Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Obligatorisk it-incidentrapportering införs 1 april för statliga myndigheter

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2015-12-17 kl. 16:34
Regeringen har i dag beslutat att införa obligatorisk it-incidentrapportering för statliga myndigheter från och med den 1 april 2016. MSB får i och med detta mandatet att ta fram ytterligare föreskrifter om rapporteringen. Dessa går nu ut på remiss.

Syftet med ett obligatoriskt system för it-incidentrapportering är att stödja samhällets informationssäkerhet. De rapporter som kommer in till MSB kommer att kunna minska mörkertalet av inträffade incidenter och skapa en samlad lägesbild inom området.

MSB välkomnar regeringens beslut. En obligatorisk it-incidentrapportering blir en central pusselbit för en tydligare bild över hur it-relaterade störningar påverkar samhällets funktionalitet. En samlad lägesbild förbättrar det systematiska arbetet med samhällets informationssäkerhet, och blir därmed en viktig återkoppling, både till myndigheter, till kommuner och till privata aktörer, säger MSB:s generaldirektör Helena Lindberg.

Även om vi till att börja med främst fokuserar på statliga myndigheter har vi en uttalad ambition att få också andra aktörer intresserade av att på sikt frivilligt ansluta sig till systemet för rapportering av it-incidenter. Vi arbetar målmedvetet för att samtliga aktörer som berörs ska få ett tydligt mervärde och att stödet för samhällets informationssäkerhet ska bli effektivare, säger Richard Oehme, verksamhetschef för samhällets informations- och cybersäkerhet, MSB.

De föreskrifter och allmänna råd som MSB föreslår ska ge arbetet en tydlig struktur och beskriver vad som ska rapporteras när och hur samt vilka som omfattas. Bland annat kommer rapporteringen att vara obligatorisk endast för statliga myndigheter, medan kommuner, landsting och privata aktörer kommer att ges möjlighet att rapportera på frivillig väg.

I dag går de förslagna föreskrifterna och allmänna råden ut på remiss. Synpunkter på dessa lämnas senast 1 februari 2016.

MSB:s förslag till föreskrifter och allmänna råd

MSB:s förslag till föreskrifter och allmänna råd om obligatorisk it-incidentrapportering för statliga myndigheter

Regeringens pressmeddelande

Läs Regeringens pressmeddelande på regeringen.se

Bakgrund

Nationellt system för it-incidentrapportering

MSB:s roll och uppdrag inom informationssäkerhet

Läs mer om MSB:s roll och uppdrag inom informationssäkerhet

Kontakt

Richard Oehme,
verksamhetschef för samhällets informations- och cybersäkerhet, MSB.
richard.oehme@msb.se

MSB:s presstjänst: 070-321 88 74

Kontakt: MSB:s presstjänst infoiberedskap@msb.se