Sotning och brandskyddskontroll
Sotning och brandskyddskontroll enligt 3 kap. 4 § LSO är viktiga delar i arbetet med att förebygga bränder och minska konsekvenser vid bränder i byggnader. En stor del av alla bränder i villa, par- och radhus och fritidshus är eldstadsrelaterade.
På den här sidan
Sotning och installation för privatpersoner
Har du frågor om sotning eller installation av kamin eller liknande ska du i första hand ta kontakt med din kommun.
Sotningsverksamheten är uppdelad i två separata uppdrag och tjänster – sotning och brandskyddskontroll.
Sotning har förekommit i Sverige nästan lika länge som vi har använt eldstäder för uppvärmning och matlagning. Vid sotning tas brandfarliga beläggningar bort för att minska risken för brand.
Handbok om sotning och brandskyddskontroll
Kommunernas ansvar för sotning och brandskyddskontroll har stora brister. Genom handboken prestenterar MSB hur en fungerande sotningsverksamhet kan uppnås.
Publikation
Sotning och brandskyddskontroll : Handbok
MSB2304, 2025
Handboken Sotning och brandskyddskontroll vänder sig till dig som arbetar inom eller fattar beslut om sotningsverksamheten i en kommun samt till dig som är entreprenör för tjänsterna sotning eller bra...
Brandskyddskontroll
Brandskyddskontrollen ska upptäcka fel och brister i anläggningen för att undvika skador till följd av brand. Kontrollen innebär en prövning av att den enskilda anläggningens funktion och egenskaper från brandskyddssynpunkt i huvudsak överensstämmer med de krav som gällde när anläggningen togs i bruk.
-
Mer om brandskyddskontroll
Kommunen ansvarar för att brandskyddskontroll utförs på det som enligt lagen om skydd mot olyckor ska rengöras (sotas). Brandskyddskontrollen är den enda kontroll av brandskyddet som regelbundet sker i bostäder.
Vid brandskyddskontrollen, som endast får utföras av behörig kontrollant, kontrolleras förbränningsanläggningens säkerhet ur brandskyddssynpunkt. Efter kontrollen dokumenterar och meddelar den som utfört kontrollen vad som kontrollerats och vad som framkommit vid kontrollen.
Syftet med brandskyddskontroll
Syftet med brandskyddskontrollen är att i ett tidigt skede upptäcka fel och brister hos anläggningen som kan innebära risker för brand.
Om det vid kontrollen upptäcks brister eller felaktigheter som innebär risk för annan olyckshändelse än brand ska den som utför kontrollen även påtala detta.
Kontrollen innebär en prövning av att den enskilda anläggningens funktion och egenskaper från brandskyddssynpunkt i huvudsak överensstämmer med de krav som gällde när anläggningen togs i bruk.
Kontrollen ska i huvudsak utföras okulärt men vid misstanke om felaktigheter som inte kan fastställas på det sättet kan kontrollen behöva utökas med någon form av provning eller mätning. Man kan säga att det är en återgång till äldre lagstiftning då kontrollen (brandsynen) utfördes av skorstensfejarmästaren.
Anläggningen ska kontrolleras mot bakgrund av hur följande faktorer påverkar brandskyddet
- Sotbildning och beläggningar
- Skador eller förändringar av det tekniska utförandet
- Temperaturförhållanden
- Tryckförhållanden och täthet
- Drift och skötsel
Brandskyddskontrollen innefattar hela värmeanläggningen samt taket och tillhörande takskyddsanordningar. Den som utför kontrollen måste därför ha tillträde till alla de delar av huset som skorstenen passerar.
Brandskyddskontrollen ska ske med intervall som MSB föreskriver. Beroende på vilken anläggning du har och hur den används finns det olika intervall.
MSBFS 2014:6 föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll
-
Erbjuder MSB standardiserade protokoll för brandskyddskontrollen?
Arbetsbeskrivningar för genomförandet av kontrollen, inkluderande protokoll, är på sådan detaljnivå att frågan med fördel bör lösas mellan företrädare för kommunen och utföraren.
