Utredning om risk för brandfarliga varor
Den som hanterar brandfarliga varor ska göra en riskutredning på sin hantering. Detta för att kunna identifiera risker och aktivt jobba med att förhindra och begränsa dessa.
Vilka ska utreda sina risker?
Tillståndspliktiga verksamheter ska ha genomfört en utredning om de risker som hanteringen medför och kunna redovisa denna för tillståndsmyndigheten som underlag i tillståndsansökan. Syftet med utredningen är att verksamheten ska gå igenom och bedöma vilka risker för brand och explosion det finns inom verksamheten. I utredningen om risker behöver verksamheten även beskriva vilka förebyggande och begränsande barriärer som behöver finnas för att minimera riskerna.
Utredningens omfattning ska vara anpassad efter verksamhetens komplexitet, typ av hantering och de brandfarliga varornas egenskaper. Med tanke på att man kan hantera brandfarliga varor på många olika sätt så kan utredningen vara alltifrån enkel till mer omfattande. För att få en fullständig överblick över riskerna så ska verksamheten bedöma all hantering av brandfarliga varor även sådan hantering som inte ingår i tillståndet.
I de fall en extern part (exempelvis en konsult) sammanställer utredningen är det viktigt att verksamhetsutövaren själv eller anställda i verksamheten medverkar och är involverad i utredningsprocessen och tar del av resultatet. Det är viktigt att de personer som ska arbeta med de brandfarliga varorna förstår riskerna och vet vad de ska göra om det uppstår ett tillbud eller en olycka.
Handbok om riskutredningar för små och medelstora verksamheter
Mer om riskutredning går även att läsa i handböckerna om:
Hantering av brandfarlig gas för yrkesmässig verksamhet
Hantering av brandfarliga vätskor

Exempel på en olycksfjäril som finns förklarad i Handbok om riskutredning för små och medelstora verksamheter.