    • Försäkringskassan
    • Kommerskollegium
    • Kriminalvården
    • Kustbevakningen
    • Lantmäteriet
    • Livsmedelsverket
    • Luftfartsverket
    • Läkemedelsverket
    • Länsstyrelserna
    • Migrationsverket
    • Myndigheten för digital förvaltning
    • Myndigheten för psykologiskt försvar
    • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
    • Naturvårdsverket
    • Pensionsmyndigheten
    • Polismyndigheten
    • Post- och telestyrelsen
    • Riksantikvarieämbetet
    • Riksarkivet
    • Riksgäldskontoret
    • Sjöfartsverket
    • Skatteverket
    • Socialstyrelsen
    • Statens energimyndighet
    • Statens jordbruksverk
    • Statens servicecenter
    • Statens skolverk
    • Statens veterinärmedicinska anstalt
    • Strålsäkerhetsmyndigheten
    • Svenska kraftnät
    • Sveriges geologiska undersökning
    • Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
    • Säkerhetspolisen
    • Tillväxtverket
    • Trafikverket
    • Transportstyrelsen
    • Tullverket
    • Utbetalningsmyndigheten
    • Åklagarmyndigheten
  • Beredskapssektorer och sektorsansvariga myndigheter

    I beredskapssektorerna ingår beredskapsmyndigheterna. Det finns tre beredskapsmyndigheter som inte ingår i någon beredskapssektor. För varje sektor utses också en sektorsansvarig myndighet, som ska leda arbetet med att samordna åtgärder både inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Den sektors­ansvariga myndigheten ska driva på arbetet inom sin beredskapssektor, stödja beredskaps­myndigheterna och verka för att samordning sker med andra aktörer.

    • Ekonomisk säkerhet: Försäkringskassan
    • Elektroniska kommunikationer och post: Post- och telestyrelsen
    • Energiförsörjning: Energimyndigheten
    • Finansiella tjänster: Finansinspektionen
    • Försörjning av grunddata: Skatteverket
    • Hälsa, vård och omsorg: Socialstyrelsen
    • Industri, byggande och handel: Tillväxtverket
    • Livsmedelsförsörjning och dricksvatten: Livsmedelsverket
    • Ordning och säkerhet: Polismyndigheten
    • Räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen: Myndigheten för civilt försvar
    • Transporter: Trafikverket
    • Utrikeshandel: Kommerskollegium

    Läs mer om beredskapssektorn Räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen som MSB har sektorsansvar för

  • Civilområden

    En högre regional nivå har inrättats genom att dela in landets 21 länsstyrelser i sex civilområden. I varje civilområde ingår mellan två och sju länsstyrelser. För varje område utses en ansvarig länsstyrelse där landshövdingen kommer att benämnas civilområdeschef.

    Civilområdesansvariga länsstyrelser har uppgifter som bland annat syftar till att det civila försvaret inom civilområdet får en enhetlig inriktning. I samarbete med Försvarsmakten arbetar de också för att totalförsvaret inom civilområdet får en enhetlig inriktning.

    Ansvarig länsstyrelse i rubrik/fetstil.

    • Norrbotten (Norra civilområdet, Civo N)
      • Västernorrlands län
      • Jämtlands län
      • Västerbottens län
      • Norrbottens län
    • Örebro (Mellersta civilområdet, Civo M)
      • Uppsala län
      • Södermanlands län
      • Västmanlands län
      • Värmlands län
      • Örebro län
      • Dalarnas län
      • Gävleborgs län
    • Stockholm (Östra civilområdet, Civo Ö)
      • Stockholms län
      • Gotlands län
    • Östergötland (Sydöstra civilområdet, Civo SÖ)
      • Jönköpings län
      • Kalmar län
      • Östergötlands län
    • Västra Götaland (Västra civilområdet, Civo V)
      • Hallands län
      • Västra Götalands län
    • Skåne län  (Södra civilområdet, Civo S)
      • Kronobergs län
      • Blekinge län
      • Skåne län
  • Frivilligas ansvar och roller

    Vid större samhällsstörningar är det viktigt att samhället kan ta emot hjälp från frivilliga organisationer och spontanfrivilliga. De ideella och medlemsstyrda organisationerna har uppdrag mot olika beredskapsområden och utbildar och rekryterar förstärkningsresurser för myndigheter, regioner och kommuner.

    Frivilliga försvarsorganisationer (FFO) är 18 frivilliga försvarsorganisationer med särskilt utpekad ställning enligt Förordningen om frivillig försvarsverksamhet. Deras uppgifter bestäms av Försvarsmakten och MSB i samverkan med andra myndigheter med uppgifter inom totalförsvaret. Frivilliga försvarsorganisationer utgör en del av totalförsvarets personalförsörjning.

