Kommunicera brandskydd

Att kommunicera brandskydd handlar om att arbeta förebyggande med kommunikation, kunskap och med individen i fokus. På det sättet förbättrar vi brandskyddet för privatpersoner. Här finns stöd för dig som informerar allmänheten om brandskydd i bostäder.

Satsning inom tre områden

Vi är många aktörer som arbetar med att sprida kunskap till olika målgrupper. Här är kommunikation centralt. Det är också viktigt att hitta rätt stöd för den som själv inte kan ta ansvar för sitt brandskydd.  

Det ena utesluter inte det andra utan lokala behov, mål och förutsättningar avgör. I dag finns tre metoder att använda och anpassa: 

  • Stärkt brandskydd för riskutsatta
  • Riktade kommunikationsinsatser
  • Information till allmänheten

Kampanj om brandsäkerhet 2025/2026

Under 2025 går en kampanj som brandsäkerhet i hemmet som kommer köras återkommande under året. Här finns material att ladda ner och dela i egna kanaler.

Under kampanjen kommer vi att få följa några fiktiva karaktärer som i vardagliga situationer och med glimten i ögat, pratar om brandsäkerhet.

  • Mål och målgrupp med kampanjen

    Målet för kampanjen är att öka kunskapen om brandskydd i hemmet och hur man agerar i händelse om en brand ändå uppstår.

    Ett annat mål har varit att hitta ett koncept som vi kan använda oss av under hela året. I förlängningen är effektmålet att ingen i Sverige ska omkomma eller skadas allvarligt till följd av brand

    Målgrupp

    Målgruppen är allmänheten, men vi har också identifierat vissa specifika grupper som till exempel studenter, villaägare, äldre och anhöriga till äldre.

    Kanaler

    Framförallt är det filmer som kommer visas, både i egna kanaler och köpt utrymme, främst i Meta och på Youtube. Men även på digitala storbildstavlor och affischering.

    Det finns två längre filmer (Långfilm 1 och Långfilm 2) och sex kortare filmer med olika teman (de kortare är snuttar av de längre filmerna).

    Se mediaplanen när respektive film kommer att rulla under året. Ni är fria att använda materialet när det passar er bäst! 

    Medieplan

Material att ladda ner

Kampanj Skydda en närstående från brand

Kampanjen om stärkt brandskydd syftar till att öka kunskapen om vad ett stärkt brandskydd är, vem som behöver det och hur man skaffar det. Mer information om kampanjen och kampanjmaterialet finns på:

Om kampanjen Skydda en närstående från brand

Riktade kommunikationsinsatser

Riktade kommunikationsinsatser är ett samlingsbegrepp för olika sätt att nå ut med budskap om brandskydd till olika målgrupper. Oavsett val av insats är viktigt att hålla budskapen enkla och fokusera på budskap om de vanligaste brandriskerna, rätt brandskydd och rätt agerande.

Målgruppen för vägledningen är i första hand räddningstjänsten, men även andra kan inspireras. Den kan också vara en utgångspunkt i samarbete mellan olika aktörer.

Råd till privatpersoner – Brandvarnare

Hembesök bidrar till stärka den enskildas brandskydd

Dialog och personliga möten är en effektiv kanal för att nå framgång i att öka människors medvetenhet om risker och förmedla kunskap om brandskydd. Att mötas hemma är relevant för det är där det oftast brinner. 

  • Mer om mål och om att organisera hembesök

    Kunskap att förhindra brand och att kunna agera är en viktig del av brandskyddet i ett hem.

    Hembesök är ett sätt att bygga den kunskapen. Mötet påminner också var och en om att testa brandvarnaren och att ett brandsäkert hem bör ha brandfilt och  pulversläckare.

    Den organisation som gör hembesök stärker individens brandskydd, bidrar till att bostadsbränderna blir färre och egendom och liv räddas.

    Så organiserar ni hembesök

    I vägledningen Att kommunicera brandskydd finns en övergripande beskrivning av vad som är bra att tänka på i stegen:

    • planera
    • genomföra
    • följa upp

    Att kommunicera brandskydd

    Bilagan Hembesök steg för steg fungera både som checklista och som information vid genomgång med personal.

    Hembesök i hela landet

    Initiativet till hembesök togs 2015. Under 2024 genomfördes drygt 43 600 hembesök i landet.

    Inspiration från Storbritannien

    Storbritannien har bedrivit ett konsekvent arbete med fokus på privatpersoner och deras bostäder. Utryckande brandmän och styrkeledare genomför cirka 700 000 hembesök per år. Detta görs under beredskapstid.

