Ruttplanering och navigation för en effektiv räddningstjänstverksamhet
MSB, tillsammans med Trafikverket och Lantmäteriet, bjuder in till webbinarium där du får veta mer om implementering av Trafikverkets trafiknätsdata för ruttplanering och navigering.
Detaljer
Målgrupp
Webbinariet vänder sig främst till dig som är systemleverantör till räddningstjänstverksamhet och dig som arbetar inom räddningstjänstverksamhet.
Kostnad
Kostnadsfritt.
En gemensam bakgrundskarta är en viktig förutsättning för att koordinera och genomföra insatser, såväl inom den egna verksamheten som när flera aktörer är inblandade. Till exempel behöver räddningstjänsterna stöd för att snabbt söka och hitta till rätt plats. Därför har MSB tagit fram rekommendationer för kartanvändning inom krisberedskaps- och blåljusverksamheter.
Innehåll i webbinariet:
- Trafikverket presenterar erfarenheter från ett pilotprojekt hos Södertörns brandförsvarsförbund där man implementerade trafiknätsdata i utryckningsfordon.
- Nerikes brandkårs behov av trafiknätsdata.
- Trafikverkets anpassningar av trafiknätsdata för ruttning och navigering.
- Vilka andra datamängder behövs för att kunna ruttplanera och navigera? Lantmäteriet presenterar bakgrundskartan med information om till exempel adresser och byggnader.
Mer information
Du kommer att få en länk skickad till din e-post dagen före webbinariet.
Vid frågor om webbinariet kontakta: gis@msb.se
Läs mer om kartor för krisberedskap och blåljus på MSB:s webbsidaVälkommen med din anmälan!
Tillfällen
Senast granskad: 11 juli 2023