Fredsfrämjande insatser

Fredsfrämjande insatser är ett av regeringens instrument för att förhindra och stävja konflikter samt skapa förutsättningar för varaktig fred. MSB bidrar till detta genom att bistå med svensk expertis, materiel och utbildning till olika fredsfrämjande insatser runt om i världen.

Syftet med MSB:s samlade fredsfrämjande bidrag är att stärka samhällens förmåga att återhämta sig från krig eller konflikter, stödja övergången från konflikt till stabilitet och förebygga att nya eller återkommande konfliktsituationer uppstår.

MSB stärker EU, FN, OSSE och NATO med fredsfrämjande insatser och är del av ett betydande bidrag tillsammans med sex andra myndigheter med över 200 experter varje år. Det innebär olika typer av insatser för att stabilisera konflikt-, postkonfliktländer och sviktande stater för att förebygga lokala, nationella och globala hot och risker. Genom fredsfrämjande insatser kan gränsöverskridande säkerhetshot också förebyggas och därmed också förbättra Sveriges säkerhet. Insatserna finansieras i huvudsak av Utrikesdepartementet via ett årligt regleringsbrev.

Tematiska områden

Insatserna kan vara inom insatsnära stöd, det vill säga sådant stöd som hjälper partnerorganisationer att fungera med stärkt intern effektivitet (exempelvis HR och upphandling, IT och kommunikation) eller säkerhet för sin personal (så som medicinska expert eller säkerhetsanalytiker) men insatserna kan också vara utåtriktade och assistera i att bygga kapacitet hos nationella aktörer inom exempelvis maritim säkerhet eller reducera explosiva hot. De fredsfrämjande insatserna utförs som sekonderingar av experter, insatsteam, kapacitetsutveckling, materiel eller utbildning och genomförs både i konfliktdrabbat land och vid huvudkvarter. Nedan beskrivs de huvudsakliga tematiska områden som bedrivs inom MSB:s fredsfrämjande verksamhet. Utöver nedan beskrivna områden kan verksamheten också bedrivas till förmån för maritim säkerhet, samordning och samverkan, demokratisk statsbyggnad och förvaltning.

Stärkt effektivitet, kvalitet och svarsförmåga

Inom den fredsfrämjande verksamheten och särskilt i EU:s civila krishanteringsinsatser är man helt beroende av medlemsländernas personalbidrag för att kunna genomföra sina uppdrag. EU:s insatser kan bestå av hundratals missionsmedlemmar och för att kunna leverera stöd till mottagande land måste man ha en väl fungerande och effektiv organisation som snabbt kan reagera på förändringar i situationen eller ändrade förutsättningar. Syftet med insatser inom HR, finans, upphandling, IT och logistik är att stärka den interna organisationen att utföra sitt fredsfrämjande mandat med kvalitet, hållbarhet och effektivitet. Sammantaget är det en del i att stärka samarbetsaktörens övergripande kapacitet och svarsförmåga, så att de med mindre resurser kan göra mer. I många fall finns också en säkerhetskomponent kopplat till de olika funktionernas arbete ex med säkra kommunikationer och personaltransporter då insatserna verkar i länder med pågående konflikter eller i instabila stater.

Ansvars- och omsorgsplikt

MSB:s insatser inom detta tematiska område förväntas främst resultera i en stärkt beredskapsorganisation för en fortsatt säker närvaro, förebyggande av sjukdom och skada på liv och hälsa. Insatser inom området är oftast en förutsättning för att operativ verksamhet kan genomföras och en del i att säkerställa att samarbetsaktörens omsorgsplikt efterlevs. Insatserna sker främst via personalbidrag men MSB genomför också utbildningar inom området till EU, FN och OSSE.

Min-och ammunitionshantering

Syftet med insatser inom min- och ammunitionsröjning, vapen- och ammunitionshantering (inklusive förrådshållning och minriskutbildning) är att minska mänskligt lidande, samt främja fred, mänsklig säkerhet och socioekonomisk utveckling. Genom exempelvis röjning och destruktion av minor och vapen, minskat antal minor och ammunition i omlopp, märkning av vapen, säker förvaring och lagerhållning, förbättrad uppföljning, kunskapsspridning och påverkansarbete, ska insatserna leda till ett minskat explosivt hot för drabbad befolkning. På så sätt skapas förutsättningar för minskad fattigdom och möjligheter till utveckling, såväl för den utsatta befolkningen som nationen som helhet.