-
Ingår det alltid provningar och mätningar av tryck, täthet och temperatur i brandskyddskontrollen?
Nej, kontrollen är i första hand en okulär kontroll av brandskyddet beträffande anläggningen i sin helhet.
Om det vid denna kontroll uppstår misstanke om fel som kan innebära en brandrisk och som inte går att fastställa på annat sätt kan det vara nödvändigt att fördjupa kontrollen. Exempelvis kan det uppstå misstanke om att rökkanalen är otät, men om man inte kan konstatera detta säkert på okulär väg så får man gå vidare och täthetsprova kanalen.
-
Hur lång tid ska en brandskyddskontroll ta och vad ska den kosta?
Det är kommunen som beslutar om avgiften för kontrollen, baserat på den tidsåtgång kommunen estimerat.
Tidsåtgången styrs i sin tur av kontrollens omfattning vilken framgår av MSBFS 2014:6, det vill säga att det kan ta olika lång tid beroende på typ av objekt och hus.
-
Vad ska normalt göras vid en brandskyddskontroll?
Brandskyddskontrollen enligt LSO innebär att hela anläggningen ska undersökas. Kontrollintervallen framgår av MSBFS 2014:6, där också kontrollens omfattning anges. De som utför kontrollen ska uppfylla ett visst behörighetskrav (lägst teknikerutbildning för skorstensfejare) och vara utsedd av kommunen.
-
Kan en kommun besluta om brandskyddskontroll med andra intervall än vad som framgår av MSB:s föreskrifter?
Kommunen kan inte föreskriva om andra generella intervall för brandskyddskontrollen. Däremot kan en kommun med stöd av 3 kap. 1 § i förordningen om skydd mot olyckor besluta om brandskyddskontroll i särskilda fall när det finns skäl för att utföra sådan kontroll.
Exempelvis kan detta vara aktuellt innan en anläggning tas i bruk efter att ha varit utsatt för soteld. -
Omfattas uppgifter som framkommer vid brandskyddskontrollen av bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)?
Det är innehavaren av uppgifterna, i detta fall kommunen, som bedömer, avgör och beslutar om det kan anses föreligga grund för sekretess vid begäran om utlämnande.
-
Finns det tillräckligt många personer i Sverige som uppfyller behörighetskravet för att få utföra brandskyddskontrollen?
MSB: bedömning är att det finns tillräckligt många personer som uppfyller behörighetskravet, vilket innebär att det totalt sett finns tillräckligt många personer som kan utföra kontrollen i landet. De är däremot inte jämt fördelade över landet så att det motsvarar behovet i varje enskild kommun.
-
Brandskyddskontrollen sker med ett visst intervall. Vad händer om man vid sotning upptäcker någon brist som kan medföra brandfara? Ska man meddela fastighetsägaren om detta?
Ja, sotaren ska meddela fastighetsägaren eller motsvarande om denne upptäcker något som innebär en brandrisk. Sotaren behöver också meddela berörd instans i kommunen.
Sotning i nuvarande system innefattar inte en skyldighet att systematiskt kontrollera anläggningen för att bedöma dess brandsäkerhet. Denna kontroll sker nu endast i samband med brandskyddskontrollen.
-
Kan man få dispens från behörighetskravet för att kunna utföra brandskyddskontroll?
Nej.
-
Vem beslutar om vilken brandskyddskontrollfrist enlokaleldstad ska ha?
Resonemang om gränsdragning
Det är mycket svårt att uttrycka en exakt gräns för när lokaleldstäder anses användas i mindre omfattning eller inte. En koppling till den mängd bränsle som förbrukas skulle i och för sig kunna anses som någorlunda relevant i förhållande till sotbildningen.
Att avgöra om en lokaleldstad är att hänföra till treårs eller sexårs brandskyddskontrollfrist är i grunden en bedömningsfråga där brandskyddskontrollanten har kompetens att bedöma. I de flesta fall är det relativt uppenbart vilken brandskyddskontrollfrist som är tillämpbar. Naturligtvis finns det fall då det exempelvis eldas i sådan omfattning att bedömningen blir svårare. Vid meningsskiljaktigheter om vilken frist som ska gälla är det kommunens uppgift att fatta beslut.
