Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

MSB har byggt fem broar i Chile. MSB har byggt fem broar i Chile. I bakgrunden ses en av broarna som MSB-arna har sett till kommit på plats, till vänster tekniske experten Birger Karlsson och brobyggaren Martin Rogne. Foto: Ulrika Edén

Gamla svenska broar gör stor nytta i jordbävningsdrabbat Chile

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-06-15 kl. 08:34
Området kring staden Concepcion fick störst skador när jordskalvet slog till 27 februari med en styrka 8,8 på Richterskalan. – MSB har skänkt åtta äldre broar vi haft i förråd och i mitten av juni kom den sista på plats, berättar projektledaren Ulrika Edén.
Hon och Britta Ramberg (verksamhetsansvarig på Enheten för insatser) fanns nyligen på plats när broprojektet officiellt invigdes i samband med att en 51 meter lång så kallad fackverksbro öppnades. Chiles minister för infrastruktur och Sveriges ambassadör Eva Zetterberg fanns bland de 200 gästerna.

Trots det stora geografiska avståndet finns det sedan länge starka band mellan Chile och Sverige. I invigningstalen sades det förstås att dessa band stärkts och att nya broar byggts mellan länderna.
 
– Uppmärksamheten var stor med flera TV-bolag, radio- och tidningsjournalister. Sveriges stöd med broar blev verkligen uppmärksammat på ett positivt sätt. Efter jordbävningen vädjade Chile om hjälp med bland annat broar och flera länder lovade att ställa upp, men i slutändan blev det bara Sverige som levererade broar, säger Ulrika Edén.  

Broar på fem platser

Broarna är av två typer, 51 meter lång fackverksbro och så kallad Bailey-bro eller balkbro, 33 meter. Tre fackverksbroar och fem balkbroar har funnits en tid på Enheten för materiel och stöd i Kristinehamn. Det rör sig om beredskapsbroar som MSB fått ta över från andra myndigheter.
 
– Några av de kortare broarna har byggts samman till längre broar. Totalt har broar uppförts på fem olika platser i närheten av Concepcion i centrala Chile. Enligt myndigheterna i Chile har dessa broar haft en stor betydelse för att få igång infrastruktur och annat efter jordbävningen, säger Ulrika Edén.
Fackverksbroarna är egentligen järnvägsbroar, men har kompletterats med så kallade farbaneplattor (”vägplattor”) för vanlig fordonstrafik.

Lasten vägde totalt nära 900 ton

Fem personer med expertkunskaper på brobyggnation har på MSB:s uppdrag lett uppsättningen av broarna. Till sin hjälp har de haft lokalt anställd personal, 10-15 personer per brobygge.
 
Hur broarna kom från Kristinehamn till Chile, 1 300 mil bort? Jo, först på landsväg till Göteborg, därefter på båt till hamnstaden Valparasio. Båtresan tar cirka en månad, men flyg är inget alternativ för varor som dessa. De fem balkbroarna väger tillsammans 340 ton eller lika mycket som de tre fackverksbroarna. Lägg till det 187 ton farbaneplattor samt diverse annat och totalvikten är uppe i 900 ton.
 
MSB totalbudget för leverens och uppsättning av åtta broar är 4,9 miljoner med finansiering från Sida. Sveriges bidrag kommer att reduceras något eftersom EU:s gemenskapsmekanism (EU-MIC) bidrar med halva transportkostnaden, cirka 850 000 kronor. Nyanskaffningsvärdet för de åtta broarna är cirka 40 miljoner kronor. 
 
Fackverksbro.
Så här ser fackverksbron ut i San Nicolas utanför Concepcion nära 50 mil sydväst om huvudstaden Santiago. Bron är 51 meter lång har placerats på nybyggda brofundament. Foto: Ulrika Edén
 
Invigning.
Den högtidliga invigningen av det svenska broprojektet har just avslutats. Ambassadör Eva Zetterberg träffar här tidningsjournalister vid ena brofästet vid bron i San Nicolas. Längst till höger ses MSB:s koordinator i broprojektet, Raúl Paredes Toledo. Foto: Ulrika Edén
 
Järnvägsbroar.
Fackverksbrorna är i grunden järnvägsbroar, som försetts med speciella stora plattor så att bilar kan framföras. Foto: Ulrika Edén

Broar spolas rent.
Inför invigningen var den lokala räddningstjänsten på plats och spolade bron ren och fin. Räddningstjänsten i Chile är för övrigt nästan helt beroende av frivilliga brandmän. Foto: Ulrika Edén
 
Det svenska brobyggargänget.
Det svenska brobyggargänget tillsammans med MSB:s projektledare Ulrika Edén, på besök i Chile till invigningen. Från vänster: Dan Bergdahl (brobyggare), Birger Karlsson (teknisk expert), Martin Rogne (brobyggare), Bo Lindström (styrkechef), Ulrika Edén och Raúl Paredes Toledo (koordinator). Foto: Britta Ramberg
 
 
Kontakt:
No such user