Så här ansöker du om statsbidrag för naturolyckor
Här finns information om hur en ansökan om statsbidrag för naturolyckor går till.
För att söka bidrag behöver risken för naturolyckan vara utredd och åtgärden utformad samt kostnadsberäknad.
Är din kommun redo att ansöka?
Använd vår checklista för att se om du är redo för att skicka in er ansökan.
Checklista: är ni redo att ansöka?
-
Minskar åtgärden risken för en naturolycka?
Bidrag kan lämnas till förebyggande åtgärder mot naturolyckor som beror på naturhändelser i form av översvämning, ras, skred eller erosion.
Problematik som generellt inte räknas som en naturolycka:
- Översvämningar till följd av vanliga regn.
- Dagvattenhantering motsvarande VA-huvudmannens ansvar.
- Erosion med begränsad omfattning.
Bidrag lämnas inte till underhåll eller åtgärder som syftar till annat än förebyggande av naturolyckor.
-
Är den platsspecifika risken utredd och beskriven?
Risken (sannolikheten och konsekvensen) ska vara utredd innan ansökan lämnas in.
För översvämningsåtgärder ska återkomsttider redovisas till exempel vad blir konsekvenserna av ett 100-årsregn. För ras-, skred- och erosionsåtgärder ska det finnas en geoteknisk utredning som påvisar risken.
Vad som hotas av naturolyckan ska vara tydligt beskrivet.
-
Är effekten av åtgärden beskriven?
I ansökan ska det framgå på vilket sätt och var risken minskas i befintlig bebyggelse efter att åtgärden är genomförd.
- Vad kommer att skyddas?
- Vilka skyddsnivåer uppnås? (till exempel skyddar åtgärden mot ett 100-års regn).
- Vilka risker kvarstår?
Om det finns geografiska, tekniska eller andra begränsningar som gör att risken inte helt kan förebyggas ska detta beskrivas.
-
Finns det en detaljerad utformning av åtgärden?
Har kommunen valt vilken åtgärd som ska genomföras och hur den ska utformas?
Detaljerad information om åtgärden behövs för att kunna bedöma effekten och beräkna kostnaden.
Kartor, beräkningar och ritningar ska bifogas ansökan.
-
Finns det en kostnadsberäkning?
I ansökan ska den beräknade kostnaden för åtgärden anges. MSB använder uppgiften för prioritering och fördelning av bidraget.
Kostnader för åtgärden kommer att behöva redovisas från kommunens huvudbok.
Om du har svarat JA på alla frågorna i checklistan kan din kommun vara redo att ansöka, läs vår vägledning för att komma vidare.
Har du svarat NEJ behöver kommunen göra fler förberedelser, eller så omfattas inte den åtgärd ni planerar av bidraget. Läs vägledningen för mer information.
Vägledning
I vår vägledning hittar du information om vad ansökan behöver innehålla. Uppgifterna handlar bland annat om vad som ska skyddas av åtgärden och hur den ska genomgöras.
Ansökan kan lämnas under två perioder per år:
- första helgria måndagen i januari till första måndagen i mars
- första helgfria måndagen i juni till första måndagen i september
Ansökan lämnas i MSB:s e-tjänst
E-tjänst för ansökan om statsbidrag - förebyggande åtgärder mot naturolyckor
Observera att e-tjänsten för ansökan bara är öppen under ansökningsperioderna och stänger klockan 17:00 den sista dagen.
Komplettering, del- och slutredovisning
Har du ett pågående ärende använder du e-tjänsten för att lämna in kompletteringar eller del- och slutredovisningar. Denna e-tjänst är öppen hela året och nås via länken ovan.