Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Blanketter - Rakel

Tipsa om artikeln
Här hittar du bland annat blanketter för att beställa abonnemang och tilläggstjänster, aktivera och avaktivera Rakelmobiler, anmäla behörig beställare/kontaktperson och för att få utrustning som ska användas i Rakel godkänd.
Skicka till

Skicka blanketten till kundstod.rakel@msb.se eller Teracom AB/Rakel kundstöd, Box 30150, 104 25 Stockholm.

Ansökan om repeater skickas till registrator@msb.se

 
Frågor om blanketter

Blanketterna är i Word-format eller Excel-format och kan öppnas direkt eller sparas ner på din dator.

Anmäla eller ändra behörig kontaktperson/beställare

Anmälan eller ändring av behörig kontaktperson/beställare (R3)

Ansluta en tjänsteleverantör

Anslutning av tjänsteleverantör i Rakel (R28)

Avsluta anslutning av tjänsteleverantör

Avslut - anslutning av tjänsteleverantör i Rakel (R34)

Medgivande till annan Rakelorganisation

Medgivande till annan Rakelorganisation (R36)

Återkallande av medgivande till annan Rakelorganisation

Återkallande av medgivande till annan Rakelorganisation (R35)

Beställa, ändra eller säga upp abonnemang

Beställningsblanketten använder du för beställning av abonnemang för Rakelmobil men också för till exempel beställning av talgrupper och organisationsblock (både vad gäller namn- och nummersättning). Blanketten sänder du in tillsammans med uppdaterade relevanta delar av ditt programmeringsunderlag till Kundstöd - Rakel. 

Tänk på att fylla i alla uppgifter (som tex. TEI-nummer) och tydligt markera alla eventuella förändringar. Om det saknas uppgifter i en beställning som efter påminnelse inte kompletteras makuleras beställningen efter tio arbetsdagar och får skickas in på nytt.

Om du bara vill ändra existerande abonnemang räcker det med att skicka e-post till Rakel kundstöd. Då behöver du inte använda blanketten.

Beställning eller ändring av abonnemang för Rakelmobil (R1)

Uppsägning av abonnemang för Rakelmobil (R2)

Aktivera eller avaktivera beredskapsabonnemang 

Aktivera beredskapsabonnemang för Rakelmobil (R30)

Beställa eller ändra abonnemang för kommunikationscentral (KC)

Beställning Anslutning av kommunikationscentral till Rakel (R32)

Beställning eller ändring av behörigheter för KC-användare (R6)

Beställning av integration, flytt och/eller nedmontering av KC-utrustning (R21)

Beställa eller ändra tilläggstjänster samt medgivande

Beställning eller ändring av kundanslutning Alias - rollbaserad inloggning (R27)

Beställning eller ändring av kundanslutning Telefoni (R22)

Beställning eller ändring av kundanslutning Positionering (R23)

Beställning av användarkonto för Positionering (R20)

Beställning av tilläggstjänst ISI-migrering Norge (R37)

Beställning tillgång till testmiljö (R31)

Medgivande för vidarekoppling av Rakelmobil till annan organisation (R33)

Beställning av vidarekoppling görs på blanketten Beställning eller ändring av mobilabonnemang (R1) under rubriken Abonnemang ovan. 

Ansöka om godkännande eller anmäla produkter, utrustning 

Ansökan om godkännande av eller anmälan om produkter för Rakel (R18)

Repeatersystem

Ansökan om medgivande att installera repeatersystem i Rakelnätet (R11)

Inmätningsprotokoll repeatersystem

Kontroll av repeatersystem

Publicerad: 2009-11-04 kl. 12:50 | Senast granskad:2016-10-19 kl. 14:29
Kontakt:
Lina Bassus Lina.Bassus@msb.se

Prenumerera på Rakels nyhetsbrev

Prenumerera på Rakels nyhetsbrev

 
Läs fler nyheter från Rakel

Läs fler nyheter från Rakel

 
Rakels kalender

Rakels kalender