Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Mediebranschen 2016: hot, risker och sårbarheter

Mediebranschen 2016: hot, risker och sårbarheter
Författare:
Erik Ryd, Johan Turell  
Publikationsnummer:
MSB1086  
ISBN-nummer:
978-91-7383-738-5  
Datum (årtal):
2017  
Omfång (sidor):
95 sid  
 
 

Det är sex år sedan MSB senast tog fram en analys av hot, risker och sårbarheter i mediebranschen, och under den tiden har förutsättningarna för medierna genomgått stora förändringar, samtidigt som det säkerhetspolitiska klimatet har försämrats.

Bara de senaste två åren har en rad antagonistiska händelser inträffat, som ytterst hotar grundläggande demokratiska värden. Terrorattacken mot redaktionen på Charlie Hebdo 2015, överbelastningsattacker mot flera mediehus i mars 2016 och sabotaget mot Häglaredsmasten i maj 2016 är några sådana exempel.

Hot- och hatkampanjer riktade mot enskilda journalister eller redaktioner, försök att plantera falsk information och aggressiv användning av sociala medier som del i påverkanskampanjer, utgör också en del av hotbilden mot mediebranschen.

Syftet med denna rapport är att ge en övergripande bild av mediebolagens verksamhetsnära risker och sårbarheter, samt några samhällsrisker där mediebolagen spelar en särskild roll. Rapporten presenterar även utvecklingstrender som kan ha betydelse för mediebolagen och samhällets säkerhets- och beredskapsarbete.

Slutligen finns i rapporten förslag till åtgärder.

Till rapporten finns följande bilaga

Bilaga: Mediebranschen 2016: hot, risker och sårbarheter
Detta är en fördjupning av huvudrapportens - Mediebranschen 2016: hot, risker och sårbarheter - kapitel 2: Utveckling och trenders två f...
Publikationsnummer:
MSB1098
 
 
Publicerad: 2017-03-21 kl. 01:00
Kontakt:
Johan Turell Johan.Turell@msb.se
Sök publikation
 
Beställer du ofta? Skaffa konto!
Beställer du ofta? Skaffa konto!
 
Logga in
 
Min sida

Min sida

Här kan du ändra dina uppgifter, eller skapa ett konto om du inte redan har ett.
 
 
 
Kontakt
Publikationsservice har telefontid 09.00-10.00.
Telefonnummer 010 - 240 57 10
 
publikationsservice@msb.se