Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Gör en lednings- och sambandsanalys

Så gör du en lednings- och sambandsanalys - Rakel

Tipsa om artikeln
Här kan du som ska kartlägga din organisations kommunikationsbehov få information om hur du gör en lednings- och sambandsanalys och varför det är bra att göra denna kartläggning.

Film - gör en lednings- och sambandsanalys!

I filmen får du en överblick över hur du kan analysera hur ni ska använda Rakel i er organisation. Analysen kan bestå i en enkel skiss med ett antal talgrupper som du har identifierat. Skissen använder du sedan som grund för att fylla i ett programmeringsunderlag.
 
Foto på film för lednings- och sambandsanalys 
 

Analysen bygger på följande steg:
1. Vilka behöver Rakel i din organisation? Vilka ska samverka till vardags? Utgå ifrån er organisationsskiss.

2. Rita in talgrupper. Välj inte för många! Till exempel kan du ha en för ledningsgruppen. En för ett arbetslag som jourtjänstgör.

3. Vilka behöver kommunicera i din organisation vid en kris eller särskild händelse? Testa i ett scenario.

4. Vilka andra behöver ni samverka med kommunicera med? Lokalt, regionalt och även nationellt? Titta på nationella riktlinjer för samverkan i Rakel

5. Titta på tilläggstjänster – ska några som till exempel delar på funktionen Tjänsteman i beredskap dela på en Rakelmobil eller ska de ha varsin och logga in på ett funktionsnummer (tilläggstjänsten Alias - rollbaserad inloggning)?

6. Vem som ska ta emot larm från nödlarmsknappen. Nödlarmet kan programmeras till att gå till exempel till en person, en larmcentral eller en talgrupp.

Nu har ni grunden klar!

Behöver ni fler tjänster, till exempel att kunna ringa till det allmänna telefonnäten och mobiltelefoner kan ni beställa tilläggstjänster.
 
Publicerad: 2010-12-20 kl. 16:41 | Senast granskad:2014-04-16 kl. 10:24
Kontakt:
Mats Hammarstam Mats.Hammarstam@msb.se

Till Rakel - start

MSB Rakel logotyp

 
   
Prenumerera på Nytt från Rakel

Prenumerera på Rakels nyhetsbrev

 
 
Läs fler nyheter från Rakel

Läs fler nyheter från Rakel

 
 
Rakels kalender

Rakels kalender