Nätbedrägerier – så skyddar du dig
När mer och mer av vårt liv utspelas på nätet uppstår hos många oron för att bli lurade. Den oron kan vara befogad, likväl som nätet innehåller både roliga och nyttiga tjänster är det också tillhåll för bedragare. Men vet du hur du ska skydda dig blir ditt digitala liv tryggare och säkrare för både dig och din omgivning.
Det gamla talesättet ”tänka efter före” är en bra levnadsregel när du agerar på nätet. Innan du lämnar ut uppgifter om dig själv, fundera ett varv på hur du skulle ha gjort om det i stället var i en situation utanför nätet. Om någon bad att få låna ditt kort, skulle du ha gett det till personen? Om någon bad dig signera ett dokument, skulle du ha gjort det? Skulle du ha lämnat nyckeln till ditt hus till en främmande person på gatan, som sa sig jobba för vattenbolaget och hade upptäckt en läcka? Troligen skulle du inte det, men det är lätt att råka lämna ut lösenord eller logga in med e-legitimation när någon ringer från ”din bank” och stressar dig om ”ovanlig aktivitet på ditt konto” eller när ”the Windows company” ringer och säger att du har virus på din dator.
Oftast är bedragarna ute efter information, som de sedan kan använda för att ta sig in i din dator, stjäla pengar från ditt konto eller lura andra genom att låtsas att de är du. Ofta försöker de stressa dig, för att få dig att agera på ett sätt du inte skulle ha gjort om du hunnit tänka efter lite.
Vanliga bedrägerier och vad du bör göra
-
Bedragare utger sig för att ringa från en myndighet, bank eller ett företag för att försöka komma åt din e-legitimation. Hur ska du göra?
Banker, myndigheter och företag ringer aldrig upp och ber dig logga in med e-legitimation. Är du osäker på om samtalet är korrekt, be om personens namn och lägg sedan på luren. Kontakta sedan banken, myndigheten eller företaget via deras officiella växelnummer. Telefonnumret hittar du på deras webbplats, använd inga kontaktuppgifter som uppringaren ger dig. Godkänn aldrig att någon fjärrstyr din dator eller telefon.
-
Bedragare skickar ut mejl i hopp om att få dig att lämna ut känslig information om dig, som lösenord eller kontouppgifter.
Lämna aldrig ut kortuppgifter eller personliga uppgifter. Var misstänksam om du får mejl där du uppmanas klicka på en länk och lämna uppgifter, som koder, lösenord eller personuppgifter. Inga banker eller seriösa företag skickar sådana meddelanden. Är du osäker, ring din bank eller företaget (se ovan).
-
Bedragare skickar ut mejl med en bifogad fil som kan sprida skadlig kod när du öppnar filen.
Klicka aldrig på en bifogad fil som du inte förväntar dig att få. Är du osäker: kontakta avsändaren via deras officiella kontaktuppgifter och kontrollera att mejlet verkligen kommer från dem. Ser mejlet ut att komma från någon du känner, kontakta personen via en kontaktväg du brukar använda till den personen.
-
Bedragaren ringer och säger att du har utsatts för ett bedrägeri som du måste hjälpa till att stoppa. Till exempel att någon köpt elektronikvaror i ditt namn.
Lägg på luren. Är du osäker: kontakta banken, myndigheten eller företaget via deras officiella växelnummer. Lämna aldrig ut kortuppgifter eller personliga uppgifter, och logga aldrig in med e-legitimation på uppmaning av någon som ringer. Godkänn aldrig att någon fjärrstyr din dator eller telefon. Är du osäker:
-
Bedragare skickar ut SMS och ber dig klicka på en länk för att exempelvis ”uppdatera dina leveransuppgifter” eller betala en faktura i hopp om att få dig att lämna ut känslig information om dig, som personuppgifter eller kontouppgifter, eller komma åt din e-legitimation.
Klicka aldrig på länkar i SMS. Är du osäker: Kontakta den som ser ut att vara avsändare via deras officiella kontaktuppgifter för att kontrollera att SMS:et verkligen kommer från dem.
Sociala medier
På nätet delar vi ofta information som är avsedd för våra vänner och familj, men som i fel händer kan användas för att lura dig eller dina kontakter. Var därför försiktig när du delar information, och tänk gärna efter innan du publicerar. Här kommer några tips om hur du kan göra din och dina kontakters tillvaro på nätet tryggare:
- Publicera aldrig känsliga personuppgifter, varken i text eller bild, såsom personnummer, kortnummer eller liknande.
- När du ska åka på semester, fundera på om du vill att det ska vara tydligt på nätet att huset står tomt.
- Om någon oväntat kontaktar dig eller du inte känner igen avsändaren, kontrollera kontot innan du svarar. Är det exempelvis ett nystartat konto med många följare är det stor risk att det är en så kallad bot, det vill säga inte en riktig människa.
- Var misstänksam mot tävlingar med fantastiska priser som läggs ut på sociala medier, låter något för bra för att vara sant är det oftast det. Kontrollera att det verkligen är företaget i tävlingen som ligger bakom den och lämna aldrig ut personlig information för att delta.
- Skulle ett konto som du har exempelvis på sociala medier bli kapat: informera dina vänner och bekanta så slipper de bli lurade av en bedragare som utger sig för att vara du.
- Ett sista tips på hur du kan skydda dig, innan bedragaren kontaktar dig: Ha unika lösenord för dina viktigaste tjänster, som din mejl, banken och e-legitimationen. Skulle olyckan vara framme och du råkar dela ett lösenord kommer bedragaren inte åt alla dina konton.
Vill du lära dig mer om bedrägerier på nätet och via telefon har Polisen mycket bra information.
Om bedrägerier på Polisens webbplats