Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Telematikabonnemang - Rakel

Tipsa om artikeln
Ett telematikabonnemang gör det möjligt att sända och ta emot data mellan olika tekniska funktioner. Tänkbara användningsområden är sändning av driftinformation, portöppning, fjärrstyrning eller överföring av trygghetslarm.
Kontakt

Så fungerar telematik

Det finns flera olika typer av telematik. Vilket abonnemang ni väljer beror på vilka behov som organisationen har:

Telematik 1

  • Envägskommunikation för att skicka eller ta emot enstaka SDS och statusmeddelanden inom egen organisation eller till larmcentral.
  • För stationär anläggning.
  • Kan exempelvis användas för portöppning och styrning av teknisk utrustning.

Telematik 2

  • Tvåvägskommunikation för att skicka och ta emot SDS och statusmeddelanden inom egen organisation eller till larmcentral. Tillåter periodiska sändningar.
  • För stationär anläggning.
  • Kan exempelvis användas för sändning/hämtning av driftinformation.

Telematik 3

  • Tvåvägskommunikation för att skicka och ta emot SDS och statusmeddelanden.
  • Abonnemang för stationärt eller mobilt bruk som tillåter positionering och periodiska sändningar.
  • Kan exempelvis användas för överföring av larm.

Telematik med talkvittens

  • Tvåvägskommunikation för att skicka och ta emot SDS och statusmeddelanden inom egen organisation eller till larmcentral. Abonnemanget tillåter inkommande individsamtal från larmmottagare. Begränsad möjlighet till periodiska sändningar.
  •  För stationär anläggning
  •  Kan exempelvis användas för överföring av trygghetslarm eller larmöverföring.

Hur skiljer sig telematikabonnemangen åt?

 
Telematik 1
Telematik 2
Telematik 3
Telematik med talkvittens
Tvåvägs-kommunikation Nej Ja Ja Ja
Tillåter kommunikation utanför egen organisation Nej Nej Ja Nej

Tillåter kommunikation

med larmcentral

Ja Ja Ja Ja
Mobilt Nej Nej Ja Nej
Positionering Nej Nej Ja Nej
Tal, individsamtal Nej Nej Nej Ja

 

Vilka villkor gäller?

Samtliga villkor för anslutning till Rakel och telematikabonnemang finns under Villkor för anslutning till Rakel.

Villkor och priser

Vilka utrustningskrav finns?

All utrustning och applikationer som används i Rakel måste vara godkännda av MSB.

Godkänd utrustning i Rakel 

Vad kostar det?

Ett telematikabonnemang är prissatt enligt gällande Prislista för Rakel. 

Prislista för Rakel

Hur beställer jag? 

Använd blanketten Beställning eller ändring av abonnemang för Rakelmobil (R1). Skicka ifylld blankett till Rakel kundstöd.

Blanketter

Har du några frågor?

Kontakta en kundansvarig för Rakel för att få mer information om abonnemanget. Har du frågor om utrustning kan du kontakta en leverantör av utrustning för Rakel.

Kundansvarig för Rakel  

Leverantörer av utrustning för Rakel

Publicerad: 2011-02-03 kl. 13:56 | Senast granskad:2017-06-26 kl. 11:50
Kontakt:
Josefina Stolt Josefina.Stolt@msb.se

Till Rakel - start

MSB Rakel logotyp

 
   
Prenumerera på Nytt från Rakel

Prenumerera på Rakels nyhetsbrev

 
 
Läs fler nyheter från Rakel

Läs fler nyheter från Rakel

 
 
Rakels kalender

Rakels kalender