Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Tydlig påminnelse uppskattas i Aktiv mot brand 2015

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2016-02-23 kl. 11:00
Kampanjen Aktiv mot brand får fortsatt positivt omdöme där många uppskattar påminnelsen om att testa brandvarnaren. Över 900 000 personer* har tryckt på knappen efter att ha sett kampanjen. 1,4 miljoner har gjort andra insatser för att stärka sitt brandskydd. Det visar uppföljningen av förra årets aktiviteter.

Annonsbudgeten i december 2015 satsades på digital annonsering och på bioreklam med målet att nå unga vuxna. Resultatet visar att det är främst de som också sett både banners och reklamfilmen. I likhet med förra året gick det däremot trögt att få målgruppen att följa uppmaning om att registrera sitt mobilnummer för en sms-påminnelse om att testa sin brandvarnare.

"Vi tror att sms:et får mottagaren att testa brandvarnaren därhemma, men det verkar som att det ändå krävs ett personligt möte för att lämna sitt mobilnummer", säger Anders Lundberg, brandingenjör på MSB som arbetar med kampanjen.

Personlig värvning lyckat för SMS-tjänst

Ett viktigt bidrag till årets resultat var de räddningstjänster som genom direkta möten värvade 4000 mobilnummer. Kombinationen av nationell annonsering och aktiviteter runt om i landet har varit en strategi från start och det upplägget fortsätter.

Fortsatt fokus på gemensamma budskap

I dagsläget skissar MSB på årets kampanjupplägg. Förslaget ska sedan bollas med bland annat kommunikatörer och verksamhetsansvariga från räddningstjänst, fastighetsbolag och Brandskyddsföreningen.

"Det är ett värdefullt samarbete som vid flera tillfällen visat att det helt enkelt blir bättre när vi tänker och gör kampanjen tillsammans. Nu har vi etablerat gemensamma budskap som vi alla kan använda", säger Anders Lundberg.

Kampanjen en del i bredare satsning

Årets uppföljning är den tredje i raden och variationerna är små från år till år. Resultatet är, utifrån resurserna, förväntat av kampanjer som kommunikationsform.

"Fortsättningsvis jobbar vi för att kommunikation om brandskydd ska på olika sätt och med olika metoder. Vi erbjuder kampanjen, men stöttar också att uppsökande verksamhet och brandskydd anpassat efter individuella behov", berättar Anders Lundberg.

Fakta

Syftet med uppföljningen var att följa upp hur Aktiv mot brand – kampanjen 2015.

Undersökningen genomfördes de två sista veckorna i december 2015. Totalt genomfördes 1 590 intervjuer i en slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel.

Klickfrekvens (CTR) för annonsering på facebook, MTG online och Google Display Network: 0,69 procent. Genomsnittlig klickfrekvens att jämföra med: 0,20 procent. Måttet visar om annonsen upplevs som relevant, det vill säga hur många som klickat på den.

Visningar på YouTube (där man sett hela filmen): 19,79 procent, det vill säga 114 618 gånger.

Reklamfilmen på SF bio har visats för 1 miljon biobesökare. Intervjusvaren visar att budskapet uppfattas tydligt och är uppskattat.

Enligt undersökningen har:

  • 12 procent testat sin brandvarnare genom att trycka på knappen vilket motsvarar 912 000 individer*.
    *Total målgrupp: 7,6 miljoner individer, befolkning över 18 år.
  • 19 procent agerat efter att ha uppmärksammat kampanjen viket motsvarar 1,4 miljoner individer.
    Det kan innebära att man exempelvis bytt batteriet, skaffat en brandvarnare, pratat brandsäkerhet med någon eller informerat sig om ämnet.
  • 6 procent bytt batteri i brandvarnaren.
  • 4 procent pratat med närstående, vän eller kollega om brandsäkerhet.
  • Boende utanför storstäder har oftare agerat efter att ha uppmärksammat kampanjen. De flitigaste brandlarmstestarna finns i Småland, på Öland och på Gotland (19 procent). Här är man även bäst på att generellt se över sin egen brandsäkerhet (24 procent).

Uppföljning Aktiv mot brand 2015 (pdf, nytt fönster)

Läs mer om kampanjen Aktiv mot brand

Registrera dig för att få påminnelse om att testa brandvarnaren via SMS

Kontakt:
Alexandra Johansson alexandra.johansson@msb.se