Gemensam bakgrundskarta för en effektiv räddningstjänstverksamhet
En gemensam bakgrundskarta är en viktig förutsättning för att koordinera och genomföra insatser, såväl inom den egna verksamheten som när flera aktörer är inblandade. Därför har MSB tagit fram rekommendationer för kartanvändning inom krisberedskaps- och blåljusverksamheter.
Detaljer
Målgrupp
Webbinariet vänder sig främst till dig som arbetar inom räddningstjänstverksamhet och dig som är systemleverantör till räddningstjänstverksamhet.
Kostnad
Kostnadsfritt.
MSB, tillsammans med Lantmäteriet och Trafikverket, bjuder in till webbinarium där du får höra mer om rekommendationerna, implementering och användning av bakgrundskartan, men även om hur trafiknätsdata kan användas för ruttplanering.
- Vad innehåller och innebär rekommendationerna? Till vad och hur kan bakgrundskartan användas?
- Hur får min räddningstjänstverksamhet tillgång till bakgrundskartan och hur får vi använda den?
- Hur kan min räddningstjänst omsätta rekommendationerna i praktiska lösningar? Tips att tänka på vid upphandling av olika system som stödjer er verksamhet med kartinformation.
- För att hitta rätt krävs en uppdaterad bakgrundskarta samt implementering av trafiknätsdata i navigeringsverktygen. Södertörns brandförsvarsförbund och Botkyrka kommun delar med sig av erfarenheter från ett projekt som drivs tillsammans med systemleverantören TC Connect.
Alla tre tillfällena är lika så välj den dag som passar bäst.
Vid frågor om webbinariet, kontakta: gis@msb.se
Plats: Skype (länk skickas ut till anmälda deltagare dagen före webbinariet).