Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Ny forskning: Samhällsresiliens i Sverige

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2017-06-13 kl. 14:10
Vad är det som bidrar till samhällets robusthet och förmåga till återhämtning, det vill säga resiliens? Vilka faktorer motverkar och bryter ned resiliensen, särskilt på lokal nivå? Ett nystartat forskningsprojekt vid Mittuniversitetet kommer att studera dessa frågor och sätta fokus på tre områden: klimatanpassning, flyktingskap och våldsbejakande extremism.

Det är forskare vid Mittuniversitetet, Karlstads universitet och Försvarshögskolan som ska finansieras med 20 miljoner kronor av MSB under åren 2017-2022. Projektet har tre teman:

  • Resilient styrning
  • Sociala nätverk och relationer
  • Kunskap och lärande

Resilient styrning

Det finns förväntningar på samhällets decentraliserade aktörer att stärka resiliensen, men det är oklart vad som menas och vilka målen är. I detta tema undersöks bland annat vad resiliens innebär i teorin och praktiken på olika administrativa och politiska nivåer.

Sociala nätverk och relationer

Forskning och praktisk erfarenhet visar att resiliens handlar om sociala relationer mellan individer, grupper, organisationer etc. Temats syfte är att belysa betydelsen av kvaliteten och karaktären i formella och informella relationer för resiliens i olika miljöer.

Kunskap och lärande

Vilken typ av kunskap behövs för att utveckla och upprätthålla resiliens? Hur sker lärandet inom och mellan aktörer? Temats syfte är att fördjupa kunskaperna om olika kunskapsformer för resiliens samt hur kommunikation och lärande kan utvecklas i linje med detta.

Projektansvarig forskare: Jörgen Sparf, Mittuniversitetet

Kontakt:
Ulrika Postgård Ulrika.Postgard@msb.se