Elda försiktigt i din kamin - lättläst
Du som har en kamin eller en öppen spis ska vara försiktig när du eldar. Så här gör du för att minska risken för brand.
Kontrollera din kamin
Alla kaminer och öppna spisar ska sotas och kontrolleras. Annars får du inte elda. Hur ofta det ska göras beror på hur mycket du använder kaminen. Du kan fråga sotaren om det.
Tänk på det här när du eldar
• Elda inte för länge. Och använd max tre kilo ved per timme. Annars kan det bli för varmt.
- Veden ska vara torr.
- Kaminen ska svalna lika länge som du har eldat. Om du har eldat i fyra timmar ska du vänta minst fyra timmar innan du eldar igen.
- Tänd inte elden med bensin, T-sprit eller liknande.
Ta hand om askan
Det kan finnas glöd kvar i askan i flera dagar. Lägg askan i en hink av metall. Sätt på locket. Ställ hinken på en plats som inte kan börja brinna. Till exempel på ett golv av sten.
Elda inte för mycket
En kamin är bara till för att värma upp rummet där den står. Den är inte till för att värma upp ett helt hus. Elda därför försiktigt.
Det finns kaminer utan skorsten
En del kaminer har ingen skorsten. I stället eldar man med en särskild vätska. Den kan lätt börja brinna. Elda bara med den vätska som är till för kaminen. Kaminen ska vara kontrollerad och monterad på rätt sätt.
Senast granskad: 28 november 2022