Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Samråd enligt Sevesolagstiftningen

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2016-11-14 kl. 14:20 | Uppdaterad:2016-12-05 kl. 13:57
MSB har tagit fram ett PM om samråd enligt Sevesolagstiftningen som ska vara ett stöd för både verksamhetsutövare och tillsynsmyndighet

Alla verksamhetsutövare ska i sitt säkerhetsarbete, utöver förhållandena vid den egna verksamheten, även ta hänsyn till andra faktorer i omgivningen som kan påverka säkerheten. Detta är ett löpande arbete som beror både av vad som händer inom verksamheten och i omgivningen.

Syftet med samrådet  är att utreda vilka omgivningsfaktorer som kan påverka säkerheten vid verksamheten. Sådana faktorer kan vara andra Sevesoverksamheter och verksamheter som inte omfattas av Sevesolagen. Andra faktorer kan vara av naturliga orsaker såsom höga vattennivåer, ras och skred, stormar, åskoväder mm. Ytterligare exempel kan vara projekt utanför verksamheten som t.ex. ett nytt järnvägsspår eller annan infrastruktur.

PM samråd enligt Sevesolagstiftningen

PM innehåller följande

  • Omgivningsfaktorer
  • Vilka ska verksamhetsutövaren samråda med?
  • När ska ett samråd enligt Sevesolagen genomföras?
  • Undantag från kravet på samråd enligt Sevesolagen
  • Förberedelser och genomförande av samrådet
  • Vad gäller för samrådsredogörelsen?
  • Utbyte av information mellan närliggande Sevesoverksamheter
  • Vad är länsstyrelsens roll vid samrådet
  • Var finns bestämmelserna?

Läs mer om Seveso 


Kontakt:
Helena Fridh Helena.Fridh@msb.se