Grundtanken är att lokaleldstäder ska brandskyddskontrolleras vart tredje år, men eftersom det finns lokaleldstäder, det vill säga kaminer, kakelugnar och öppna spisar och så vidare som används i mindre omfattning finns möjligheten för kommunen att ge dem en längre frist.
-
Vad skapar skillnaden mellan tre och sex års brandskyddskontrollfrist på lokaleldstad?
Enligt allmänna råd och kommentarer (MSBFS 2014:6) om brandskyddskontroll är eldning i mindre omfattning definierat såsom eldning i korta eldningscykler någon gång (1) per vecka. Översatt i mängden förbrukat bränsle kan detta innebära en maximal ungefärlig årlig förbrukning på cirka 1 m³ ved.
Formel för en ungefärlig beräkning är:
- 52 veckor med en eldningscykel per vecka multiplicerat med 3 kg ved per timme multiplicerat med 3 timmar per eldningscykel dividerat med normalvikten för normaltorkad ved per kubikmeter, cirka 470 kg per m³.
Då det i praktiken nästan är helt omöjligt för en kommun att kontrollera den exakt förbrukade mängden bränsle i en eldstad, har MSB uppfattningen att bedömningen därför inte alltid endast kan bygga på mängden förbrukat bränsle utan ibland även på övriga omständigheter i det enskilda fallet som till exempel risksituationen.
En god tumregel är dock
Utslaget på hela eldningssäsongen:
- under 1 m³ kan ge sex-årsfrist.
- över 1,5 m³ ger alltid tre-årsfrist.
Däremellan (mellan 1 m³ och 1,5 m³) kommer det att behöva göras bedömningar i det enskilda fallet.
Viktigt att komma ihåg är trots allt. att detta är utgångspunkten för ett resonemang och inte ska betraktas som absoluta gränser.
Brandskyddskontrollantens kompetens är kommunens instrument för att göra en inledande bedömning. I det fall fastighetsägaren inte är nöjd med brandskyddskontrollantens bedömning, får kommunen (ansvarig nämnd) besluta om med vilken frist som eldstaden ska brandskyddskontrolleras. Ansvarig nämnds beslut är överklagningsbart enligt förvaltningslagen. Naturligtvis ska kommunens beslut ligga inom ramen för lagstiftningens (LSO:s) andemening.
Frister (tidsintervall) för brandskyddskontroll
Frister (tidsintervall) för brandskyddskontroll föreskrivs av MSB. Frister för sotning föreskrivs av kommunen. Kommunen beslutar om avgifter för både brandskyddskontroll och sotning.
-
Mer om frister för brandskyddskontroll för vanligaste objekten
Brandskyddskontrollfrister som generellt gäller för de vanligaste objekten i småhus. Ibland används även ordet intervall för frist.
MSBFS 2014:6 föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontrollVärmepannor
- Värmepannor som eldas med fasta bränslen, till exempel ved eller flis, har kontrollfristen tre år.
- Värmepannor som eldas med olja eller gas har kontrollfristen sex år.
Pelletseldning i värmepannor
- Eldning med pellets i en anläggning som är helautomatisk standardiserad och speciellt konstruerad för eldning med pellets har kontrollfristen sex år.
- Om en pelletsbrännare installeras i en gammal eller annan anläggning som inte är konstruerad speciellt för pellets är kontrollfristen tre år.
Köksspisar
- Köksspisar som eldas med fasta bränslen har kontrollfristen tre år.
- Köksspisar där eldning sker i mindre omfattning har kontrollfristen sex år.
Med mindre omfattning menas om de eldas i korta eldningscykler någon(1) gång per vecka eller mindre.
Lokaleldstäder
- Lokaleldstäder som eldas med fasta bränslen har kontrollfristen tre år.
