Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Ny studie: Ebolahotet - bilden av en smitta i nyheter, sociala medier och i myndigheternas kriskommunikation

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2018-04-05 kl. 15:46
Studien konstaterar bland annat att svenska nyhetsmediers rapportering om ebolasmittan i hög grad följde de internationella hälsovårdsmyndigheternas bedömningar samt att nyhetsmediernas gestaltning följde ett redan bekant mönster för hur epidemier och smittsamma sjukdomar i allmänhet brukar rapporteras.

Våra svenska mediers rapportering gav också särskilt stor uppmärksamhet åt misstänkta fall i Sverige, enstaka ebolafall i USA och Europa, på ett sätt som gör att man kan tala om en etnocentrisk rapportering.

Nyhetsmediernas publicering på Facebook är ganska sparsam, och lyfter i hög grad fram det mest sensationella, vilket ger den en tydlig löpsedelskaraktär.

Allmänhetens kommentarer på sociala medier utgörs främst av spontana och känslomässiga inlägg om enskildheter som har mindre plats i medierapporteringen. Största ämnet i kommentarerna handlar om avlivning av en ebolasmittad persons hund. Andra resultat är att många kommentarer anser att medierapporteringen är överdrivet alarmistisk, och att kommentarerna även använder ebolautbrottet som en utgångspunkt för diskussioner med annat innehåll och i vissa fall tydlig opinionsbildande agenda

Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka svenska nyhetsmediers rapportering om ebolautbrottet 2014, och sätta den i relation till internationella och nationella hälsovårdsmyndigheters officiella information om epidemin, samt till opinionsbildningen kring epidemin så som den kom till uttryck i sociala medier.

Ebolahotet: Bilden av en smitta i nyheter, sociala medier och i myndigheternas kriskommunikation
Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka svenska nyhetsmediers rapportering om ebolautbrottet 2014, och sätta den i
Publikationsnummer:
MSB1191
 
 
Kontakt:
Henrik Olinder Henrik.Olinder@msb.se