Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

 Goma-trion framför en karta över just Goma under besöket på MSB, från vänster Ibrahim Kanu, Karen Mathenge och Crispin Tshiamala.

Dramatiska dagar för MSB-trio när rebellerna intog Goma

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2012-11-28 kl. 16:08
November blev en omtumlande tid för tre afrikaner på insats för MSB i Goma, i östra delen av Demokratiska republiken Congo (DRC). När trion åkte till Sverige för att delta i MSB Field Staff Induction Course 15-20 november, intogs Goma av rebellgruppen M23 med åtföljande kaos och stora flyktingströmmar.
Karen Mathenge, Ibrahim Kanu och Crispin Tshiamala följde under pauserna i utbildningen i Karlstad den dramatiska nyhetsrapporteringen och för Cris Tshiamala blev situationen extra svår. Han har sin familj i Goma, hustrun och döttrarna Alions 20 månader och Lumia, två månader.
– Först var det omtumlande, men nu vet jag att familjen är i säkerhet, berättade Cris i anslutning till ett lunchseminarium på MSB den 23 november.

Stor efterfrågan på transporter

MSB stöder WFP (World Food Programme) med tre experter för drift och skötsel av en lastbilsflotta i östra DRC. Crispin Tshiamala är logistiker, Karen Mathenge från Nairobi i Kenya är finance administrator och Ibrahim Kanu från Freetown, Sierra Leone är workshop manager.
– Efterfrågan på dessa lastbilstransporter har varit stor hela sommaren och hösten, men kommer nu att öka ytterligare som en följd av det politiska läget och flyktingsituationen, säger Karen Mathenge.

MSB:s projektledare Martin Sjöholm:
– Insatsen förlängdes i höstas med tre månader, fram till årsskiftet. Jag tror och hoppas på en fortsättning, särskilt som behoven nu blivit ännu större.

Stationeringsorten 2012 har varit Goma, där det från och till varit politisk oro sedan i april. I november övergick oron i strider i en stad tre mil norr om Goma och rebellgruppen M23 tog kommandot, för att därefter bege sig mot Goma, som intogs 20 november. Närmare 100 000 tvingades under M23:s framfart fly från ett flyktingläger en mil norr om Goma. Även stora flyktingströmmar västerut mot Sake samt österut mot Rwanda (landgränsen skär genom Goma). 
 
Så här ser vägarna ofta ut i östra DRC under regnperioden. Då kan det ta tre veckor att köra en matkonvoj de 30 milen från Goma till Walikale. Foto: MSB:s insatsstyrka.

30 mil på 21 dagar

Demokratiska republiken Congos yta är fem gånger större än Sveriges. WFP:s lastbilsflotta trafikerar östra DRC och huvudbas för insatsen är just Goma i provinsen North Kivu. Här försöker de tre sekonderade från MSB hålla igång 18 lastbilar, i övriga delar av östra DRC finns ytterligare totalt 18 lastbilar, fördelade på fem orter.
– De tio första månaderna 2012 har vi transporterat ut 10 000 ton förnödenheter, 90 procent är mat, resten är främst mediciner och malarianät. Eftersom nöden är stor så gör dessa transporter stor skillnad för många människor, säger Crispin Tshiamala.
Själva transporterna utförs av lokal personal som anställts av WFP, främst chaufförer och mekaniker. På tre orter, Goma, Kalemie och Dungu, finns verkstäder.
– Lastbilarna, av fabrikatet DAF, är gamla. På de ofta eländiga vägarna går bilarna ofta sönder, så verkstäderna behövs verkligen. Att köra 1 000 ton mat de 30 milen från Goma till Walikale kan under regnperioden ta 21 dagar, under torkperioden tar det normalt fem dagar. Ytterligare en utmaning är säkerheten. Risken för överfall är ibland stor och då behövs beväpnad eskort, men ofta finns ingen sådan tillgänglig, säger Ibrahim Kanu.

Realistisk introduktionsutbildning

Skälet till att Karen Mathenge, Ibrahim Kanu och Crispin Tshiamala hamnade i Sverige när Goma intogs av rebellerna var alltså MSB:s introduktionskurs. MSB:s målsättning är att alla i personalpoolen ska gå denna kurs, som före 2012 enbart erbjudits på svenska. Nu ges kursen på engelska och eftersom en ökande andel av poolpersonalen är icke-svenska medborgare (för närvarande 13 procent) är trycket stort. I årets tre introduktionskurser har drygt hälften av eleverna varit icke-svenska medborgare.
Karen Mathenge var förtjust över innehållet i introduktionskursen:
– Mycket intressant och nyttigt att få lära sig om oexploderad ammunition. Och de praktiska övningarna i Kristinehamn var fantastiska, så realistiska att man efter en stund trodde att det var på riktigt.
 
Crispin Tshiamala lyssnar på Karen och är ivrig att lägga till:
– Detta är en väldigt bra utbildning för poolpersonal, så jag är tacksam att ha fått gå den. Jag har jobbat för andra organisationer tidigare. Det som imponerar mest hos MSB är det goda stödet från huvudkontoret när man är ute i fält. MSB är också känt för att snabbt omsätta en begäran om stöd till action någonstans ute i världen.

 
Inte bara vatten och lervälling hindrar lastbilskonvojerna. Här har ett stort stenblock rasat ner på vägen mellan Goma och Walikale. Foto: MSB:s insatsstyrka.
 
Karen Mathenge ingår i MSB:s insatspool och har hösten 2012 varit sekonderad av MSB till FN:s livsmedelsprogram, WFP. Här har Karen träffat några unga invånare från samhället Dungu, där MSB har en camp och bland annat bedrivit utbildning i genusfrågor.
 
Vägen mellan Goma och Walikale. Här övervakar en av lastbilsflottans lokalanställda reparation av ett vägavsnitt där matkonvojen har fastnat. Foto: MSB:s insatsstyrka.
Kontakt:
No such user