- Om lokaleldstaden används i mindre omfattning är kontrollfristen sex år. Detsamma gäller normalt för lokaleldstäder som finns i fritidshus.
Pelletskaminer
- Vid eldning med pellets i anläggning som är helautomatisk och speciellt konstruerad för eldning med pellets är kontrollfristen sex år.
Brandskyddskontrollfrist för lokaleldstad
Att avgöra om en lokaleldstad är att hänföra till treårs eller sexårs brandskyddskontrollfrist är i grunden en bedömningsfråga där brandskyddskontrollanten har kompetens att avgöra. I de flesta fall är det relativt uppenbart vilken brandskyddskontrollfrist som är tillämpbar. Naturligtvis finns det fall då det exempelvis eldas i sådan omfattning att bedömningen blir svårare.
Grundtanken är att lokaleldstäder ska brandskyddskontrolleras vart tredje år, men eftersom det finns lokaleldstäder, det vill säga kaminer, kakelugnar och öppna spisar och så vidare som används i mindre omfattning finns möjligheten att ge dem en längre frist.
Resonemang om gränsdragning
Det är mycket svårt att uttrycka en exakt gräns för när lokaleldstäder anses användas i mindre omfattning eller inte. En koppling till den mängd bränsle som förbrukas skulle i och för sig kunna anses som någorlunda relevant i förhållande till sotbildningen.
Tre eller sex års frist på lokaleldstad
Enligt de allmänna råden om brandskyddskontroll är eldning i mindre omfattning definierat såsom eldning i korta eldningscykler någon gång (1) per vecka. Översatt i mängden förbrukat bränsle kan detta innebära en maximal ungefärlig årlig förbrukning på cirka 1 m³ ved.
Formel för en ungefärlig beräkning är:
- 52 veckor med en eldningscykel per vecka multiplicerat med 3 kg ved per timme multiplicerat med 3 timmar per eldningscykel dividerat med normalvikten för normaltorkad ved per kubikmeter, cirka 470 kg per m³.
Då det i praktiken nästan är helt omöjligt för en kommun att kontrollera den exakt förbrukade mängden bränsle i en eldstad, har MSB uppfattningen att bedömningen därför inte alltid endast kan bygga på mängden förbrukat bränsle utan ibland även på övriga omständigheter i det enskilda fallet som till exempel risksituationen.
En god tumregel är dock
Utslaget på hela eldningssäsongen:
- under 1 m³ kan ge 6-årsfrist.
- över 1,5 m³ ger alltid 3-årsfrist.
Däremellan kommer det att behöva göras bedömningar i det enskilda fallet.
Viktigt att komma ihåg är trots allt. att detta är utgångspunkten för ett resonemang och inte ska betraktas som absoluta gränser. Brandskyddskontrollantens kompetens är kommunens instrument för att göra en inledande bedömning. I det fall fastighetsägaren inte är nöjd med brandskyddskontrollantens bedömning, får kommunen (räddningsnämnden) avgöra med vilken frist som eldstaden ska brandskyddskontrolleras. Räddningsnämndens beslut är överklagningsbart enligt förvaltningslagen. Naturligtvis ska kommunens beslut ligga inom ramen för lagstiftningens andemening.
Sotning
När det gäller sotning så finns fristerna på respektive kommuns webbplats.
Avgifter för brandskyddskontroll
Genom att kommunen/entreprenören planerar arbetet och gör klart ett område åt gången hålls avgiften per besök nere. Det är därför som den enskilde inte, till samma låga avgift, själv kan bestämma dag och tid för sotarens eller brandskyddskontrollantens besök.
Sotning
Sotning är en viktig del i arbetet med att förebygga bränder i bostäder. En stor del av alla bränder i bostäder är relaterade till eldstäder och skorstenar. Vid sotning tas brandfarliga beläggningar bort för att minska risken för brand. Sotning har förekommit i Sverige nästan lika länge som vi har använt eldstäder för uppvärmning och matlagning.
