Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Skolbarn i Aru.

MSB-transporterna som ger barnen både mat och skola

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-05-31 kl. 10:16
20 vitmålade svenska lastbilar med MSB:s röda logga är en livlina för flyktingar och skolbarn i nordöstra delen av Kongo-Kinshasa.
– Insatsen påbörjades i augusti 2009 och skulle ha pågått i ett halvår. Men MSB-styrkans fortsatta närvaro anses så viktig att insatsen förlängts med åtta månader, berättar projektledaren Hans Martinsson, MSB.
 
 
Uppdragsgivare är FN:s livsmedelsprogram WFP. Två-tre personer från MSB har tillsammans med ett 40-tal lokalanställda chaufförer och mekaniker hållit igång lastbilsflottan. Fordonen är Scania terrängbilar av modell 30, som blivit över hos Försvarsmakten. De fyrhjulsdrivna lastbilarna lastar 6 ton och anses särskilt lämpade för de svåra vägförhållanden som råder här.
 
– Huvuduppgiften har varit att köra ut mat och förnödenheter för WFP, framför allt majsmjöl, bönor och matolja. Vi har levererat upp till tio mil från Aru, berättar Mikael Nyman, som var insatsledare hösten 2009.

Nyttan har varit dubbel

Aru är en liten stad i nordöstra Kongo-Kinshasa, på gränsen till Uganda. Transporterna har utgått från Aru och här har MSB också haft en verkstad för lastbilarna, som ständigt behöver repareras. De rullar på något som med svenska mått inte kan kallas vägar.
 
Ursprungligen planerades lastbilskonvojer till Dungu, en stad drygt 40 mil västerut i djungeln där MSB förra året byggde ett fältkontor till flera FN-organisationer. Dessa transporter har av säkerhetsskäl inte kunnat genomföras eftersom FN inte klarat att ställa upp med militär eskort. Vägen går genom områden där bland annat den mycket fruktade LRA-gerillan härjar (Lord of Resistance Army).
 
Lastbilsflottan har därför fokuserat på transporter i Arus närområde och nyttan har varit dubbel. Transporterna har inte bara mättat många hungriga magar, de har också bidragit till att barn går i skolan:
– Många internflyktingar och andra har det så fattigt att enda målet mat barnen får under dagen är det som serveras i skolan. Många vandrar drygt en timme för att komma till skolan. Om det inte fanns mat där skulle dessa barn inte komma till skolan alls. Men tack vare våra transporter får många, många barn både mat och skolundervisning, säger Mikael Nyman.
 
När lastbilarna med råvaror anländer till byarna möts de av jublande barn. Skolans ”mattanter” leder tillagningen och efter någon timme serveras majsgröt med kokta bönor.

Tid för nödvändiga reparationer

MSB:s insats har förlängts till 30 september och ska rymmas inom en totalbudget på 4,2 miljoner kronor (för 14 månader). Under den återstående missionen kan det bli aktuellt att låta mattransporterna utgå från delvis andra orter än Aru i nordöstra Kongo-Kinshasa.
 
Insatsen har från och till störts av att WFP inte lyckats leverera förnödenheter från Kampala i Uganda till Aru för vidare distribution av MSB ut till byarna.
 
– Vissa perioder har de uteblivna leveranserna från WFP lett till att lastbilsflottan blivit stående, men då har vi använt tiden till nödvändiga reparationer. Trots mycket enkla förhållanden lyckades vi hålla igång lastbilarna hela hösten 2009, säger Mikael Nyman.
Så har det fortsatt med nya insatsledare och övrig personal. Missionen förlängdes först med två månader och sedan med ytterligare sex, till och med september 2010. 
 
MSB har 20 terränglastbilar i Aru i nordöstra Kongo-Kinshasa.
MSB har 20 terränglastbilar i Aru i nordöstra Kongo-Kinshasa. Insatsen genomförs på uppdrag av WFP, World Food Programme (FN:s Livsmedelsprogram). Här har lastbilsflottan tagit en paus i en tätort på väg ut till avlägsna byar.  Foto: Birger Markusson
 
Framrutan på terrängbilarna är försedda med stålgaller.
Framrutan på terrängbilarna är försedda med stålgaller, ett skydd både mot stenkastning och djurkollisioner. Foto: Birger Markusson
 
Lokalanställda chaufförer.
Lokalanställda chaufförer som körde lastbilsflottan från södra Sudan till Aru i nordöstra Kongo-Kinshasa. I Sudan användes lastbilarna 2007-2008 för att på uppdrag av UNHCR transportera återvändande flyktingar. Foto: Mikael Nyman
 
Lastbil i terrängbana i Aru.
Innan de lokalanställda chaufförerna får ge sig ut på skarpa uppdrag måste de visa sina färdigheter, bland annat på en terrängbana i Aru. Foto: Mikael Nyman

Verkstaden i Aru är enkel.
Verkstaden i Aru är enkel men trots de begränsade resurserna har MSB:s personal tillsammans med lokalanställda chaufförer och mekaniker lyckats hålla igång alla 20 terrängbilarna. Foto: Mikael Nyman
 
Leriga vägar.
Under regnperioden kan huvudvägarna i nordöstra Kongo-Kinshasa bitvis se ut så här. Här har en hjälptransport från en annan organisation än MSB kört fast i leran.
 
Glada skolbarn.
Överallt där MSB:s transporter stannar till för att lämna av förnödenheter möts de av stor glädje från skolbarn och andra. Foto: Lennart Andersson
 
Lektionssalen i byskolan är enkel.
Lektionssalarna i byskolan håller inte direkt svensk standard. Förutom ”svarta tavlan” finns i den här skolsalen enbart enkelt hopsnickrade bänkar och bord. Foto: Mikael Nyman
 
Skolelever äter.
Slutmålet för mattransporterna, maten på bordet för skolelever i någon by upp till tio mil från Aru. Maten är en viktig anledning till att barnen söker sig till skolan och, förutom näringstillskottet, får undervisning. Foto: Mikael Nyman

 
Kontakt:
No such user