Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Deltagarna är övervägande positiva till ökad användning av virtuell simulering i utbildningen.

Träna brandsläckning i Virtual Reality

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2019-04-11 kl. 10:25
Dagens teknik gör det möjligt att träna brandsläckning på ett realistiskt sätt i Virtual Reality, VR. I MSBs projekt Early Responders Innovation Arena, testades denna Australiensiska teknik av en brandmannaklass (Skydd mot olyckor), lärare och representanter från räddningstjänster. Samtidigt testades också liknande VR teknik för brottsplatsutredning, av lärare från polisutbildningen i Umeå.

Brandsläckning tränas traditionellt i speciella övningscontainrar på övningsfältet. I dessa eldas vanlig ved eller träskivor, alternativt används gasol, för att simulera en brand. Eldningsbestämmelser och säkerhetsregler avgör hur mycket som kan eldas och var branden kan placeras, vilket medför begränsningar i eldens och rökens egenskaper och beteenden, som inte kan jämfört med en verklig brand i t.ex. en byggnad.

- När vi tränar på övningsfältet kan inte elden kan sprida sig, inget kan explodera och egentligen så slocknar elden ändå om man bara ställer sig med armarna i kors”, säger Cecilia Hammar Wijkmark, teknisk projektledare och drivande inom virtuell simulering för MSBs utbildningar sedan många år. Vi vill hitta metoder som kompletterar detta och som ger träning i att släcka olika typer av bränder på ett realistiskt sätt, där till exempel en bilbrand eller en flygplansmotor är lika svårsläckt som i verkligheten.

- Det intressanta att fråga sig hur realistisk en traditionell brandsläckningsövning egentligen är? , säger Sune Fankvist, lärare på MSB Sandö, som arbetar med virtuell simulering och inom projektet med den aktuella testen. Jag tror att VR snart kommer vara en naturlig del i träningen, eftersom tekniken utvecklas i snabb takt, simuleringen av eld och släckmedlets påverkan på den blir mer och mer realistiskt, vilket kommer innebära mer realistiska övningar än vi kan åstadkomma idag på övningsfälten.

Träna olika typer på olika platser

I VR kan man träna att släcka olika typer av bränder, på olika typer av platser. Till exempel brand i flygplansmotorer, vilket inte är möjligt att träna realistiskt i verkligheten, eftersom inget flygbränsle eller flygplansmotor kan användas. I VR kan brandförloppet, röken och hur elden påverkas av släckmedel och släckmetod visas realistiskt och branden är därmed lika svårsläckt som en verklig sådan brand. Den som tränar har också all rökdykarutrusning på sig, strålrör och slang med motstånd, vilket gör att uppgiften att släcka en brand i VR lika fysiskt påfrestande.

Viktig del i utvecklingen

- Vi låter nu totalt 40 personer testa tekniken och kommer sammanställa deras tankar kring detta som ett underlag till hur vi går vidare, säger Cecilia Hammar Wijkmark. Det är viktigt att MSB håller koll på utvecklingen inom virtuell simulering, som är på väldigt stark frammarsch.

- Tekniken möjliggör ju att man kan träna egentligen hur mycket som helst och var och när som helst, säger Sune Fankvist. Till de positiva fördelarna kommer även miljö- och hälsoaspekterna.

Riktig utrustning i virtuell miljö

Den som ska träna brandsläckning i VR tar på sig larmställ, andningsskydd och handskar, hänger på dig tuberna på ryggen. Det enda som tillkommer är ett par VR-glasögon, head mounted display, som ersätter masken. Slang och strålrör har personen som vanligt. Slangen har också ett motstånd som medför att känslan att dra med sig slangen liknar verkligheten. När personen genomför ett släckscenario i VR mäts luft- och vattenförbrukning, samt tiden för släckningen.

Träna utan risker

- En första snabb titt på enkäterna som alla deltagare fyllde i, visar att en övervägande majoritet är positiva eller mycket positiva till ökad användning av virtuell simulering generellt i utbildning, säger Cecilia Hammar Wijkmark. En annan stor fördel som de studerande uppmärksammar är möjligheten att träna utan exponering för cancerogena partiklar , säger Cecilia Hammar Wijkmark, och fortsätter; 68% av de tillfrågade anger att det är en av de största fördelarna.

- För ett par år sedan genomfördes en studie tillsammans med FOI som visade att en 20 minuters brandsläckningsövning medförde en ökning med 8 gånger, av dessa partiklar i urinen, och kan vi träna mer utan denna exponering är det ju fantastiskt”, säger Cecilia  Hammar Wijkmark.

- Jag ser stora möjligheter att använda VR för att träna grunderna i släckteknik, vilket också stöds av arbetsmiljöföreskriften som säger att alternativ ska användas om riskerna är stora i förhållande till vad som kan uppnås. Och det är de ju när man ser på grunderna i träningen, säger Sune Fankvist. Det står helt klart att man kan träna väldigt mycket kring metod och teknik i VR, utan att behöva utsätta sig för riskerna och partikelexponeringen, innan man därefter deltar i varma rökövningar.

Utrustad brandman i utbildning.

Den som tränar har också all rökdykarutrusning på sig ,strålrör och slang med motstånd, vilket gör att uppgiften att släcka en brand i VR lika fysiskt påfrestande.

Kontakt:
Cecilia Hammar Wijkmark Cecilia.HammarWijkmark@msb.se