-
Mer om sotning
Vidare innebär sotningen att brännbara sotbeläggningar i eldstäder och rökkanaler i sådan omfattning att risken för skorstensbrand och skadeverkningarna vid en skorstensbrand minimeras. Det innebär att alla ytor som rökgasarerna passerar ska sotas.
Kommunen beslutar egna föreskrifter om hur ofta sotning ska göras. Kommunen beslutar även om taxan (priset) för sotningen. För att få reda på vad som gäller för din anläggning ska du kontakta din kommun.
Imkanalen, köksfläktens anslutning till skorstenen och ventilationssystemet i bostadshus, omfattas inte längre av kravet på sotning. Trots detta behöver imkanalen rengöras med jämna mellanrum, om inte annat för att imkanalen ska fungera som det är tänkt.
Ansvaret för rengöring av imkanalen ligger på fastighetsägaren.
Egensotning
LSO ger kommunen rätt att, efter ansökan av fastighetsägaren, låta fastighetsägaren själv eller någon annan än kommunens sotare rengöra (sota) en anläggning.
-
Mer om egensotning
Möjligheten att själv sota eller låta någon annan sota sin egen anläggning omfattar endast sotningsmomentet.
Kravet är att sotningen genomförs på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt.
Kommunen ska i varje enskilt fall göra en prövning av om den som är tänkt att utföra sotningen är lämplig för uppgiften.
Blankett för ansökan om egensotning hittar du normalt hos din kommun.
Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, 3 kap. 4§ 2:a stycket:
"Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten.
Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt."
-
Är kommunen skyldig att tillåta en fastighetsägare att sota själv om denne kan förväntas utföra sotningen på ett tillfredsställande sätt?
Av 3 kap. 4 § LSO framgår att kommunen får tillåta att en fastighetsägare sotar sin egen anläggning om det kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt.
Det innebär att kommunen bara får tillåta sådan sotning om den enskilde visar att det görs på ett betryggande sätt.
Om kommunen avslår en ansökan om att få sota själv så kan beslutet överklagas till länsstyrelse och allmän förvaltningsdomstol. Denna prövning får då avgöra om kommunen haft rätt att neka den enskilde att sota själv. -
Hur kan en fastighetsägare verifiera att han/hon har tillräcklig kunskap för att utföra sotningen på ett godtagbart sätt?
Det är kommunen som bestämmer hur sådan verifiering ska ske. Exempelvis kan ett intyg från en genomgången kurs eller studiecirkel med relevant innehåll vara ett sådant sätt. Det finns exempel på utbildningsaktörer som erbjuder utbildningspaket för egensotning.
-
Får kommunen tillåta att en fastighetsägare anlitar en annan sotare än kommunens ordinarie sotare?
Ja, det får kommunen eftersom bestämmelserna i 3 kap. 4 § 2 st. LSO anger att fastighetsägaren kan få tillåtelse att låta annan utföra sotningen.
-
Vem i kommunen ska fatta beslut om tillåtelse för fastighetsägare att sota själv?
Det är den nämnd i kommunen som är ansvarig för sotningsverksamheten som har det mandatet. Enligt kommunallagens bestämmelser kan nämnden, om den så önskar, delegera beslutanderätten till exempelvis en tjänsteman eller förtroendevald i kommunen.
En skorstensfejarmästare som inte är anställd i kommunen kan därför inte delegeras sådana uppgifter.
-
Får kommunen ta betalt för prövning av ansökningar om att få sota själv?
Nej, kommunen får endast ta betalt för sotning och brandskyddskontroll enligt 3 kap. 6 § LSO. Att pröva en ansökan om tillåtelse att få sota själv är att betrakta som handläggning av ett myndighetsärende och för detta får kommunen inte ta betalt.
-
Hur ska kommunen kontrollera om en fastighetsägare som fått tillstånd att sota själv verkligen gör det?
Kommunen bör i beslutet ange att sotningar ska utföras enligt kommunens sotningsfrister och att fastighetsägaren ska dokumentera när sotning har skett. Denna dokumentation kan sedan kontrolleras i samband med brandskyddskontrollen eller vid eventuell annan tillsyn från kommunens sida.
