Riskhantering för samhällsviktig verksamhet
Här finns vägledning och checklistor för arbete med riskhantering exempelvis inom ramen för motståndskraft i samhällsviktig verksamhet.
Riskhantering definieras som en systematisk och strukturerad process för att identifiera, analysera, värdera och hantera risker. Enligt SS-ISO 31000:2018 avser risk “osäkerhetens effekt på mål”, vilket innebär att risk är kopplad till hur osäkerhet kan påverka verksamhetens förmåga att nå sina uppsatta mål.
Metodstöd
Som metod stöd inom riskhantering finns en vägledning, checklistor och en dokumentationsmall.
Vägledning för arbetet med riskhantering
Vägledningen vänder sig till dig som arbetar med riskhantering inom samhällsviktig verksamhet. Materialet är avsett som en stödjande guide i arbetet och föreslår hur en organisation kan bedriva riskhantering, exempelvis inom ramen för motståndskraft i samhällsviktig verksamhet
Publikation: Vägledning för arbetet med riskhantering
Checklista för organisationens arbete med riskhantering
Detta dokument är ett stöd för det systematiska arbetet och vänder sig till dig som ansvarar för att driva arbetet med riskhantering på en övergripande nivå inom din organisation.
Checklista: organisationens arbete med riskhantering
Checklista för verksamhetens arbete med riskhantering
Detta dokument är ett stöd för det systematiska arbetet och vänder sig till dig som ansvarar för att driva arbetet med riskhantering inom en verksamhet.
Checklista: verksamhetens arbete med riskhantering
Dokumentationsmall för arbete med riskhantering
Den här excelmallen kan användas för att dokumentera resultatet av de olika stegen i riskhanteringsarbetet.