    Läs mer om frivilliga

  • Privatpersoners ansvar och roller

    Samhällets aktörer har ett ansvar för att krisberedskapen fungerar men varje enskild individ har också ett personligt ansvar. Var och en har ansvar för att göra det som behövs för att skydda sig och sina närmaste mot olyckor och större händelser.

    Lagen om skydd mot olyckor säger att '"När något allvarligt inträffar har den eller de som upptäcker det en skyldighet att, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp".

    Alla mellan 16 och 70 år som bor i Sverige omfattas av totalförsvarsplikten och har därmed ansvar för att bidra till försvarsförmågan. Var och en bör också ha en egen beredskap för att möta kriser och höjd beredskap som radikalt kan förändra vardagslivet. Om Sveriges invånare är förberedda kan totalförsvaret vid ett krig koncentrera sig på de som är i störst behov av hjälp. Broschyren Om krisen eller kriget kommer ger bra vägledning.

    Läs broschyren Om krisen eller kriget kommer

    Läs mer om totalförsvarsplikten

Presentationsmaterial om civilt försvar

Presentationsmaterialet innehåller illustrationer om krisberedskap och civilt försvar. När du använder bilderna måste du ange MSB som källa och inte ändra i bilder där MSB:s logga finns med.

Ladda ner presentationen Civil beredskap – krisberedskap och civilt försvar (uppdaterad juli 2025)

Översättningar till engelska

Här finns ett urval bilder från presentationen ”Civil beredskap – krisberedskap och civilt försvar” översatt till engelska. Översättningen av beredskapssektorerna är gjord i dialog med berörda myndigheter.

Ladda ned presentation The governmental structure for Swedish civil defence

  • Översättningar till engelska

    Beredskapsmyndighet
    Beredskapsmyndighet är en statlig myndighet med ansvar inom en eller flera viktiga samhällsfunktioner och vars verksamhet har särskild betydelse för samhällets krisberedskap. I princip alla beredskapsmyndigheter har ett annat kärnuppdrag än beredskapsfrågor. Att vara beredskapsmyndighet är därmed ett tilläggsuppdrag och en översättning behöver avspegla detta faktum.

    Översättning: Agency with a specific responsibility for civil preparedness

    Sektorsansvarig myndighet
    Sektorsansvarig myndighet ska leda arbetet med att samordna åtgärder både inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Den sektorsansvariga myndigheten ska driva på arbetet inom sin beredskapssektor, stödja beredskapsmyndigheterna och verka för att samordning sker med andra aktörer. Att vara sektorsansvarig myndighet är ett tilläggsuppdrag och en översättning behöver avspegla detta faktum.

    Översättning: Agency with sectoral responsibilities for civil preparedness

    Beredskapssektor
    Det finns tio beredskapssektorer där huvuddelen av beredskapsmyndigheter ingår. I varje beredskapssektor ska en av beredskapsmyndigheterna vara sektorsansvarig myndighet. Övriga beredskapsmyndigheter i sektorn ska delta i arbetet.

    Översättning av vissa centrala begrepp
    Beredskapssektor: Civil preparedness sector:
    Ekonomisk säkerhet Economic security
    Elektroniska kommunikationer och post Electronic communications and postal services
    Energiförsörjning Energy supply
    Finansiella tjänster Financial services
    Försörjning av grunddata Basic data
    Hälsa, vård och omsorg Health, medical care and welfare
    Industri, byggande och handel Industry, building and commerce
    Livsmedelsförsörjning och dricksvatten Food supply and drinking water
    Ordning och säkerhet Public order and security
    Transporter Transport
    Räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen  Civil protection
    Utrikeshandel Foreign trade

     

Inriktningar och ramverk

Förutom lagar och förordningar, myndigheternas regleringsbrev, politiska inriktningar och överenskommelser som styr den civila beredskapen finns inriktande dokument, ramverk och systemövergripande analyser som sätter ljuset på specifika sårbarheter och vilka förmågor som behöver stärkas. Här redovisas några av de mest centrala allmänna dokumenten.

  • Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030

    MSB och Försvarsmakten har på uppdrag av regeringen tagit fram Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030. Utgångspunkterna utgör grunden för Sveriges planering och utveckling av totalförsvaret under perioden 2025-2030 och riktar sig till alla aktörer som deltar i totalförsvarsförberedelserna – från statliga myndigheter till regioner och kommuner, företag och organisationer. Dokumentet ersätter Handlingskraft - Handlingsplan för att främja och utveckla en sammanhängande planering för totalförsvaret 2021-2025 (FM2021-1 7683:2, MSB202016261-3).

