Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Så här förmånsbeskattas MSB:s insatspersonal efter sommarens skogsbränder

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2018-10-23 kl. 15:05
När en katastrof eller kris inträffar i Sverige eller i utlandet kan MSB bistå med insatser med personal och materiel. I samband med sommarens skogsbränder rekryterade MSB ungefär 100 personer för att hjälpa till med hanteringen. För närvarande arbetar MSB med efterföljande administration av den förmånsbeskattning av resor, boende och vissa måltider som ska ske, enligt gällande skattelagstiftning.

När skogsbränderna startade var behovet stort av personal med kompetens inom bland annat värdlandsstöd, kommunikation, ledning och samverkan samt kompetens inom IT/samband och logistik. Ungefär 100 personer rekryterades för att arbeta runt om i landet.

Personalen rekryteras framför allt från MSB:s resursbas där personerna sedan tidigare är registrerade och kvalitetssäkrade. I samband med att personer från resursbasen rekryteras får de tillfälliga anställningsavtal med en överenskommen lön.

Enligt Skatteverkets regler ska kost, logi samt resor till och från tjänstestället förmånsbeskattas.

-Jag kan förstå att man reagerar på att boende och mat ska förmånsbeskattas vid en insats och vi har fått väldigt mycket frågor från personal och media. Det är viktigt att förtydliga att den information om förmånsbeskattning som MSB gått ut med, enbart berör personal som varit anställda av MSB och inte de frivilliga eller personer som varit anställda av andra organisationer i samband med bränderna, säger Stina Sjölin chef för enheten för operativ personal.

- I hanteringen följer vi den rådande skattelagstiftningen men ser ett behov av ett undantag för MSB:s personal vid den här typen av nationella insatser.

Så påverkas personalen av förmånsbeskattningen

Utifrån information från Skatteverket har MSB en hantering av förmånsbeskattningen som gör att insatspersonalen inte påverkas negativt ekonomiskt. Hanteringen innebär att de kan göra avdrag i samband med sin deklaration. För de delar där avdrag inte är möjligt görs en retroaktiv utbetalning av ett lönetillägg från MSB. Däremot kräver hanteringen av förmånsbeskattningen viss administration av insatspersonalen.

Läs mer om sommarens skogsbränder

Kontakt: MSB:s presstjänst