Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Information

Om handledarrollen

Att vara handledare för en studerande från Skorstensfejarutbildningen handlar i första hand om att tillgodose den studerande med möjligheten att uppnå de mål som definierats i LIA-periodens måldokument. Men det handlar även om att ge den studerande sitt första intryck av ett, i de flesta fall, nytt och okänt yrke.

Som LIA-handledare representerar du inte bara företaget där du arbetar utan en hel bransch. Din roll som handledare påverkas även av att LIA:n är en del av skorstensfejar- och skorstensfejartekniker utbildningen och ska harmonisera med exempelvis den värdegrund i vilken MSB förankrar allt sitt arbete. I MSB:s ambition att vara öppen, kompetent och drivande vill MSB tillgodose både studerande och handledare med bästa möjliga stöd och underlag för en framgångsrik LIA.

Läs mer om MSB:s vision, verksamhetsidé och värdegrund.

Beskrivning av Skorstensfejarutbildningen (grundutbildningen)

För att du ska ha en tydlig bild av var den studerande befinner sig i sin utbildning när du axlar rollen som LIA-handledare så följer här en beskrivning av grundutbildningen till skorstensfejare.
Utbildningen inleds med en introduktion där de studerande bland annat får prova på några praktiska moment från yrket. Det kan handla om allt från uppstigning i skorsten vid en större panncentral till ventilationsarbete eller att kesa kanal. Syftet med denna start är framförallt att ge de studerande utan erfarenhet av yrket, möjlighet att tidigt få prova några praktiska moment. Övningarna innebär även att den studerande snabbt får känna på hur det är att jobba på höjd och befinna sig i trånga utrymmen. Introduktionen är också ett bra tillfälle för de studerande att lära känna varandra, både i klassen och inom de grupper som de vid utbildningens start delas in i.

Grundutbildningen till skorstensfejare består av två kurser om vardera tio studiepoäng:

Kurs 1: Eldstäder, sotning, energi och författning, 10 sp.

Läs mer om kurs 1

Kurs 2: Imkanaler, rengöring, administration, miljö och energi, 10 sp.

Läs mer om kurs 2

Detta var en enkel beskrivning av vår grundutbildning till skorstensfejare. Vi hoppas att den givit er lite ”kött på benen” inför er roll som LIA-handledare och att den också givit en tydlig bild av hur viktigt ert arbete som handledare är för de studerandes utveckling och lärande. Många av våra studerande står inför ett nytt yrke genom denna utbildning. Vår förhoppning är att vi och ni gemensamt ger dem goda förutsättningar att efter genomförd grundutbildning känna att de är redo att fortsätta utvecklas inom yrket som skorstensfejare.

Läs mer om Utbildningsplan och kursplaner för skorstensfejarutbildningen

Beskrivning av Skorstensfejarteknikerutbildningen (vidareutbildningen)

För att få en tydlig bild av var den studerande befinner sig i sin utbildning när du går in i rollen som LIA-handledare så följer här en beskrivning av vidareutbildningen till skorstensfejartekniker.

Vidareutbildningen börjar med repetition från grundutbildningen blandat med diskussioner om de samlade erfarenheter som finns i kursen beträffande olika typer av besiktnings-och undersökningsarbeten. Vissa studerande har i princip aldrig deltagit vid någon sådan typ av arbete, medan andra kan ha flerårig vana av detsamma. Det är är viktigt att sprida den redan medhavda erfarenheten i kursen.

Vidareutbildningen till skorstensfejartekniker består av två kurser om vardera 10 studiepoäng:

Kurs 1: Byggnation och besiktningar, 10 sp.

Läs mer om kurs 1

Kurs 2: Brandskydd, miljö och energi, 10 sp.

Läs mer om kurs 2


Detta var en enkel beskrivning av vidareutbildningen till skorstensfejartekniker. Vår förhoppning är att detta skapar en klarare bild av var de studerande befinner sig i utbildningen när LIA-perioderna tar vid. Syftet är att underlätta för er LIA-handledare att veta var ni har möjlighet att låta de studerande ta del av era erfarenheter.

Läs mer om Utbildningsplan och kursplaner för vidareutbildning till skorstensfejartekniker

Nytt från Skorstensfejarutbildningen
2016-12-08 kl. 12:00
 
 
2016-12-08 kl. 11:04
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11