    Ett centralt budskap i dokumentet är att Sverige som allierad i Nato har förändrat förutsättningarna för det svenska totalförsvaret i grunden. Sverige behöver tänka och agera annorlunda som allierad. Sammantaget berör det framförallt tre delar:

    1. Försvaret av Natos yttre gräns istället för enbart svenskt territorium
    2. Förmågan att kunna verka här och nu för att agera avskräckande redan i fredstid
    3. Sveriges roll och uppgift som baserings- och transiteringsområde

    Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030 utgår från sju dimensionerande typsituationer som syftar till att ge en gemensam grundsyn på hot och möjliga händelseutvecklingar. Genom att totalförsvarets aktörer planerar utifrån gemensamma utgångspunkter samordnas det civila och militära försvaret i ökad utsträckning.

    Under 2025 kommer MSB ge ut en uppdaterad version av Planeringsinriktningen för civil beredskap. Den tar avstamp i Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030 och ger särskilt beredskapsmyndigheterna ett mer konkret stöd i arbetet med att skapa en ökad förmåga att förebygga och agera, såväl i krig som fredstida kriser. Planeringsinriktningen kan med fördel även nyttjas i planeringsarbetet hos övriga aktörer där det bedöms som lämpligt.

    Utgångspunkter för totalförsvaret 2025-2030

  • Gemensamma förutsättningar för utvecklingen av totalförsvaret 2025–2030

    Regeringen har beslutat att MSB och Försvarsmakten har i uppdrag att fortsatt främja och utveckla en samordnad planering inom totalförsvaret under perioden 2025-2030. Arbetet pågår hela försvarsbeslutsperioden och redovisas årligen.

    De gemensamma utgångspunkterna ska särskilt belysa dimensionerande typsituationer samt preciserade antaganden avseende möjliga händelseutvecklingar inför och vid höjd beredskap inklusive konsekvenser för samhället.

    Uppdraget till MSB och Försvarsmakten ska redovisas 15 september. Och de gemensamma utgångspunkterna riktas till beredskapsmyndigheterna (2022:524) men ska kunna användas av alla aktörer som på något sätt deltat i totalförsvarsförberedelser.

    Gemensamma förutsättningar för utvecklingen av totalförsvaret 2025-2030 på regeringens webbplats.

    Inom ramen för uppdraget ska MSB och Försvarsmakten även ta fram gemensamma utgångspunkter som kan användas som stöd för beredskapsmyndigheternas planering, i linje med den tidigare handlingsplanen Handlingskraft.

    Handlingskraft

  • Planeringsinriktning för civil beredskap

    Syftet med planeringsinriktningen är att ge beredskapsmyndigheterna ett samlat stöd för att skapa en ökad förmåga hos den egna myndigheten och dess samhällsviktiga verksamheter för att kunna hantera fredstida kriser, krigsfara och krig.

    Beredskapsmyndigheternas arbete gentemot andra aktörer inom myndighetens ansvarsområde uppmärksammas också till del med fokus på dessa aktörers samhällsviktiga verksamhet.

    Ett samlat stöd förenklar för myndigheterna att göra en prioritering av vilka åtgärder som ska vidtas på både kortare och medellång sikt (ca 1–10 år).

    Planeringsinriktningen riktar sig till beredskapsmyndigheterna, men kan med fördel även nyttjas i planeringsarbetet hos övriga aktörer där det är möjligt.

    Planeringsinriktning för civil beredskap -Ett underlag till stöd för fortsatt planering

  • Planeringsformer inom det civila försvaret

    Planering inom civilt försvar och krisberedskap handlar dels om att minska sårbarheter i samhället och skydda det som är skyddsvärt och dels om att förbereda sig såväl mentalt som fysiskt för att hantera kriser, krigsfara och krig. Att minska sårbarheter inkluderar att förebygga oönskade händelser och att stärka robustheten i samhällsviktiga verksamheter. Att förbereda sig för att hantera kriser, krigsfara och krig omfattar bland annat att planera för att kunna hantera olika händelser med befintliga resurser, exempelvis genom att upprätta beredskapsplaner.

    Planeringsformer inom det civila försvaret

  • Metodstöd: Scenariospecifika beredskapsplaner

    Metodstödet ger stöd till dig som ska påbörja arbetet med att upprätta beredskapsplaner på olika nivåer inom beredskapssystemet. I metodstödet ligger fokus på planer som ska upprättas, enskilt och gemensamt, för att kunna hantera en händelse som riskerar stora konsekvenser för samhället. Händelserna kan exempelvis vara ett väpnat angrepp på ett avgränsat geografiskt område, hantering av en kärnteknisk olycka, ett omfattande dammhaveri eller att kunna ge värdlandsstöd till internationella civila och militära aktörer.

    Metodstöd: Scenariospecifika beredskapsplaner

Lär dig mer

MSB har en webbkurs som ska ge deltagarna förutsättningar att utveckla grundläggande kunskap om civilt försvar och krisberedskap. 

Civilt försvar och krisberedskap – en introduktion

Kort om krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar

Hela Sverige tillsammans – filmen ger en kort intro till krisberedskap, civilt försvar samt totalförsvar.

Till toppen av sidan