Att anmäla en verksamhet enligt NIS2
Det nya direktivet NIS2 innebär att varje verksamhetsutövare ska anmäla sin verksamhet. I samband med att lagen träder i kraft kommer en anmälningstjänst att lanseras i en ny portal.
Övergripande information
Informationen på sidan är övergripande, mer information om anmälan kommer löpande. En förenklad version av anmälningstjänsten kommer att lanseras när lagen träder i kraft, enligt propositionen ska detta ske 15 januari. Ingen verksamhet behöver anmälas innan lagen träder i kraft och anmälningstjänsten är lanserad.
Den som är verksamhetsutövare enligt NIS2 ska anmäla sin verksamhet enligt direktivet. Anmälningstjänstens formulär kommer innehålla frågor om:
- Namn på organisationen
- Organisationsnummer
- Sektor/viktigt samhällsfunktion och eventuell delsektor (en eller flera kan väljas)
- Typ av verksamhetsutövare
- Identifieringen som verksamhetsutövare
- Bedrivs verksamhet inom EU
Vilka ska anmäla sig?
Alla verksamhetsutövare som omfattas ska anmäla sig. Oavsett vilken sektor verksamheten tillhör. Det innebär att även kommuner och regioner ska anmäla sig.
Verksamheter ska avgöra om de omfattas och anmäla sig.
Läs mer om vilka som omfattas av NIS2
Frågor och svar
-
Vem ska anmäla verksamheten?
Det är en anmälan per organisation det vill säga per juridisk person.
Det är lämpligt att organisationen utser en person som är ansvarig för att göra en komplett anmälan för alla verksamheter i organisationen som omfattas.
-
När ska verksamheten anmälas?
I samband med att lagen träder i kraft kommer en anmälningstjänst att lanseras i en ny portal.
Ingen verksamhet behöver anmälas innan lagen träder i kraft. När anmälningstjänsten är lanserad bör verksamheten anmälas så snart det kan ske.
Förbered gärna anmälan utifrån den tillgängliga informationen för att underlätta när det är dags.
-
Vad används informationen i anmälan till?
Informationen från anmälningstjänsten kommer att användas för att skapa en samlad förteckning över vilka verksamhetsutövare som tillhör vardera sektor. Förteckningen kommer sedan att ges till tillsynsmyndigheterna.
-
Om något går fel, vart vänder man sig?
I portalen där anmälningstjänsten återfinns kommer det att vara tydligt vart man vänder sig för tekniskt stöd.
-
Vad kommer längre fram?
Anmälningstjänsten kommer att lanseras i en ny portal. Denna portal kommer att vidareutvecklas med fler tjänster löpande bland annat för incidentrapportering.
Anmälningstjänsten kommer att lanseras den 15 januari i en förenklad version. Denna kommer sedan att uppdateras och vidareutvecklas kontinuerligt.