Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Likvärdig grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap i hela landet

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2018-04-11 kl. 14:03
Från 2018 genomförs grundutbildningen för räddningstjänstpersonal i beredskap på åtta orter. MSB har tagit fram en utbildning och verktyg för instruktörerna för att säkerställa att alla studerande får en likvärdig utbildning oavsett ort.

Grundutbildningen för räddningstjänstpersonal i beredskap, Grib, erbjuds från 2018 i Luleå, Borlänge/Karlstad, Rosersberg, Borås, Växjö/Jönköping och Kalmar samt på MSB:s skolor i Revinge och Sandö. Den första kullen instruktörer, på 22 personer, har nu genomgått Grib-instruktörsutbildningen vid MSB Revinge.

Instruktörsutbildning med viktiga ämnesområden

Instruktörsutbildningen har tagits fram och genomförs av de lärare som också genomför Grib-utbildningen MSB:s skolor. Instruktörsutbildningen som är tre veckor lång omfattar fördjupande ämneskunskap i brand, räddning, akut omhändertagande, farliga ämnen och hur man kan ta sig an dessa i en undervisningssituation. De får också information om det bakomliggande utvecklingsarbetet som ligger bakom Grib-utbildningen, undervisningsmetodik samt jämställdhet, likabehandling och mångfald.

- Precis som vi ställer krav på att vår lärare ska vara förebilder när det gäller jämställdhet, likabehandling och mångfald, ställer vi samma krav på Grib-instruktörerna ute i landet. Jämställdhet, likabehandling och mångfald ska genomsyra Grib-utbildningen och därför har det ämnesområde varit en röd tråd genom instruktörsutbildningen, berättar processledare Maria Karlsson Öhman.

Likvärdig Grib-utbildning för alla studerande

För att undervisningen i Grib-utbildningen ska vila på vetenskaplig grund har instruktörerna genom sin utbildning fått med sig ett didaktiskt förhållningssätt och några pedagogiska verktyg. De har själva fått uppleva och prova på lärandeaktiviteter och olika metodiker för samarbetslärande. De pedagogiska verktygen och det didaktiska förhållningssättet vilar främst på Lev Vygotskijs teorier om samarbetslärande samt John Hatties metastudie om vad som främjar lärande.

För att säkerställa att alla Grib-studerande får en likvärdig utbildning får instruktörerna efter avslutad utbildning tillgång till en gemensam lärplattform där styrdokument, PM, examinationer och presentationer finns. Två gånger per år kommer instruktörerna att träffas i ett nätverk tillsammans med instruktörskursansvariga för att diskutera Grib-utbildningen i stort och ämnesutveckling. För att säkerställa en kontinuerlig kvalitetsutveckling kommer de kursansvariga årligen besöka utbildningsorterna för att fånga upp goda exempel och utvecklingsområden.

En förväntad vinst i det fortsatta arbetet med instruktörerna i nätverket är att skapa en naturlig mötesplats för ett ökat och fördjupat samarbete med räddningstjänster som fått uppdraget att genomföra Grib.