-
Får en kommun meddela föreskrifter som innebär att alla som vill sota själv också får lov att göra detta efter anmälan till kommunen?
Nej, tillåtelse får endast ske efter prövning av ansökan från en fastighetsägare i varje enskilt fall. Kommunen har ingen generell föreskriftsrätt på sotningsområdet.
-
Får kommunen tillåta att en fastighetsägare själv utför brandskyddskontrollen?
Nej, brandskyddskontrollen ska alltid utföras genom kommunens försorg och av behörig brandskyddskontrollant, då detta är samhällets kontroll av att den enskilde uppfyller kraven enligt 2 kap. 2 § LSO, som i korthet anger att det är fastighetsägaren eller nyttjanderättshavaren som är ansvarig för att anläggningen är brandsäker.
-
I tidigare nationella föreskrifter fram till och med 2003, om sotning- och kontrollfrister, fanns en bestämmelse som innebar att en anläggning som inte hade använts på tre år skulle kontrolleras innan den på nytt togs i bruk. Finns denna bestämmelse kvar i de nya föreskrifterna?
Nej, denna bestämmelse finns inte kvar på samma sätt som tidigare. Har en anläggning inte använts och därmed inte kontrollerats inom den föreskrivna fristlängden ska det ske en kontroll innan anläggning på nytt tas i bruk.
-
Hur kan man få del av innehållet i MSB:s föreskrifter och allmänna råd om sotning och brandskyddskontroll?
På vår webbplats finns alla föreskrifter och allmänna råd tillgängliga digitalt för utskrift.
MSBFS 2014:6 föreskrifter och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontrollAlla föreskrifter om skydd mot olyckorVill man ha dem i tryckt form får man beställa dem via Nordstedts Juridik AB. MSB har ingen egen försäljning av tryckta föreskrifter och allmänna råd. -
Måste kommunen föra ett register över de fastigheter som omfattas av sotningsverksamheten, så kallad kontrollbok?
Lagen och förordningen om skydd mot olyckor innehåller inte några bestämmelser som tvingar kommunen till att föra något register. Dock finns följande allmänna råd i MSBFS 2014:6:
”För att kunna utforma och följa upp sotnings- och kontrollverksamheten bör kommunen, eller den som utför sotningen eller brandskyddskontrollen åt kommunen, ha uppgifter om de byggnader och andra anläggningar i kommunen där sotning och brandskyddskontroll ska göras. För varje byggnad eller annan anläggning bör det framgå hur ofta sotning och brandskyddskontroll ska utföras och när sådan genomförts. Det är också viktigt att förelägganden och förbud för varje byggnad eller annan anläggning framgår.”
Kommunerna har ansvaret för sotningsverksamheten och för att kunna planera, genomföra och följa upp verksamheten är det nödvändigt att veta vilka fastigheter som ska besökas med mera. Det ger att kommunen självklart måste ha någon form av dokumentation över de fastigheter som berörs för att kunna kontrollera och följa upp verksamheten.
-
Omfattas dieseldrivna motorer för elproduktion av bestämmelserna om sotning och brandskyddskontroll?
Nej, sådana anläggningar definieras inte som sådan fast förbränningsanordning som avses i 3 kap. 4 § LSO.
-
Om man i samband med sotning upptäcker risk för annan olycka än brand ska då ansvarig myndighet underrättas?
Ja, bestämmelsen återfinns i 3 kap. 7 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor.
-
Vem i kommunen är ansvarig för sotningsverksamheten?
Kommunens uppgifter enligt enligt 3 kap. 11 § LSO ska fullgöras av en eller flera nämnder. Kommunen får själv bestämma om de vill ha en nämnd som hanterar alla uppgifter enligt lagen eller om man vill dela upp det på flera olika nämnder.
Om kommunen så önskar är det alltså fullt möjligt att ha en egen nämnd som enbart ansvarar för sotningsverksamheten.