Metangastankstation

Metangas som fordonsbränsle

Metangas är lättare än luft, vilket innebär att den stiger vid läckage. Den kan lätt antändas i en blandning med luft innehållande mellan cirka 5-15 % metan. Gasen förvaras under högt tryck (upp till 250 bar övertryck) i gaslager bestående av flera cylinderformade tryckkärl. Metan som fordonsbränsle har funnits i Sverige sedan 1990-talet.

Är fordonsgas och motorgas samma sak?

Metan som fordonsbränsle kan kallas fordonsgas, biogas, naturgas eller CNG. Observera att motorgas avser gasol som fordonsbränsle, vilket är ett annat bränsle. Gasol är ovanligt som fordonsbränsle i Sverige, men vanligt på andra håll i Europa.

Fordonsgas har ca 200 bars tryck i systemet och gasol har maximalt 20 bars tryck. Det är viktigt att förväxling inte kan ske och därför är det olika anslutningssystem för de olika produkterna. 

Tankstationers utformning

En tankstation för metangas består i huvudsak av en leveranspunkt, en kompressorbyggnad och en eller flera dispensrar. Ofta levereras metangasen via mobila gaslager med tryck upp till 250 bar övertryck. Ett sådant gaslager kan ha en behållarvolym på runt 10 000 liter. I vissa fall levereras gasen direkt via ledning, vanligtvis med trycket 4 bar. Kompressorbyggnaden är vanligtvis uppdelad i flera brandtekniskt avskilda rum. Ett för ett stationärt gaslager, ett för kompressorer, samt ett med övrig utrustning (t.ex. el- och styrutrustning).

En dispenser är den utrustning med vilken man tankar fordonet (motsvarande en bensinpump). Den tar gas från det stationära gaslagret, som i sin tur fylls på av kompressorerna.

Riskutredning

Energigas Sverige har gett ut en anvisning om tankstationer för metangasdrivna fordon, TSA.

Om en tillståndspliktig verksamhet följer en branschanvisning eller norm kan verksamhetens riskutredning förenklas genom att hänvisa till relevanta delar i branschanvisningen. Om anläggningen till alla delar har uppförts och kontrolleras i enlighet med en anvisning bör utredningen om risker i stora delar kunna hänvisa till den generella utredningen om risker om en sådan finns i anvisningen. Utredningen måste dock fullt ut spegla den specifika anläggningen i sin omgivning genom att beskriva hur anläggningen är placerad i omgivningen.

Verksamhetsutövaren bör i så fall också fylla i ett åtagande att anvisningen följs, där eventuella avsteg anges. Eventuella avsteg motiveras antingen genom att beskriva hur motsvarande säkerhetsnivå kan uppnås på ett alternativt sätt, exempelvis genom en kompletterande utredning, eller på vilket sätt de inte är relevanta.

Olyckor och tillbud

Slangbrott

Det vanligaste tillbudet på tankstationer är när någon åker från tankstället med slangen kopplad till bilen. Tankningsslangen är försedd med en dragbrottsventil som stänger flödet från dispensern. Den mängd metangas som kommer ut är därför mycket begränsad.

Korrosion

Vid ett par tillfällen har det skett läckage på metangasledningar i mark. Detta har resulterat i isbildning på marken ovanför läckaget. Orsaken har varit korrosion på ledningarna. Nu för tiden använder man ledningar med bättre beständighet mot korrosion. Det är också viktigt att svetsning av ledningar utförs på rätt sätt, och då särskilt efterbehandlingen (avlägsnande av svetsoxider).

Korrosionsskada i svetsskarven på en rörledning på metangasledning i mark.

Korrosionsskador på ledning i mark.

Tryckkärlsexplosioner

Det har skett flera explosioner på tankstationer för fordonsgas. Orsaken har i samtliga fall varit att man har använt sig av otillåtna adaptrar. I ett fall har man försökt fylla en gasolflaska, i andra fall har man försökt att tanka en motorgasdriven (dvs. gasoldriven) bil.

Vid dessa tillfällena har det skett en tryckkärlssprängning då behållarna belastats med högre tryck än de är konstruerade för. Normalt uppgår trycket i en gasolflaska/motorgastank till cirka 10 bar, en fordonsgasdriven bil tankas upp till 230 bar.

Tankstationer för fordonsgas (metan) respektive motorgas (gasol) har olika munstycken, och det ska alltså inte gå att tanka ”fel” bränsle. Men om man använder sig av en adapter, en mellankoppling kan fyllning/tankning ske. Detta är olagligt då man utsätter sig själv och andra för livsfara. Efter dessa olyckor togs en varningsskylt fram som med fördel sätts upp på tankstationen.

Skadad bil där det är tydligt att något har exploderat i bilens bagageutrymme.

Explosion av fordonstank efter användning av adapter.

Läckage

Det har inträffat både mindre och större läckage på tankstationer för metangas. Ofta leder dessa inte till någon olycka, när stationens säkerhetssystem fungerar som förväntat. Ett exempel på ett större läckage är när en ny förare en vinterdag skulle ansluta till ett mobilt gaslager, och kopplingen inte fäst ordentligt. När gasen släpptes på lossnade anslutningen, metangas strömmade fritt och föraren sprang från platsen. Området runt stationen spärrades av, någon antändning skedde aldrig.

 

Till toppen av sidan