Till innehåll på sidan

Delta i Krisberedskapsveckan

Välkommen att vara en del av Krisberedskapsveckan 2020!

Kampanjen Krisberedskapsveckan leds av MSB och genomförs främst av kommuner, länsstyrelser och frivilligorganisationer. Men MSB vill bjuda in aktörer från hela samhället till ett aktivt engagemang i vår gemensamma säkerhet och beredskap. Föreningar, studieförbund, skolor, näringsliv, arbetsplatser, butiker, kommunala bolag och andra som ser nyttan med beredskap är varmt välkomna att delta på det sätt som passar den egna verksamheten. Tillsammans bygger vi Sveriges motståndskraft inför kriser och ytterst krig.

Bli en del av Krisberedskapsveckan du också

  • Anmäl er till nyhetsbrevet för att få uppdateringar och tips om kampanjen.

  • Dela och sprid kampanjmaterialet.
  • Självklart kan ni uppmärksamma Krisberedskapsveckan på det sätt som passar just er verksamhet. Även om ni väljer att inte använda MSB:s kampanjmaterial så kan er organisation hjälpa till att sprida budskap om vår gemensamma säkerhet och beredskap under veckan

  • Samarbeta med andra. Ni når fler intresserade och kan bidra med olika perspektiv om ni gör saker med andra. Arrangera föreläsningar, debatter, filmvisningar och andra aktiviteter.

  • Använd #krisberedskapsveckan för att berätta i sociala medier vad ni gör under kampanjen. 

Kort om kampanjen

MSB har initierat Krisberedskapsveckan som genomfördes för första gången 2017. Målen med kampanjen är att fler privatpersoner reflekterar  över hur de kan lösa vardagen vid kris och krig samt skaffar sig en hemberedskap. Kommunerna är huvudaktörer i kampanjen, eftersom de ansvar för beredskapen på lokal nivå och därmed står närmast invånarna före, under och efter en händelse. Att kommuner satsar på lokal riskkommunikation är därför ytterligare ett kampanjmål. 

MSB uppmanar kommunerna att samverka med andra aktörer under veckan, exempelvis det lokala näringslivet, frivilligorganisationer, lokalradion, branschorganisationer och myndigheter i kommunen och i länet. Tanken är att kampanjen ska växa med tiden och engagera allt fler aktörer i samhället. 2019 deltog drygt 180 kommuner och många organisationer uppmärksammade kampanjen på olika sätt.

Senast granskad: 5 maj 2020

Kontakta

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Till toppen av sidan