Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

MSB:s miljöarbete

Tipsa om artikeln
MSB är certifierat enligt miljöledningssystemet ISO 14 001 sedan 2010. MSB:s miljöarbete omfattar såväl myndighetens direkta miljöfrågor som arbetet med att nå generationsmålet och de nationella miljökvalitetsmålen. Miljöarbetet är en integrerad del av myndighetens ordinarie planerings- och uppföljningsprocess.

Ett miljöledningssystem syftar till att organisera miljöarbetet i en organisation. Systemet hjälper till att fördela ansvaret, prioritera, kommunicera, följa upp och kontrollera de insatser som görs för en bättre miljö.
Statliga myndigheter ska enligt en förordning införa och utveckla miljöledningssystem och varje år redovisa arbetets resultat. Naturvårdsverket stödjer myndigheterna i detta arbete.

I förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter framgår att en myndighet som anges i bilaga 1 ska inom ramen för sitt ordinarie uppdrag ha ett miljöledningssystem som integrerar miljöhänsyn i myndighetens verksamhet så att man tar hänsyn till verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan på ett systematiskt sätt. Utredningen ska hållas aktuell genom att den ses över och uppdateras vid väsentliga förändringar i verksamheten eller minst vart femte år.

Enligt ISO 14001-standarden ska organisationen upprätta, införa och underhålla rutiner för att identifiera de miljöaspekter som orsakas av aktiviteter, produkter och tjänster inom miljöledningssystemets omfattning som organisationen kan styra, och de miljöaspekter som den kan påverka. När detta görs skall organisationen ta hänsyn till planerad eller pågående utveckling och nya eller förändrade aktiviteter, produkter och tjänster,
avgöra vilka aspekter som har eller kan ha en betydande påverkan på miljön (d.v.s. betydande miljöaspekter). Organisationen skall hålla denna information dokumenterad och aktuell. Organisationen skall säkerställa att den tar hänsyn till de betydande miljöaspekterna när miljöledningssystemet upprättas, införs och underhålls.

Miljöpolicy

Miljöfrågor är en integrerad del av MSB: s verksamhet. MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser och verkar på så sätt både direkt och indirekt för en hållbar utveckling.

Detta görs genom att

  • miljötänkande och miljöaspekter integreras i verksamheten genom myndighetens processer så att generationsmålet och de nationella miljökvalitetsmålen kan nås,
  • i samverkan med, och i direkt stöd till, andra myndigheter, organisationer och företag arbeta för en hållbar utveckling,
  • med utbildning och kommunikation öka kunskapen och förståelsen gällande myndighetens miljöprestanda, samt att
  • i vårt arbete minst uppnå bindande krav och att ständigt förbättra miljöledningssystemet för att uppnå bättre miljöprestanda.
2017-05-15

Miljöpåverkan


Under 2017 uppdaterades myndighetens miljöutredning i syfte att identifiera myndighetens miljöaspekter. I miljöutredningen framkom att MSB:s största miljöpåverkan är positiv och verkar indirekt genom myndighetens uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.
Genom myndighetsanvisningar, råd, samverkan i olika sammanhang, tillsyn, utbildnings- och övningsverksamhet bidrar MSB till att minska den indirekta miljöpåverkan. Vi har även en miljöpåverkan som genereras i vår verksamhet till exempel genom energiförbrukning, resor och utbildningar.

Indirekt miljöpåverkan


MSB:s största indirekta miljöpåverkan bedöms vara positiv och verkar genom myndighetens uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.
Den internationella verksamheten i form av insatser bedöms ha en direkt miljöpåverkan i form av utsläpp till luft, mark och vatten genom flygresor, energiförbrukning och olika aktiviteter vid insatsplatser.
Rådgivning i samband med internationella katastrofer med särskilda miljösakkunniga, bidrar till minskad miljöpåverkan även om själva katastrofområdet drabbats hårt ur miljösynpunkt. Här finns utmaningar och möjligheter att göra viktiga insatser för miljön. Det är nödvändigt att integrera insatsarbetet med miljöledningssystemet även utanför landets gränser.

Direkt miljöpåverkan


Den mest betydande direkta negativa miljöpåverkan bedöms vara myndighetens resor, transporter (inklusive godstransporter), samt energiförbrukning vid myndighetens lokaler. Även utbildningsverksamheten av räddningstjänstpersonal har en direkt miljöpåverkan genom realistiska brandutbildningar och brandövningar vilka påverkar mark, luft och vatten.
Övriga aktiviteter som genererar direkt miljöpåverkan är bland annat avfallshantering, upphandling och användning av inventarier och it-utrustning. Myndighetens arbete inom området grön it syftar till en minskad miljöpåverkan. Rakelsystemet har ett stort antal basstationer som genererar miljöpåverkan i form av energiförbrukning samt bränsleförbrukning vid underhållsarbetete.

Betydande miljöaspekter och miljömål


MSB:s betydande miljöaspekter ska ligga till grund för myndighetens övergripande miljömål. De betydande miljöaspekterna identifierades i och med miljöutredningen som gjordes 2017. Varje miljöaspekt har ett antal aktiviteter under sig. Det är dessa aktiviteter som utgör vår miljöpåverkan. De mest betydande miljöaspekterna och tillika MSB:s miljömål är:
  1. Uppdraget att utveckla samhällsskydd och beredskap
  2. Tansporter
  3. Resursförbrukning
  4. Energianvändning

Hur MSB verkar för att nå de nationella miljökvalitetsmålen


MSB är en av 26 myndigheter som har ansvar enligt sina instruktioner eller regleringsbrev att arbeta inom sina respektive verksamhetsområden för att miljömålen ska nås. De flesta av dessa myndigheter ska rapportera om sitt arbete för miljömålen till regeringen i årsredovisningarna. De ska också bistå Naturvårdsverket med underlag för uppföljning och utvärdering av miljöarbetet.

Regeringsuppdraget består av två delar, en analys som ska beskriva nuläget inom myndigheten och dess arbete med att verka för nå miljömålen och dels en handlingsplan. Analysen lämnades till Regeringskansliset 1 mars 2016.

Att respektive myndighet fullgör detta uppdrag är grundläggande och en
förutsättning för effektiv och strategisk styrning mot relevanta miljökvalitetsmål och delar av generationsmålet.

Publicerad: 2009-09-10 kl. 15:44 | Senast granskad:2017-06-08 kl. 15:39
Kontakt:
Annika Appelqvist Annika.Appelqvist@msb.se