Miljö, klimat och säkerhet

Ladda ner den fullständiga rapporten om hur miljö- och klimatfrågor integreras i MSB:s internationella sekonderingsverksamhet

Insatser inom detta område syftar till minskat miljö- och klimatavtryck, begränsad klimatpåverkan och stärkt motståndskraft mot miljö- och klimatförändringar. Mottagande organisation ska därmed få ökad kapacitet för etablering, utökning och fortsatt säker närvaro genom säkerställd kapacitet att förebygga och hantera direkta miljökonsekvenser av den operativa verksamheten, och att integrera miljö- och klimatfrågor som inriktning och mandat.

Vikten av expertis inom miljö och klimat i fredsfrämjande insatser är stor, då kopplingen till säkerhet och stabilitet är stark och klimatförändringarna nu anses som en potentiell konfliktutlösare, samt att klimatförändringar, negativ miljöpåverkan och naturkatastrofer drabbar ofta redan utsatta befolkningar som hårdast.

  • Bakgrund

    Klimatförändringar utgör ett allvarligt hot mot samhällens stabilitet. De kan leda till resursbrist, torka, översvämningar och ökade sociala spänningar. Sådana effekter påverkar människors hälsa, ekosystem, livsvillkor och ekonomiska sektorer som jordbruk, energi, försäkringar och turism.

    Internationellt har flera aktörer tagit initiativ för att integrera miljö- och klimatfrågor i säkerhetsarbete:

    • EU: Genom Gröna given, Strategiska kompassen och civila pakten 2.0 har miljö integrerats i säkerhetsanalysen.
    • FN: Klimatsäkerhetsmekanismen och Agenda 2030 ger vägledning för hållbar fred och säkerhet.
    • OSSE och NATO: Har båda tagit fram handlingsplaner för att motverka klimatrelaterade säkerhetshot.

    Sverige har både expertis och ett ansvar att bidra, både nationellt och internationellt. MSB gör det genom vårt arbete med katastrofförebyggande åtgärder och klimatanpassning.

  • Påverkade säkerhetsområden

    1. Klimat som konfliktdrivande faktor

    Miljöförändringar kan förvärra befintliga konflikter och skapa nya. Säkerhets- och rättsväsendet måste integrera klimatperspektivet i utbildning, analys och beredskap.

    2. Miljöbrott och organiserad brottslighet

    Miljöbrott är en av de mest lukrativa olagliga verksamheterna globalt. Dessa påverkar både miljön och samhällens stabilitet. Att kontrollera resurser som vatten blir ibland en maktstrategi för illegala aktörer.

    3. Klimatdriven migration

    Antalet människor på flykt till följd av klimatförändringar förväntas öka drastiskt. Det skapar tryck på samhällssystem och kräver internationellt samarbete.

    MSB har särskilda styrkor att bidra med, både operativt och analytiskt, till detta arbete – genom våra erfarenheter inom samhällsskydd, klimatanpassning och internationellt partnerskap.

  • Verksamhetsområden för sekonderade miljörådgivare

    MSB:s sekonderade miljörådgivare arbetar både internt i insatsverksamheten och externt mot partners.

    Internt:

    • Mätning och dokumentation av missionens miljöpåverkan (till exempel energi, vatten, avfall, biologisk mångfald)
    • Rådgivning om miljövänliga lösningar utan att kompromissa med säkerhet eller mandat
    • Personalutbildning i klimat- och miljöfrågor
    • Stöd vid implementering av miljöledningssystem
    • Hälsorelaterat stöd genom miljödata (till exempel luft- och vattenkvalitet)

    Externt:

    • Integrering av klimatperspektiv i analyser och insatsplanering
    • Utföra risk- och säkerhetsanalyser med klimat- och miljöfokus
    • Kartlägga miljöbrott och ge juridisk rådgivning
    • Bidra med policyutveckling (till exempel skydd av marina miljöer)
    • Arbeta med stabiliseringsinsatser och konfliktförebyggande arbete kring naturresurser
  • Budskap
    1. Hållbar utveckling minskar risken för konflikt
      Lokalt stöd i klimatanpassning är centralt för fredsbyggande.
    2. Biologisk mångfald är en säkerhetsfråga
      Förlust av ekosystemtjänster hotar både hälsa och försörjning.
    3. Klimat – miljö – säkerhet: ett sammanhängande system
      Helhetssyn krävs för långsiktigt hållbar säkerhet.
    4. Klimatutmaningar kan främja samarbete
      Gränsöverskridande miljöfrågor kräver gemensamma lösningar.
    5. Säkerhetspolitiken måste anpassas
      Klimatberedskap måste vara en del av alla samhällsnivåer.
    6. Ingen löser klimatet ensam
      Internationell samverkan är avgörande för att hantera kriser och minska framtida konflikter.
Till toppen av sidan