Strukturreform av krisberedskap och civilt försvar
Den 1 oktober 2022 trädde en myndighetsreform för civilt försvar och krisberedskap i kraft. Den genomfördes för att stärka landets motståndskraft under fredstida krissituationer, höjd beredskap och ytterst krig.
På den här sidan
-
Implementeringen av ny struktur
2025
250704: Nya uppdrag driver på utvecklingen av försörjningsberedskapen
250627: Metodstöd för beredskapsplanering på olika nivåer inom beredskapssystemet
250612: Nytt i Ramverket för ledning och samverkan
250604: Nationell risk- och sårbarhetsbedömning visar på bred och komplex hot- och riskbild
250528: Ny webbkurs "Civilt försvar och krisberedskap – en introduktion"
250516: Gemensam terminologi för en förbättrad samverkan
250509: Civilt beredskapsråd och deltagande på ÖB:s chefsfältövning
250423: Nu är Cybersäkerhetskollen lanserad
250225: Ökad takt och förmågeutveckling inom samtliga delar av målet för det civila försvaret
250123: Fokus på samarbete och åtgärder när Totalförsvarets myndighetschefer möttes
250116: MSB på Folk och försvar
2024
241220: Nytt totalförsvarsbeslut för perioden 2025-2030
241016: Ministerns budskap till beredskapsmyndigheterna: ”Det är tid för handling”
Här beskrivs några av huvuddragen i reformen.
MSB har stöttat aktörer i att utveckla och förvalta det nya beredskapssystemet. På webbsidan Det svenska civila beredskapssystemet beskrivs hur det ser ut idag.
Det svenska civila beredskapssystemet
Målbilder
-
Målbild 2023: Implementering av en ny struktur för civil beredskap
Målbilden för 2023 syftar till att ge aktörsgemensam inriktning till implementeringsarbetet av den nya strukturen, stöd för prioriteringar och sekvenseringar av åtgärder/ aktiviteter, och genom det skapa framdrift i utvecklingen av systemet.
- Respektive beredskapssektor är etablerad. Grundläggande förmåga finns att utföra uppgifterna enligt förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
- Respektive civilområdeskansli är etablerat. Grundläggande förmåga finns att utföra uppgifterna enligt förordningen (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser.
- Myndigheter som före 1 oktober 2022 inte varit bevakningsansvariga har en grundläggande förmåga att verka som beredskapsmyndighet.
- Det finns en samsyn mellan myndigheter inom sektorer respektive det geografiska områdesperspektivet om ansvarsfördelning och i hur samverkan ska ske.
- Grundläggande förmåga till rapportering enligt bestämmelser i författning och beslut finns framtaget och används.
- Det finns en etablerad mötesstruktur på chefsnivå som inkluderar syfte och vem som deltar i respektive mötesformat.
- MSB:s samordnande uppgifter i förhållande till de sektorsansvariga myndigheterna respektive civilområdesansvariga länsstyrelserna har klarats ut.
-
Målbild 2022: Detta behöver vara på plats 1 oktober 2022
MSB har i rollen som ansvarig för att utveckla och förvalta beredskapssystemet formulerat de 6 punkter som myndigheterna i de gemensamma förberedelserna fram till 1 oktober ska fokusera på.
Det ska finnas
- En beskrivning av uppgifter och roller för varje sektor och civilområde.
- En första bedömning av vilka aktörer som behöver delta i sektorns respektive civilområdets arbete, utifrån respektive ansvarsområden.
- En första plan finns för hur arbetet inom sektorn respektive civilområdet ska bedrivas.
- En säkerhetsskyddsanalys och plan för informationsutbyte inom sektorn respektive inom har civilområdet påbörjats.
- Förutsättningar för att bygga vidare på befintlig förmåga och de sektorsöverskridande arbetsformer i det operativa arbetet att hantera samhällsstörningar
- Kunskap om de gemensamma grunderna i samverkan och ledning, och bidrag till det pågående arbetet med att vidareutveckla de Gemensamma grunderna.
Nya förordningar
Den nya förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap, som kallas Beredskapsförordningen, ersatte förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, även kallad Krisberedskapsförordningen.
Detta innebär också attde sex samverkansområden som fanns före 1 oktober 2022 avvecklades.
Även förordningen (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser trädde i kraft den 1 oktober 2022.
Förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskapFörordningen (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser
Nya definitioner
Två nya definitioner framgick av den nya Beredskapsförordningen: Fredstida krissituationer och samhällsviktig verksamhet.
Läs definitionerna i Förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap
Mer om definitionerna finns i Struktur för ökad motståndskraft (SOU)
-
Fredstida krissituationer
Fredstida krissituationer är situationer som
- avviker från det normala,
- drabbar många människor, stora delar av samhället eller hotar grundläggande värden,
- innebär en allvarlig störning eller en överhängande risk för en allvarlig störning av viktiga samhällsfunktioner, och
- kräver samordnade och skyndsamma åtgärder från flera aktörer.
Mer om definitionen finns i Struktur för ökad motståndskraft (SOU)
-
Samhällsviktig verksamhet
Samhällsviktig verksamhet är verksamhet, tjänst eller infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet.
MSB:s roller
Nya roller för MSB blev:
- Sektorsmyndighet för räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen.
- I skarpa lägen stödja berörda myndigheters samordning av åtgärder vid en kris eller vid höjd beredskap.
- Utveckla och stödja arbetet med civilt försvar, stödja berörda aktörer i planeringen för civilt försvar, särskilt verka för att planeringen samordnas mellan aktörer och med det militära försvaret.
Om rollen som sektorsansvarig för sektorn Räddningstjänst och skydd av civilbefolkningenFörordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Geografiskt områdesansvar och grundläggande principer ändrades inte
Grundläggande principer för krisberedskapen kvarstod ansvarsprincipen, närhetsprincipen, likhetsprincipen.
Det Geografiska områdesansvaret för regeringen på nationell nivå, för länsstyrelser på regional nivå och för kommuner på lokal nivå fanns kvar. Civilområdesansvariga länsstyrelser fick ett geografiskt områdesansvar för civilt försvar inom civilområdet.
-
Grundläggande principer
Krisberedskapen och det civila försvaret i Sverige bygger på följande principer
- Ansvarsprincipen – att den som har ansvar för en verksamhet i normala situationer också har motsvarande ansvar vid störningar i samhället. Aktörer har ett ansvar att agera även i osäkra lägen. Den utökade ansvarsprincipen innebär att aktörerna ska stödja och samverka med varandra.
- Närhetsprincipen – att samhällsstörningar ska hanteras där de inträffar och av de som är närmast berörda och ansvariga.
- Likhetsprincipen – att aktörer inte ska göra större förändringar i organisationen än vad situationen kräver. Verksamheten under samhällsstörningar ska fungera som vid normala förhållanden, så långt det är möjligt.
-
Geografiskt områdesansvar
Geografiskt områdesansvar anges i :
Förordning (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelserLag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskapFörordning (2017:870) om länsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter inför och vid höjd beredskapFörordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion
Därför genomfördes strukturreformen
På Regeringens webbplats finns en presentation av strukturreformen. Motiven till strukturreformen är bland annat:
- Ökad tydlighet kring roller och ansvarsfördelning
- Stärker motståndskraften i de viktigaste samhällsfunktionerna
- Stärkt samverkan med det privata näringslivet
- Möjligheten till riktade geografiska insatser förbättras
- Kraftsamling kring arbetet inför och vid höjd beredskap
Mer om bakgrunden till strukturreformen finns i Struktur för ökad motståndskraft (SOU 2021:25)