Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Forskare lanserar MSB-finansierad studie om informationspåverkan av det svenska valet

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2018-10-29 kl. 12:21
Måndag 29 oktober presenterar ett forskarlag från Institute for Strategic Dialogue (ISD) och London School of Economics (LSE) Arena den MSB-finansierade studien ”Smearing Sweden – International Influence Campaigns in the Swedish Election 2018”. Studien granskar om det har förekommit yttre påverkansförsök riktat mot det svenska valet i september och graden av informationspåverkan från främmande makt på internet.

MSB har sedan 2016 i uppdrag från regeringen att identifiera, möta och sprida kunskap om informationspåverkan. Som en del av detta uppdrag har MSB sedan februari 2017, tillsammans med andra myndigheter och aktörer, arbetat med att skydda det svenska valet från yttre påverkansförsök. En del i detta arbete var att låta ett externt forskarlag granska om det svenska valet utsattes för informationspåverkan.

- Vi ville få en extern analys av eventuell valpåverkan, som komplement till vår egen analys. Studien bidrar även till en bredare internationell bild av hur informationspåverkan sker eftersom forskarlaget också har studerat val i andra europeiska länder, säger Mikael Tofvesson, operativ chef MSB Val 2018.

Forskarna bakom rapporten granskade särskilt online-plattformar. ISD och LSE Arena använde samma metoder som använts för att analysera val i Tyskland och Italien. I korthet visar studien att det svenska valet inte utsattes för några direkta påverkansförsök, däremot förekommer en omfattande smutskastningskampanj riktad mot Sverige som är av mer långsiktig karaktär.

Studien bidrar till utvecklingen av MSB:s långsiktiga arbete med att identifiera informationspåverkan och ger en kompletterande bild till MSB:s egen valanalys.

Mer information om innehållet finns i studien (extern länk)

Om informationspåverkan:

Informationspåverkan är informationsverksamhet som riktas mot Sverige, från främmande makt eller från statsliknande aktörer, med syfte att påverka allmänhetens uppfattning och det politiska beslutsfattandet. Det är en antagonistisk handling.

Informationspåverkan utnyttjar samhällets sårbarhet och kan utmana befolkningens liv och hälsa, samhällets funktionalitet, våra grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter eller andra nationella intressen.

Kontakt: MSB:s presstjänst kommunikation@msb.se