    De personliga mötena i hemmen förstärks av den nationella kampanjen Fire Kills. De goda resultaten beror, enligt de studier som har gjorts, främst på hembesöken. Det rör sig både om generella besök till allmänheten och riktade till riskutsatta grupper.

Frågor och svar om hembesök

  • Vad är ett hembesök?

    Ett hembesök är ett kort möte, som görs av räddningstjänsten eller en annan aktör, för att öka människors kunskap om brandskydd i hemmet. Vid besöket testas brandvarnaren och den boende får svara på några frågor.

  • Var ska vi göra hembesök?

    Underlag för att planera var hembesöken ska genomföras kan hämtas från räddningstjänstens händelserapporter. Välj med fördel ett område som har haft många tillbud eller händelser. I en mindre stad/kommun eller om bostadsbränderna har varit få kan det vara svårt att se specifika trender. Se i så fall till att komma igång med arbetet och besök medborgarna ur ett brett perspektiv för att skapa relationer och föra dialoger om trygghet och brandskyddsfrågor. Information om incidenter kan även hämtas från andra samhällsaktörer som verkar i staden/kommunen.

  • Finns det andra räddningstjänster som gör hembesök?

    Sedan 2016 har ett 40-tal räddningstjänster som ambition att starta eller fortsätta i större skala med hembesök i och med Karlstadsviljan som undertecknades på BRAND2016. Kontakta MSB för tips om olika organisationer som är igång.

  • Hur kan vi organisera vår hembesöksverksamhet?

    I vägledningen Att kommunicera brandskydd finns en generell beskrivning av vad som ingår i stegen planera – genomföra – följa upp. Varje organisation kan inspireras av beskrivningen men anpassa arbetet efter egna förutsättningar.

  • Vilka roller behöver finnas?

    Hur varje enskild räddningstjänst väljer att organisera sin verksamhet skiljer sig åt men ofta finns följande roller i någon form. I mindre organisationer kan det vara en och samma person som har alla rollerna.

    Verksamhetsansvarig – Kvalitetssäkrar, utvecklar och följer upp

    Koordinator – Bokar och administrerar hembesöken

    Utförare – Genomför hembesök

  • Hur skapar vi ett positivt förhållningssätt till hembesök i vår organisation?

    Det är vanligt att hembesöksverksamheten väcker känslor hos personalen. Det är lätt att tolka dessa känslor som ett motstånd eller som en ovilja. Erfarenheter säger dock att dessa känslor har grund i t ex farhågor om förändrad yrkesidentitet, ökad arbetsbelastning eller försämrad operativ förmåga. Det kan också röra sig om att personalen inte förstår syftet och värdet av hembesöken. Var därför noga med att lyssna, förklara och vara öppen för en dialog. Dialogen bidrar till att reda ut missuppfattningar och skapa en större förståelse för hembesök som arbetssätt.

  • Vilken kompetens och utbildning behövs för att genomföra ett hembesök?

    Det är viktigt att den utförande personalen känner sig trygg med sin kunskap och att de budskap som förmedlas är samma oberoende av vem som utför besöket. Det är också viktigt att den utförande personalen förstår hur och varför hembesöken genomförs. Förslag till innehåll i en genomgång med personalen:

    Syfte och mål med hembesök

  • Hur går hembesök till?

    Hembesöket är ett kort möte (5-10 minuter) i dörröppningen om brandskydd i hemmet. Vid besöket testas brandvarnaren och räddningstjänsten ställer några frågor. Personalen jobbar oftast två och två.

  • Vilka budskap är viktiga vid ett hembesök?

    Utgå från de tre huvudbudskapen:

    • Hur du förebygger att det börjar brinna i bostaden

    • Hur du upptäcker en brand tidigt - finns och fungerar brandvarnaren?

    • Hur du ska agera om det börjar brinna

    Sen är det naturligtvis viktigt att besvara frågor som den som får besöket har. I Brandskydd i bostäder – till dig som ger råd hittar du budskap om och bakgrund till råd om brandskyddsutrustning.

  • Vilka frågor ingår vid ett hembesök?

    Frågorna handlar om vilket brandskydd som finns i hemmet och kunskap om rätt agerande om branden bryter ut.

  • Hur kan vi samla in statistik?

    Brandskyddsföreningen erbjuder ett kostnadsfritt webbaserat verktyg som hjälper till med att samla in statistik från hembesöken.

Annonser

Annonser Skydda dig mot brand

De här annonserna får ni gärna använda i kampanjer på webbplatser och sociala medier. Länk gärna till MSB:s sida om brandvarnare under Råd till privatpersoner, se länken under rutan.

 

Fakta

Kampanjen har sin utgångspunkt i "Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan". Strategin gäller till och med 2030.

Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan

Till toppen av sidan