Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Positivt mottagande av broschyren Om krisen eller kriget kommer

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2018-07-05 kl. 11:00
Broschyren Om krisen eller kriget kommer som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skickade ut till alla hushåll i slutet av maj har fått ett brett och positivt genomslag. 76 procent har tagit del av innehållet och 91 procent har noterat att de fått broschyren.

I samband med kampanjen Krisberedskapsveckan, som genomfördes i månadsskiftet maj/juni, skickade MSB ut broschyren Om krisen eller kriget kommer till samtliga hushåll i landet, 4,8 miljoner. Broschyren tar upp hur människor kan förbereda sig för olika samhällskriser och ytterst krigsfara och krig.

Veckan efter att den skickades ut fick 5 760 personer svara på en webbaserad enkät från undersökningsföretaget Demoskop om hur man uppfattade broschyren. Resultatet visar att mottagandet överlag har varit positivt.

  • 51 procent har läst allt/det mesta/delar av innehållet och 26 procent har bläddrat igenom.
  • 79 procent har sparat broschyren.
  • 66 procent tycker att broschyren är mycket bra/ganska bra.
  • 34 procent har planer på att skaffa en bättre hemberedskap.

– Det är glädjande att mottagandet har blivit så positivt, bättre än vad vi vågade hoppas. Det visar att många tycker att det är viktigt med frågor om säkerhet och beredskap och att det finns ett behov av mer och lättillgänglig information, säger Christina Andersson, projektansvarig vid MSB.

Det finns vissa skillnader i mottagandet, bland annat mellan olika län. Exempelvis är det vanligare att planera för en bättre hemberedskap om man bor på Gotland och i Uppsala län jämfört med om man bor i Örebro eller Blekinge län. Känslan av eget ansvar, efter att ha tagit del av informationen, är som lägst i Stockholm och som högst i Norrbotten.

Broschyren har väckt engagemang men även viss oro

Undersökningen visar också att det är vanligt att prata om broschyren med andra. 34 procent uppger att de har pratat med andra om innehållet. 24 procent uppger också att de känt oro när de fick broschyren.

– Även om det kan uppfattas som skrämmande så handlar det om samhällsviktig information som speglar den tid vi lever i. Utskicket av broschyren är av omtanke för alla som bor i Sverige så att man själv och ens nära och kära ska klara sig så bra som möjlig om vi skulle drabbas av något. Vi vill visa att det går att påverka sin egen säkerhet och beredskap, säger Christina Andersson.

Kampanjen Krisberedskapsveckan, som pågick runt om i landets kommuner när broschyren skickades ut, har också fått ett bra genomslag med fler deltagande kommuner jämfört med förra året. 275 kommuner uppmärksammade kampanjen på något sätt och ofta med stöd av frivilliga försvarsorganisationer och det lokala näringslivet.

Nedan kan du ta del av en sammanfattad version av uppföljningen och rapporten i sin helhet.

Uppföljning av broschyren Om krisen eller kriget kommer - sammanfattning

Uppföljning av broschyren Om krisen eller kriget kommer

Kontakt: MSB:s presstjänst kommunikation@msb.se