Till innehåll på sidan

Kampanjen Aktiv mot brand

Aktiv mot brand-kampanjen vill både påverka privatpersoner att ha fungerande brandskyddsutrustning hemma och få fler att testa brandvarnaren regelbundet.

Kampanjen är en långsiktig satsning och startade 2012. Olika lokala, regionala och nationella aktörer som på olika sätt arbetar med brandskydd i bostäder kan delta.

Gemensamt material och budskap är en styrka

Alla organisationer som ansluter sig till kampanjen kan använda det gemensamma material som MSB tar fram utifrån aktuell problembild. Ju fler vi är som använder samma budskap samtidigt desto större blir effekten.

Brandvarnardagen, 1 december, är den årliga kampanjdagen och då sker aktiviteter lokalt, regionalt och nationellt. Kampanjen aktualiseras också vid terminsstart för studenter.

De övergripande kampanjbudskapen är: "Skydda dig mot brand" och "Skydda någon du tycker om mot brand". De betonar både det personliga ansvaret och omtanken om andra.

Budskapet kan varieras på många olika sätt. 

  • Skydda din familj mot brand
  • Skydda din partner mot brand
  • Skydda grannen mot brand

De kan också kombineras med olika tilläggsbudskap.

  • Skydda dig mot brand – testa din brandvarnare
  • Skydda dig mot brand – kom ihåg att släcka ljusen
  • Skydda dig mot brand – alltid brandfilt i köket

Anpassa efter egna ambitioner och förutsättningar

Medverkande organisationer väljer själva vilka aktiviteter som passar dem. Innehållet i kampanjen kan användas i räddningstjänsternas uppgift med information och rådgivning och bostadsbolagens introduktioner för nya hyresgäster.

Kampanjmaterial 2019

Till temadagen Brandvarnardagen den 1 december finns ett gemensamt kampanjmaterial (se nedan).

Varje organisation planerar och genomför sina kampanjaktivteter. Kostnaden för produktion och annonsplats står organisationen för själv. Vanliga aktiviteter är:

  • annonsering i utvalda kanaler
  • utställning i gallerior, på torget, vid mässor och festivaler
  • kommunikation i sociala medier
  • hembesök .
  • Riktlinjer för användande av kampanjmaterialet Aktiv mot brand

    Använd gärna vårt material, riktlinjerna och kampanjmanual finns som ett stöd för dig.

    Riktlinjer

    • Att vara deltagare i Aktiv mot brand innebär att den egna organisationen ställer sig bakom de budskap och rekommendationer som kampanjens material förmedlar.
    • Kampanjmaterialet får användas vid aktiviteter där syftet är att motivera allmänheten att ta aktivt ansvar för det egna brandskyddet i bostaden.
    • Kampanjmaterialet ska användas i informations- och kunskapshöjande syfte om vanliga brandrisker, vikten av fungerande brandskyddsutrustning och rätt agerande om brand bryter ut i hemmet.
    • Materialets format och grafiska profil får inte ändras.
    • Kommersiella aktörer får använda kampanjmaterialet för att uppmärksamma vuxna på vanliga brandrisker, vikten av fungerande brandskyddsutrustning och rätt agerande om brand bryter ut i hemmet.
    • Kampanjmaterialet eller symbolen för Aktiv mot brand får inte användas som kvalitétsstämpel/certifiering eller motsvarande för tjänster och produkter eller som varumärke för marknadsföring och försäljning av tjänster och produkter.
    • Det är tillåtet att publicera kampanjmaterialet i informationssyfte. Kampanjmaterialet ska dock tydligt särskiljas från annonsering om tjänster och produkter.
    • Aktiv mot brand är inte en kampanj på uppdrag av MSB, det är något ni deltar i och som är gemensamt framtagen av flera organisationer.
    • Symbolen för Aktiv mot brand är varumärkesskyddad.

Frågor och svar

  • Hur länkar jag till SMS-tjänsten?

    Om ni vill länka till SMS-tjänsten är det adressen skyddigmotbrand.se som gäller. Denna går under kampanjperioder antingen rakt till SMS-tjänsten eller till DinSäkerhet.se/brand

  • Hur avregistrerar man sig från SMS-påminnelsen?

    Om någon hör av sig till er om hur man avregistrerar sig från tjänsten är det "MSB stopp" (utan ") man ska skicka som svar på det SMS som kommit. Om det inte fungerar hör av er till oss på MSB så får vi titta på om något är fel i systemet.

  • Vad är Aktiv mot brand?

    Det är en långsiktigt kampanj vars syfte är att motivera vuxna att ta aktivt ansvar för sitt eget brandskydd och öka kunskapen om brandrisker i hemmet. Det finns ett gemensamt material och gemensamma budskap som aktiveras under ett par tidpunkter under ett år.

  • Vad är bakgrunden till Aktiv mot brand?

    Kampanjen är en del av Sveriges arbete med att stärka brandskyddet för privatpersoner. Människors egen kunskap om brand och brandskydd liksom förebyggande kommunikation är en viktigt del av det strategiska arbetet med stärkt brandskydd.

  • Hur kan min organisation delta i Aktiv mot brand?

    Din organisation väljer själv ut det material som passar ert lokala sammanhang. Det material som passar era aktivteter laddas ned från msb.se/aktivmotbrand. Det finns även tryckt material att beställa.

  • Vem får delta i Aktiv mot brand?

    Kampanjen är öppen för offentliga organisationer, föreningar och företag som på något sätt arbetar med brandskyddsfrågor i hemmet. Organisationerna kan engagera sig enskilt eller i samarbete. Exempel på aktörer kan vara fastighetsägare, branschorganisationer, räddningstjänster, föreningar, försäkringsbolag och butiker.

  • När på året aktiveras kampanjen?

    Brandvarnardagen 1 december, terminsstart universitet och högskola, Brandskyddsveckan, Peppar peppar 1 oktober (FN:s internationella äldredag).

  • Vad och när är Brandvarnardagen?

    Den 1 december är temadag för brandvarnaren. Under dagen eller i samband med den genomförs olika aktiviteter för att påminna om att kontrollera om den egna brandvarnaren fungerar. Dagen är instiftad för att uppmärksamma vikten av brandskydd i hemmet, i Sverige men också i övriga Norden. Beslutet om en gemensam nordisk brandvarnardag togs av de nordiska försvarsministrarna 2011. Den första nordiska Brandvarnardagen uppmärksammades lördag den 1 december 2012.

  • När på året får min organisation använda kampanjmaterialet?

    Materialet kan användas när som helst på året. Det finns dock fyra tidpunkter på året då kampanjen kraftsamlar. Det är vid höstterminstart för högskolor och universitet, i och med Brandskyddsveckan (v. 37), på FN:s äldredag 1 oktober och på Brandvarnardagen 1 december. Är vi många som använder samma budskap vid samma tid blir effekten större.

  • Vad kostar det att delta i kampanjen?

    Allt kampanjmaterial är kostnadsfritt. Däremot måste den egna organisationen stå för tryckkostnad och kostnad för annonsplats. Tryckt material med koppling till Aktiv mot brand kostar ingenting att beställa.

  • I Aktiv mot brand används Räddningstjänsterna som en av flera avsändare. Vilken organisation syftar det på?

    Räddningstjänsterna är ett samlingsbegrepp som används i kampanjen för att göra det möjligt för alla räddningstjänster att använda materialet. 

Bakgrund

Kampanjen har arbetats fram tillsammans med räddningstjänsterna, Brandskyddsföreningen, BrandvarnareGruppen, Sveriges Allmännytta (tidigare SABO), Svensk försäkring, Fastighetsägarna Sverige, länsstyrelserna och MSB.

Den ingår i samarbetet och varumärket Aktiv mot brand som har sin utgångspunkt i Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan.

Nationell strategi för att stärka brandskyddet för den enskilda människan.

Senast granskad: 16 november 2019

Kontakta

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Till toppen av sidan